بیانیه کمیسیون حقوق‌ بشر و حقوق‌ شهروندی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی

ضرورت تعبیه ساز و کار حفاظتی مناسب در بازار تبریز

1398/03/13 - 12:43 - کد خبر: 2064 نسخه چاپی

نصر: کمیسیون حقوق‌ بشر و حقوق‌ شهروندی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی در خصوص آتش‌ گرفتن بازار تاریخی تبریز و لزوم توجه ویژه به حقوق فرهنگی شهروندان بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش نصر، در متن این بیانه آمده است:

حقوق فرهنگی در زمره نسل دوم حقوق‌بشر شناخته می‌شود و لزوم برخورداری شهروندان از حقوق فرهنگی و حق دسترسی به میراث فرهنگی و آثار تاریخی ایجاب می‌نماید که این میراث بشریت که تشکیل دهنده بخشی از هویت شهروندان می‌باشد، به درستی و شایستگی مورد حفاظت و حمایت قرار گیرد. در واقع، آثار تاریخی فارغ از آنکه خود به عنوان یکی از مهمترین کالاهای فرهنگی تلقی می‌شوند، همچنان بخشی از نشان و نمود هویت فرهنگی و تاریخی شهروندان هستند که دولت‌ها مکلف به حراست از آن می‌باشند.

مع‌الاسف، شب گذشته سرای ایکی قاپیلی بازار بزرگ تبریز که به عنوان بزرگترین بازار مسقف جهان شناخته می‌شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، دچار حریق گردیده و علاوه بر اینکه موجب خسارت بازاریان شده است، نگرانی دوستداران آثار تاریخی را نیز به دنبال داشته است. علیرغم اینکه با فداکاری آتشنشانان، این آتش‌سوزی مهار گردیده است، اما تکرار حادثه سال‌های نه چندان دور و آتش گرفتن مجدد قلب تبریز و میراث مشترک بشریت، گواه عدم تعبیه ساز و کار حفاظتی مناسب از سوی مسئولین برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه سال‌های قبل می‌باشد.

بر مسئولین مربوطه است که ضمن تمهید ساز و کار حفاظتی مناسب و استفاده از سیستم‌های به‌روز هشدار ضدحریق، با تسریع در اجرای عملیات مرمتی، بازار تبریز را به نحو شایسته به عنوان یک میراث مشترک بشری مورد حفاظت قرار داده و بدین وسیله از حقوق فرهنگی شهروندان مدافعه نمایند.

 

انتهای پیام/

ضرورت تعبیه ساز و کار حفاظتی مناسب در بازار تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار