گزارش اختصاصی نصر/

کرونا و پلاسما درمانی در تبریز/ ابهام در عدم درمان کرونایی ها با پلاسما درمانی در تبریز!

1399/03/05 - 13:01 - کد خبر: 20705 نسخه چاپی

نصر: کووید ۱۹، نامی آشنا برای تمام جهانیان. ویروسی که از شهر ووهان چین شروع شد و حال همه دنیا ا‌ز جمله ایران و آذربایجان شرقی را هم در برگرفته است.

به گزارش نصر، با اینکه مدت ها از شروع این بیماری می گذرد اما هنوز واکسنی برای آن پیدا نشده است. ولی در این میان محققان راهکارهایی را برای درمان این بیماری ارائه دادند که یکی از آنها "پلاسما درمانی"  است.
روشی که امید را در دل برخی از مبتلایان و خانواده هایشان برای درمان زنده کرده است اگرچه همچنان با قطعیت تمام نمی توان گفت راهکار درمان بیماران کرونایی "پلاسما درمانی" است.
به منظور بررسی انجام این روش درمانی خبرنگار نصر با برخی از متخصصان و مسئولان امر گفت و گویی انجام داده است که ماحصل آن به قرار زیر است.
یکی از متخصصین خون و انکولوژی بیمارستان شهید قاضی تبریز در گفتگو با خبرنگار  نصر می گوید: سیستم ایمنی فرد مبتلا به کرونا برای مقابله با ویروس اقدام به تولید آنتی بادی می نماید که این ساز و کار در مقابله با عفونت ها امری طبیعی محسوب میشود.
وی ادامه می دهد: افراد بهبود یافته از کرونا در خون خود این آنتی بادی ها رو دارند. به عنوان یکی از روش های درمانی برای مقابله با عفونت کووید ۱۹ چنین مطرح شده است که از آنتی بادی های موجود در پلاسمای افراد بهبود یافته استفاده کرد تا با تزریق این پلاسما به افراد مبتلا، بتوان در مقابله ی این عفونت به فرد مبتلا کمک کرد.
وی در مورد ضررهای احتمالی این روش برای فرد دهنده و گیرنده، خاطرنشان کرد: به دلیل رعایت تمام پروتکل های استاندارد انتقال خون برای گرفتن پلاسما و تزریق آن به فرد گیرنده، عوارض ناشی از آن به حداقل ممکن خود می رسد.
این متخصص خون اضافه می کند: این اولین بار نیست که از این روش در درمان بیماران استفاده می شود، در گذشته نیز برای درمان بیماری هایی مانند MERS،  SARS و آنفولانزا از این روش استفاده شده است.

درمان کرونا با پلاسمای افراد بهبودیافته
بررسی داده‌های به دست آمده از بیماران مبتلا به کرونا که از پلاسمای افراد بهبودیافته درمان شده‌اند نشان داد، این روش می‌تواند روند مؤثری برای درمان باشد.
پلاسما درمانی به‌عنوان راهکاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن مبتلایان به کووید 19 در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است.
اما چرا با وجود نتایج مثبت از پلاسمادرمانی، این کار هنوز در آذربایجان شرقی عملی نشده است؟
چرا تا حال هیچ کدام از بیماران مبتلا به کرونا در آذربایجان شرقی پلاسمایی دریافت نکرده اند؟
دکتر مسعود فقیه دینوری رئیس مرکز آموزشی درمانی بیمارستان امام رضا(ع) تبریز در این رابطه می گوید: تمام بیمارستان های استان آمادگی کامل را برای پلاسمادرمانی دارند و به محض اینکه نمونه های پلاسمای افراد بهبود یافته از کرونا در اختیار ما قرار بگیرد، پلاسمادرمانی را شروع خواهیم کرد.
دینوری ادامه می دهد: تمام پروتکل های درمانی برای تزریق پلاسما به بیماران را در اختیار داریم و براساس متغیرهای فراوانی از جمله سن و وزن و شدت حال بیماران، تزریق را انجام خواهیم داد.
رئیس بیمارستان امام رضای تبریز اضافه می کند: پلاسما درمانی را برای بیمارانی انجام خواهیم داد که علائم آن ها خیلی شدید باشد و برای بیمارانی که علائم آن ها خفیف است نیازی به پلاسمادرمانی نیست.

عدم همکاری انتقال خون آذربایجان شرقی
 وی از اداره کل انتقال خون استان انتقاد می کند و می گوید: تا حال با وجود پیگیری های انجام شده، سازمان انتقال خون استان هیچ نمونه پلاسمایی را در اختیار ما قرار نداده است.
برای پیگیری موضوع سراغ دکتر وحید مثمر مدیر کل سازمان انتقال خون استان رفتیم، اما با وجود تلاش های فراوان، دکتر مثمر به هیچ عنوان حاضر به مصاحبه با ما نشدند!
سئوالات مربوطه حتی در اختیار مدیر کل و مسئول روابط عمومی این اداره کل نیز قرار گرفت ولی متاسفانه هیچ نتیجه ای در بر نداشت!
بر اساس پیگیری های خبرنگار نصر با وجود تاثیر مثبت این شیوه درمانی بر بیماران کرونایی ولی تاکنون این روش در تبریز و آذربایجان شرقی عملیاتی نشده است و دلیل آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.

گزارش از فاطمه قلی پور

انتهای پیام/
کرونا و پلاسما درمانی در تبریز/ ابهام در عدم درمان کرونایی ها با پلاسما درمانی در تبریز! فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار