در جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز مطرح شد/

جولان ساخت و ساز غیرمجاز/ کاهش 350 هکتاری اراضی پارک بزرگ تبریز به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز

1398/03/13 - 12:55 - کد خبر: 2066 نسخه چاپی

نصر: رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده پارک بزرگ تبریز باعث کاهش 350 هکتار از اراضی این محدوده شده است.

به گزارش نصر، فریدون بابایی‌اقدم در جلسه کمیسیون  معماری و شهرسازی شورای شهر در مورد تعیین تکلیف محلات مسکونی داخل پارک بزرگ اظهار داشت: این منطقه سالهاست که به عنوان پارک بزرگ تعیین شده و ساخت‌ و‌ سازهای غیرمجاز باعث شده که مساحت این منطقه از ۸۵۰ هکتار به حدود ۵۰۰ هکتار برسد.

وی با بیان اینکه به عنوان کمیسیون معماری و شهرسازی باید بر روند ساخت و سازهای شهر تبریز تاثیرگذاری داشته باشیم، خاطرنشان کرد: بعضا آمار ساخت‌ و سازهای مجاز نشان می‌دهد که رقم بسیار پایین است و این امر بیانگر این است که حاکمیت بر روند ساخت و ساز وجود ندارد و لازم است میزان ساخت و سازها بررسی و مشخص شود که چه مقدار از این ساخت و سازها مجاز و چه مقدار غیرمجاز است.

بابایی‌اقدم ادامه داد: در مرحله دوم باید مرکز پژوهش‌ها، پژوهش‌های لازم را بر نحوه جلوگیری و کاهش حجم ساخت‌ و سازهای غیرمجاز ارائه دهد.

وی در ادامه با روند ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده پارک بزرگ تبریز نیز اشاره کرد و گفت: در بخش هایی از محدوده پارک بزرگ ساخت و سازهایی به صورت غیر مجاز انجام شده است که باید در صورت امکان و اخذ مجوز این مناطق به قسمت شرقی خیابان آذربایجان منتقل شوند و وضعیت بقیه اراضی این پارک تعیین تکلیف شوند.

 
برخی طرح‌ها در شهرداری تبریز متاسفانه خیلی زمان بر شده‌اند

بابایی‌اقدم با انتقاد از اینکه برخی طرح‌ها در شهرداری متاسفانه خیلی زمان بر شده‌اند، عنوان کرد: نباید شورا و اعضا شورا پیگیر اجرای پروژه‌ها باشند و معاونت شهرسازی شهرداری تبریز اعلام کند برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز چه فعالیتی‌هایی انجام می‌دهد و چند درصد از ساخت و سازهای شهر تبریز از کانال شهرسازی انجام می‌شود و چند درصد خودسرانه انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: باید به بحث ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر تبریز توجه ویژه ای شود.

محمد اشرف‌نیا نایب، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: در دنیا تثبیت اراضی کشاورزی مرسوم است که شهرداری در تملک هزینه نمی‌کند و از سوی دیگر قانون تملک اراضی زمانی قابل اجراست که ضرورت اجرا داشته باشد و اگر شهرداری بخواهد در محدوده پارک بزرگ تبریز از این قانون استفاده کند، باید همزمان پروژه را آغاز کند.

وی ادامه داد: امکان انتقال دو محله در محدوده اراضی پارک بزرگ وجود دارد و پیشنهاد می‌شود جهت جلوگیری از تصرف و تملک غیر مجاز محدوده پارک بزرگ تبریز هر مکانی که توسط شهرداری در محدوده پارک بزرگ تملک می‌شود درختکاری شود تا توسط درختان محدوده مشخص شود.

اشرف‌نیا همچنین ضمن تاکید بر احداث پارک بزرگ تبریز گفت: برای مدیریت این پارک باید سازمانی تشکیل شود و تمام اقدامات توسط این سازمان انجام شود چراکه پراکنده کاری در این پروژه جواب نخواهد داد.

این گزارش حاکی است، فضای سبز حق طبیعی ما و فرزندان تبریز از جمله مواردی بود که در سامانه فارس من ثبت شده بود.

انتهای پیام/

جولان ساخت و ساز غیرمجاز/ کاهش 350 هکتاری اراضی پارک بزرگ تبریز به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار