امیر کریم زاد شریفی*

زمین شناسی استاندار آذربایجان شرقی!

1398/03/18 - 11:50 - کد خبر: 2121 نسخه چاپی

نصر: افزایش انتقاد ها از قطع درختان مناطق مختلف آذربایجان در هفته های اخیر موجب شده است تا مسئولان موضع گیری های مختلفی اتخاذ کنند.

حجت الاسلام دکتر سید محمد علی آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز از جمله نخستین مسئولانی بود که قطع گسترده و حمل درختان در جاده های استان را به عنوان یک هشدار از تریبون نماز جمعه تبریز مطرح کرد.

البته تذکر نماینده ولی فقیه در استان بعد از آن مطرح شد که رسانه ها به ویژه رسانه های مجازی توجه ویژه ای به این موضوع داشتند و روزانه با انتشار خبرها و تصاویر و ویدئوهای ارسالی مخاطبان اعتراض خود را نسبت به این بی تفاوتی ها اعلام داشتند.

در دنیای صنعتی امروز که روزمرگی بلای جان ما انسان های شده است دولت ها تلاش دارند مردمان سرزمین خود را نسبت به محیط پیرامون خود حساس کنند، سازمان های مردم نهاد مختلفی تشکیل می دهند تا با تذکر نکاتی در خصوص حفظ محیط زیست و ارج نهادن به طبیعت پیرامون خود حس مراقبت و مواظبت از آن را همواره زنده نگه دارند حال ایرانیان به ویژه مردم آذربایجان با توجه به تعصب و عرق سرزمینی این چنین حسی را دارند تا جایی که دوربین گوشی های خود را همواره برای ضبط هر نوع ظلم و خیانتی به طبیعت آماده در دست گرفته اند.

اما نکته سئوال برانگیر ماجرا اینجاست که مدیران و مسئولان استان به ویژه شخص جناب استاندار که سال هاست کلاس درس و آموزش عالی در دوران زندگی اش گره خورده چگونه این حس و اشتیاق مردم به محیط پیرامون خود را "بازی در زمین دشمن می خواند!"

بی شک عدم پاسخگویی مناسب مسئولان امر موجب شده تا حساسیت مردم بیش از پیش شود و این سئوال در اذهان مطرح گردد که آیا این مدیران قصد ندارد در حفظ طبیعت آینده این سرزمین نقش داشته باشند!

هرگز یادم نمی رود روزگارانی نه چندان دور را که همکار عکاسمان به دلیل عکاسی از دریاچه ارومیه به طور موقت بازداشت شد چرا که در آن روزگاران تصویر برداری از دریاچه نیمه جان ارومیه نوعی بازی در میدان دشمن به حساب می آمد و حساسیت مردم نسبت به خشک شدن بزرگترین دریاچه شور جهان نوعی خوراک دهی به دشمنان این مرز و بوم محسوب می شد حال اینکه احیای دریاچه ارومیه به عنوان نخستین مصوبه دولت حجت الاسلام حسن روحانی مطرح شد!

مردم به عنوان ولی نعمتان مسئولان سئوال بسیار روشن و شفاف دارند و آن اینکه چرا درختان طبیعت آذربایجان حال اینکه این درختان یا در جنگل ها هستند و یا در باغ های شخصی افراد باید هزینه مصوبه مجلس مبنی بر تنفس ده ساله جنگل های شمال را بدهند.

به نظرتان در طول سال های آتی با این روند قلع و قمع درختان اثری از طبیعت زیبا و منحصربفرد آذربایجان باقی خواهند ماند یا باید منتظر بمانیم تا دولت هایی روی کار بیایند که به منظور رفع این بحران مصوبه هیات دولت رقم زنند.

به واقع جای بسی تاسف و نگرانی است که حساسیت مردم نسبت به محیط پیرامونی خود با چنین واکنش هایی از سوی مسئولان مواجه می شود؛ متاسفانه مدیران سازمان های زیرربط نیز با توجیح موضوع قطع درختان را امری طبیعی ذکر می کنند در حالی که حجم درختان قطع شده امسال غیر قابل مقایسه با سال های گذشته است.

در پایان ذکر این نکته ضرورت دارد که جناب آقای استاندار فرهیخته و دانشمند آذربایجان شرقی در جریان هستید که برای احیای درختان قطع شده بارش های فصلی یکی و دو ساله جوابگو نیست و شاید ده ها سال طول بکشد تا بار دیگر جایگزین هایی برای این درختان پیدا شوند البته اگر عمری برایمان باقی بماند.

سردبیر آژانس خبری تحلیلی نصر

انتهای پیام/

زمین شناسی استاندار آذربایجان شرقی! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار