رئیس دانشگاه تبریز تشریح کرد:

چالش‌های موجود بر سر راه آموزش‌ مجازی دانشگاه تبریز

1399/03/13 - 12:53 - کد خبر: 21159 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشگاه تبریز، چالش‌های موجود بر سرراه آموزش‌ مجازی دانشگاه تبریز را تشریح کرد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، میر رضا مجیدی در گفت‌وگویی در تشریح این خبر اظهار کرد: به دنبال شیوع کرونا در ایران از هفته اول اسفند ماه و تعطیلی دانشگاه‌ها، ترم بهاره سه ماه به تعویق افتاد و دانشگاه تبریز نیز جزو اولین دانشگاه‌هایی بود که تصمیم گرفت دانشجویان تا قبل از عید در دانشگاه حضور نداشته باشند.
وی اضافه کرد: بر  اساس سناریوی دانشمندان، کرونا سه الی چهار ماه و بر اساس سناریوهای بعدی، هفت الی هشت ماه و یا یک الی دو سال طول خواهد کشید و ما در ابتدا بر اساس سناریو اول برنامه ریزی کرده و ستاد کرونا و کارگروه آموزش مجازی را در دانشگاه تشکیل دادیم.
وی با بیان اینکه آموزش مجازی از سال‌ها قبل نیز در دانشگاه تبریز وجود داشت، گفت: به علت تخصیص ندادن رشته برای آموزش مجازی در طول این مدت، زیر ساخت‌های لازم فراهم نبود که با اجاره نرم افزار "ال ام اس" توانستیم دروسی را به صورت مجازی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه دهیم، اما با توجه به تداوم آموزش غیرحضوری تصمیم به آماده کردن زیرساخت‌ها گرفتیم.
مجیدی گفت: پس از خرید و نصب نرم افزارهای لازم از 16 فروردین ماه آماده ارائه دروس به صورت مجازی شدیم، با تلاش همکارانمان در تعطیلات عید نوروز با دانشگاه‌هایی که بیش از 10 سال بود که امکانات لازم برای آموزش مجازی را داشتند، همگام شدیم.
وی با اشاره به مشکلات آموزش مجازی در دانشگاه تبریز بیان کرد: آموزش مجازی در ابتدا برای اساتید و دانشجویان سخت بود و اساتید سه الی چهار برابر زمان صرف شده برای آموزش حضوری را صرف آموزش مجازی می‌کردند، در هفته‌های آغازین گلایه‌هایی وجود داشت که به تدریج برطرف شد.
وی خاطرنشان کرد: مشکل قطعی اینترنت نیز با همکاری مخابرات منطقه آذربایجان شرقی و افزایش پهنای باند، حل و تصمیم گرفته شد تا آموزش این ترم در تمامی مقاطع تحصیلی مجازی باشد که این نیز تحول بزرگی در نظام آموزشی کشور بود.
رئیس دانشگاه تبریز، آموزش مجازی در دوران پاندمی کووید19 را فرصتی برای ترویج این روش آموزشی عنوان کرد و گفت: بر اساس پیش بینی دانشمندان، بساط آموزش سنتی در سال 2030 برچیده خواهد شد و این دوران فرصتی برای کنار گذاشتن آموزش سنتی و روی آوردن به آموزش مجازی است.
وی متذکر شد: فراهم شدن امکان حضور و غیاب و حذف ترم و درس از دیگر مزایای آموزش مجازی به دنبال شیوع کرونا در دانشگاه تبریز بود و آموزش مجازی به نوعی تحقق دولت الکترونیک به شمار می‌آید، در این میان مشکلاتی مانند عدم دسترسی برخی دانشجویان به اینترنت هم وجود داشت که تصمیم گرفته شد تا دروس ارائه شده به مدت یک ماه بر روی سیستم ذخیره شوند.
وی تاکید کرد: ارتقاء کیفیت و فرهنگ سازی نیز باید به عنوان گام‌های بعدی در آموزش مجازی در نظر گرفته شوند.
رئیس دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه‌ها در این مدت تعطیل نبودند، بلکه فقط دانشجویان حضور نداشتند، به دنبال طولانی شدن آموزش غیرحضوری تمامی دروس نظری به صورت غیرمجازی ارائه شدند و این روش در مورد برخی دروس عملی مانند رشته تربیت بدنی نیز از دو هفته قبل آغاز شده است.
وی در بخش پایانی سخنانش بیان کرد: دروس مربوط به آزمایشگاه‌ها نیز مقرر شده است به صوت فیلمبرداری و الکترونیکی ارائه شوند، هر چند این روش رضایت بخش نیست، اما چاره‌ای جز این نداریم.
انتهای پیام/
 چالش‌های موجود بر سر راه آموزش‌ مجازی دانشگاه تبریز خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار