خبر/

کوچ بهاره عشایر خداآفرین به ییلاقات آغاز شد

1398/03/13 - 17:09 - کد خبر: 2091 نسخه چاپی

نصر: رییس اداره امور عشایر خداآفرین گفت: عشایر این شهرستان با تعداد 316هزار راس دام سبک و سنگین کوچ بهاره خود را جهت گذراندن 5 ماه از فصل سال در ییلاقات شروع کردند .

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، سواد جهان بین روز شنبه ، اعلام کرد: 18هزارنفر در قالب 4 هزار خانوار عشایر این شهرستان درمسیر کوچ به ییلاقات هستند.

وی یادآوری کرد : همه ساله کوچ بهاری عشایر این شهرستان از 15اردیبهشت ماه آغاز می شود اما امسال به دلیل تغییرات آب و هوایی با کمی تاخیر شروع شده است و به همین خاطر کل ماه اردیبهشت را در 'میان بندها' اتراق می کنند و سپس به ییلاقات کوچ می کنند .

جهان بین اظهار داشت: عشایر خداآفرین در 95نقطه ییلاقی در ییلاقات شهرستانهای خداآفرین، کلیبر، اهر، ورزقان و تبریز اتراق می کنند.

وی گفت: عشایر خداآفرین در قالب ایل قره داغ با سه طایفه محمدخانلو، چلبیانلو، حاج علیلو با 57 تیره در یک زیست بوم و هفت سامانه فعالیت می کنند و برای چرای دام های خود 178هزار هکتار مراتع ییلاقی دراختیار دارند .

رییس اداره امور عشایر خداآفرین افزود: عشایر این شهرستان سالانه 7هزار تن لبنیات، 2هزارتن گوشت قرمز، 200تن پشم خالص گوسفندی، 5700 تخته ورنی، قالی و قالیچه و 1500نوع صنایع دستی تولید می کنند .

شهرستان خداآفرین دارای 34هزار نفر جمعیت است که از این تعداد18هزارنفر عشایر و بقیه روستانشین هستند .
عشایر این شهرستان از اردیبهشت ماه تا اوایل مهرماه در ییلاقات به سر می برند.

انتهای پیام/

کوچ بهاره عشایر خداآفرین به ییلاقات آغاز شد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار