مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی:

ساماندهی و احیای بافت روستای تاریخی اوشتبین در دستور کار میراث فرهنگی استان

1398/03/18 - 12:45 - کد خبر: 2129 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ساماندهی و احیای بافت روستای تاریخی اوشتبین در راستای حفاظت و نگهداری از معماری بومی و بافت تاریخی روستاها خبر داد.

به گزارش نصر،  "مرتضی آبدار" اظهار داشت: روستای تاریخی «اوشتبین» واقع در جوار رود ارس از زیباترین روستاهای پلکانی کشور به شمار می رود که به دلیل برخورداری از بافت تاریخی ارزشمند و چشم اندازی زیبا که ترکیبی از معماری بومی و سنتی در کنار عناصر طبیعی است، به عنوان یکی از مهم ترین قطب‌های گردشگری استان شناخته شده و در طول سال به ویژه تعطیلات تابستان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور این منطقه خوش آب و هوا را برای سفر انتخاب می‌کنند.

آبدار با تاکید بر ضرورت حفاظت از الگوهای معماری سنتی بافت روستای تاریخی اوشتبین، اظهار داشت: خانه‌ها در این روستا در شیب تند روستا واقع شده و نمای پلکانی زیبایی را ایجاد کرده‌اند، با توجه به این که تداوم سنت و حفظ اصالت‌ها هنوز در اسلوب ساخت خانه‌های این منطقه به چشم می‌خورد، احیای بافت تاریخی و استحکام بخشی خانه‌های در معرض تخریب روستا با حفظ الگوهای سنتی معماری در کنار ظرفیت‌های تاریخی-فرهنگی موجود می‌تواند در افزایش میزان جذب گردشگر و توسعه گردشگری روستایی در استان نقش موثری داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان به تمهیدات مقرر جهت ساماندهی این روستا اشاره کرد و گفت: پروژه ساماندهی و احیای بخش‌هایی از بافت تاریخی این منطقه و فعالیت‌هایی اعم از انجام مطالعات جمعیت شناسی و آسیب شناسی، تهیه نقشه حریم و محدوده روستا، ایجاد بانک اطلاعات، عقد قرارداد مرمت و نگهداری مشارکتی، تهیه و صدور احکام هیات راهبردی پایگاه میراث فرهنگی روستا در دستور کار قرار گرفته است.

آبدار در پایان به سایر اقدامات زیرساختی توسط سایر نهادها اشاره کرد و گفت: در راستای ساماندهی روستای تاریخی اوشتبین، اخذ نقشه های برداشتی بنیاد مسکن توسط بخش داری سیه­رود و اقدام برای شناسایی و مکانیابی سرریز جمعیتی روستا از جمله سایر اقداماتی است که در سال 98 اجرا خواهد شد.

گفتنی است، روستای اوشتبین از توابع بخش سیه ­رود از جمله روستاهای هدف گردشگری استان آذربایجان شرقی است که در سال 79 به شماره ۲۶۹۲  در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

ساماندهی و احیای بافت روستای تاریخی اوشتبین در دستور کار میراث فرهنگی استان نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار