خبر/

جایگاه آذربایجان شرقی در تولید "قیزیل گول"

1399/03/11 - 10:01 - کد خبر: 20998 نسخه چاپی

نصر: گل‌هایی با عطر ناب محمدی با نام قیزیل گول یا همان گل محمدی در دیار آذربایجان و پهنه‌های آذرشهر کشت می‌شود.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، گل محمدی از گونه گل رز است که در انواع شهرهای کشور، به خصوص کاشان کشت شده و از آن گلاب گرفته می‌شود. در شهرهای مختلف استان آذربایجان شرقی نیز کشاورزان بسیاری، مزارع خود را هر پاییز به زیرکشت این گل می‌برند.
روستاهای آذرشهر هم‌چون نادیلو، قاضی‌جهان و خراجو مراکز تولید گل‌های محمدی در استان هستند و گل‌های خود را در اوایل خردادماه برداشت می‌کنند.

پیش بینی تولید پنج هزار تن گل محمدی در آذربایجان شرقی
اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت‌وگویی می‌گوید: یک هزار و 240 هکتار از مزارع استان، زیر کشت گل محمدی بارور و ۱۰۰ هکتار نیز زیر کشت غیربارور هستند؛ بر اساس براوردهای اولیه، میزان تولید گل محمدی استان در سال جاری بیش از پنج هزار تن خواهد بود.
وی در خصوص نحوه مصرف این گل، تشریح می‌کند: حدود ۳۰ درصد تولید، معادل یک هزار و 500 تن در جهت تهیه محصولات خانگی چون مربا، شربت و ۷۰ درصد باقی معادل سه هزار و 500 تن نیز در زمینه فرآوری گلاب، اسانس و عرقیجات مصرف می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت ۲۰ واحد در زمینه فراوری گل محمدی، اظهار می‌کند: قسمت اعظم این محصولات به خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.
فتحی می‌افزاید: ۹۵ درصد سطح زیرکشت استان را ارقام بومی و پنج درصد را ارقام اصلاح شده به صورت کشت بافتی شامل می‌شود.

آذربایجان شرقی، مقام پنجم تولید گل محمدی کشور
وی ادامه می‌دهد: آذربایجان شرقی، از مجموع بیش از ۱۲ هزار هکتار گل محمدی در کشور با حدود ۱۰ درصد سطح زیر کشت، مقام پنجم کشور را در زمینه میزان تولید گل محمدی به خود اختصاص داده است.
وی اضافه می‌کند: بیشترین سطح زیرکشت استان در شهرهای اسکو، آذرشهر، مرند، شبستر، مراغه، عجب شیر، تبریز است؛ شهرستان‌های اسکو و آذرشهر به ترتیب دارای رتبه اول و دوم تولید گل محمدی و قطب تولید گل محمدی و فراورده‌های آن در استان است.
کشت ۱۵۰ هکتار گل محمدی در آذرشهر
مدیر جهاد کشاورزی آذرشهر نیز اظهار می‌کند: ۱۵۰ هکتار از مزارع آذرشهر زیر کشت انواع گل محمدی از جمله ارقام خاردار، بی خار گل سفید و ارقام آتشین هستند.
مجید حسینی با اشاره به عملکرد چهار تن در هر هکتار گل محمدی، می‌افزاید: آذرشهر رتبه دوم تولید گل محمدی در استان را دارد.
وی ادامه می‌دهد: گل محمدی این شهرستان در داخل کشور به فروش می‌رسد و بازار تقریبا خوبی در داخل دارد.

افزایش عرضه گل محمدی در بازار آذرشهر، کام کشاورزان را تلخ کرده است
کشاورزان تولید کننده گل محمدی در آذرشهر در خصوص مشکلاتشان می‌گویند که این گل تا دو روز گذشته با کیلویی ۱۴ هزار تومان به فروش می‌رفت اما دو روز است که با افزایش عرضه در بازار بارفروشان، با کاهش پنج الی شش هزار تومانی روبه رو بوده که برای یک کشاورز با زحمتی که برای هر کیلوی این کل می‌کشد اصلا منفعتی ندارد.
آن‌ها از مشکل نبود امکان فراوری مناسب گل در منطقه گله دارند زیرا مشتری‌ها اغلب از استان‌های دیگر آمده و با قیمت نه چندان بالایی از کشاورزان می‌خرند. کشاورزان هم چاره‌ای جز فروش ندارند.
افزایش تولید و سطح کشت گل محمدی به عنوان محصول کم آب بر، بسیار مفید و ارزشمند است اما اگر بازار مناسبی برای این محصول نباشد، کشاورزان کهنه کار هم در نهایت از کشت این محصول دست خواهند کشید.

تنوع بالای گل‌های محمدی در آذربایجان شرقی
اکبر عبدی، رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی «قیزیل گول» قاضی جهان نیز در گفت‌وگویی با اشاره به تنوع گل‌های محمدی در استان، اظهار می‌کند: گل‌های محمدی با رنگ‌های صورتی، قرمز، سفید، بنفش و ... به صورت خاردار و بدون خار در استان یافت می‌شوند که نشان از تنوع بالای این محصول در استان است.
وی می‌افزاید: اکنون کاشان، مرکز تولید این گل در کشور است اما بر اساس بررسی‌ها و با استناد به شواهد تاریخی می‌توان گفت که گل محمدی تحت عنوان قیزیل گول پیش از کاشان در منطقه آذربایجان کشت می‌شده و سپس نمونه‌ای از آن به این شهر برده و کشت آن گسترش یافته است.
وی متذکر می‌شود: وجود تنوع بالای گل‌های محمدی در استان، شاهدی بر زادگاه اصلی این گل است.
عبدی با بیان این‌که گل محمدی ایران آن‌طور که باید مطرح نشده است، ادامه می‌دهد: گل محمدی به رنگ سرخ عمومیت دارد و مردم معمولا گل محمدی را فقط به این رنگ می‌شناسند و کشاورزان هم فقط این نوع را کشت می‌کنند، در حالی که اسانس گل محمدی سفید، ۱.۵ برابر بیشتر از نوع سرخ رنگ آن است.
وی با اشاره به کم آب بر بودن این محصول، مطرح می‌کند: می‌توان به جای کشت گندم در دامنه کوه‌ها که منجر به فرسایش خاک می‌شود، گل محمدی را به صورت دیمی کاشت؛ این امر باعث جلوگیری از سیلاب و بهبود وضعیت پوشش گیاهی خواهد شد.
وی در خصوص فواید گل محمدی برای بدن، تشریح می‌کند: این گل خوش عطر، ضدآلزایمر، ضدافسردگی، انرژی زا، شادی آور، تقویت کننده معده و قلب بوده و هم‌چنین بخور آن، داروی مناسبی برای درمان ریه‌های فرد است.
این محقق حوزه کشاورزی با اشاره به عدم وجود امکانات فراوری مناسب گل محمدی در استان، می‌گوید: کشورهای عربی و اروپایی بازار خوبی برای غنچه‌های گل محمدی هستند، چرا که غنچه‌ها کیفیت بهتری نسبت به گل دارند، اما مردم بومی، غنچه‌ها را هم‌چون فرزند در بالین تلقی می‌کنند و برداشت آن را گناه می‌دانند.
انتهای پیام/
جایگاه آذربایجان شرقی در تولید خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار