در جلسه کمیسیون و اجتماعی شورای اسلامی تبریز مطرح شد؛

ساماندهی وتوسعه فضاهای فرهنگی تبریز/تهیه طرح مختص به بافت فرهنگی

1399/03/08 - 12:04 - کد خبر: 20858 نسخه چاپی

نصر: جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز با بررسی طرح پیشنهادی ساماندهی و توسعه فضاهای فرهنگی شهر تبریز از سوی مؤسسه فرهنگی کمک جهت توسعه فرهنگ و هنر آغاز شد.

به گزارش نصر به نقل از مهر، صبح امروز در ابتدای این جلسه نماینده این مؤسسه در خصوص طرح پیشنهادی این مؤسسه گزارشی ارائه کرد.
در ادامه سعید نیکوخصلت عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اطلاعات آماری ارائه شده گفت: این آمار در عین عالی بودن بسیار تکان دهنده و ناراحت کننده است. در برخی مواقع بهترین حرکت، همان حرکت نکردن است.
دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: چرا که در برخی موارد تصمیمات بسیار آسیب زا بوده و جبران ناپذیر می‌شود.
نیکوخصلت با اشاره به تغییرات ایجاد شده در شهر تبریز طی صد سال گذشته گفت: تبریز بنا بر دلایل نامشخصی در طی صد سال گذشته دستخوش برخی تغییرات شده و برخی دسترسی‌ها برای در دست گرفتن شهر از میان رفته است.
وی تاکید کرد: علاقمندیم که مفاهیم به صورت کلی‌تر ارائه شده و به نوعی طرح مختص بافت شهر تبریز باشد.
نیکوخصلت اظهار داشت: ما ترس از این داریم که مدل‌های ارائه شده با بافت فرهنگی تبریز که قدمت بسیاری دارد همخوانی نداشته باشد
دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تبریز شهری است که اسامی برخی محلات در آن تا ۷۰۰ سال حفظ شده و همچنان به همان نام شناخته می‌شود.
نیکوخصلت ادامه داد: از این رو تمایل برای تهیه طرح مختص به بافت فرهنگی شهر تبریز را ضروری می‌دانیم.

بومی سازی طرح فرهنگی شهر تبریز
رئیس شورای اسلامی شهر تبریز همچنین در ادامه با اشاره به نامفهوم بودن برخی مشخصات این طرح با وجود طرح جامع و طرح تفصیلی گفت: با وجود طرح جامع و طرح تفصیلی اهمیت ضرورت اجرای این طرح جای سوال دارد.
شهرام دبیری تصریح کرد: بومی سازی طرح با توجه به شرایط فرهنگی شهر تبریز و قدمت خوب این شهر الزامی است.
وی تاکید کرد: توجه به چرایی اجرای این طرح و مزایا و معایب آن به صورت شفاف همراه با جزئیات اجرای آن مشخص شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اقدامات مورد نظر در این طرح آیا با جلب و افزایش مشارکت شهروندان و یا ارتقا و توسعه فرهنگی شهر صورت می‌گیرد؟ این طرح به شکل سخت افزاری، نرم افزای، اولویت بندی و … انجام می‌شود؟
دبیری با اشاره به مبهم بودن چرایی اجرای طرح اظهار داشت: در صورت مشخص شدن جزئیات برنامه ریزی اصولی در نوع اجرای این طرح خواهیم داشت.

نقش مهم فرهنگ در ایجاد تمدن
غلامحسین مسعودی ریحان نیز با اشاره به تعریف فرهنگ اظهار داشت: فرهنگ یک مفهوم درونی بوده و به سبب برخی معلول‌های جزئی ایجاد نمی‌شود چرا که مفهوم فرهنگ بسیار غنی‌تر است.
وی اظهار داشت: زمانی که ما به اقتصاد، سیاست، اجتماع و … اشاره داریم در واقع از فرهنگ جامعه صحبت می‌کنیم.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به دیگر مفاهیم فرهنگ در جامعه اضافه کرد: بسیاری از موارد از جمله تمدن مفاهیمی است که در پی برخی اقدامات ایجاد شده است اما فرهنگ یک اصل بوده که بسیاری از این مفاهیم از وجود آن نشأت می‌گیرند.
مسعودی ریحان تاکید کرد: موضوع این است که فرهنگ چه مقدار می‌تواند تمدن ایجاد کند و تمدن چه تأثیری در فرهنگ دارد
وی اظهار داشت: وقتی یک آثار باستانی را می‌بینیم این یک نوع تمدن است نه فرهنگ اما احداث این تمدن نشانگر فرهنگ کسانی است که این فرهنگ را ایجاد کرده‌اند.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز گفت: ما زمانیکه بحث الهام بخشی و عشق می‌کنیم نمی‌توانیم برای عشق مفهوم مشخصی را تعیین کنیم و این بین برخی مشکلات نیز باعث شد تا در حقیقت نتوانیم عشق را به شکل واقعی خود نشان دهیم که این موضوع در مورد فرهنگ نیز عیناً صادق است.
در انتها مقرر شد طرح پیشنهادی ساماندهی وتوسعه فضاهای فرهنگی شهر تبریز از سوی مؤسسه فرهنگی کمک جهت توسعه فرهنگ و هنر برای بررسی بیشتر به صحن شورا ارجاع داده شود.
در ادامه کارشناسان کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز گزارش خود را در مورد موزه مشاغل ارائه کرده و در این خصوص به بحث و بررسی پرداختند.
در انتها همچنین نماینده سایت فرهنگی و مذهبی لیله القدر در خصوص مشکلات خود در امر مادی اداره این سایت به ارائه گزارش پرداخت.
انتهای پیام/
 ساماندهی وتوسعه فضاهای فرهنگی تبریز/تهیه طرح مختص به بافت فرهنگی خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار