رئیس هیات مدیره کارشناسان رسمی دادگستری استان خبر داد:

فعالیت ۶۲۲ کارشناس رسمی دادگستری در ۴۳ رشته تخصصی/ گسترش تعامل با دستگاه های استان اولویت کارشناسان رسمی دادگستری است

1399/03/01 - 16:36 - کد خبر: 20621 نسخه چاپی

نصر: رئیس هیات مدیره کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی گفت: افراد بر اساس تعهد، تخصص و فنی که دارند به عنوان کارشناس در مرکز کارشناسان رسمی پذیرش می ‌شوند تا در راستای حل مسائل و مباحث کارشناسی در خدمت جامعه باشند.

به گزارش خبرنگار نصر، "اسماعیل عبدالهی"، در نشست خبری اعضای هیات مدیره چهارمین دوره کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان ‌شرقی اظهار کرد: دوره چهارم هیات مدیره مدتی است بر ما محول شده است که در این دوره ۷۰۹ کارشناس رای داده تا ۷ نفر از اعضای یک هیات مدیره را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه کارشناسان رسمی قوه قضاییه از سال تصویب برنامه سوم در قالب ماده ۱۸۷ ایجاد شد، گفت: قوه قضاییه به خاطر نیازی که به کارشناس رسمی دارد، این مجموعه را مستقل ایجاد کرد.

رئیس هیات مدیره کارشناسان رسمی دادگستری استان اذعان کرد: کارشناس رسمی یک شغل محسوب نمی‌ شود بلکه بر اساس تخصص و دانش فرد در این مجموعه و با طی مراحل قانونی اعم آزمون کتبی، مصاحبه، آموزش‌ های لازم به مرحله دریافت پروانه فعالیت می ‌رسد.

وی ادامه داد: افراد بر اساس تعهد، تخصص و فنی که دارند به عنوان کارشناس در مرکز کارشناسان رسمی پذیرش می ‌شوند تا در راستای حل مسائل و مباحث کارشناسی در خدمت جامعه باشند.

عبداللهی تاکید کرد: یکی از تاکیدات ریاست قوه قضائیه نظارت بر کارهای کارشناسان است.

عبدالهی ثبت نام آزمون کارشناس رسمی دادگستری از ۲۷ اردیبهشت شروع شده و تا دوم خرداد ادامه دارد، افزود: این آزمون به صورت غیرمتمرکز و در تمام استان ‌ها برگزار خواهد شد و داوطلبان در استان خود آزمون می ‌دهند.

وی ابراز کرد: ما پرونده‌ ها را به مراجع قضایی ارجاع می ‌دهیم از این‌ رو مستند دقیق از تعداد اظهار نظرهای کارشناسی در دست نیست ولی سال گذشته ۲۱ هزار پرونده از طریق فیش ‌های پرداختی اعضای مجموعه وجود داشت.

رئیس هیات مدیره مرکز کارشناسان رسمی استان گفت: اولویت اول خرید ساختمان برای مرکز کارشناسان است؛ به طوریکه یک واحد آپارتمانی ۱۰۰ متری در ولی ‌عصر جنوبی داریم ولی این ساختمان کفاف فعالیت‌ های ما را ندارد.

وی برگزاری آموزش ‌های بازآموزی و فعالیت دوباره نشریه کارشناسان دادگستری را از اولویت‌ های دیگر این دوره از هیات مدیره کارشناسان رسمی برشمرد و افزود: گسترش تعامل با دستگاه‌ های استان از دیگر اولویت ‌هاست و همچنین انتقال برخی کارها از تهران به خود استان و گسترش خدمات رفاهی برای همکاران است.

در ادامه این نشست خبری، نائب رئیس چهارمین دوره کارشناسان رسمی دادگستری استان گفت: استان آذربایجان ‌شرقی در ۴۳ رشته تخصصی کارشناس دارد که  ۸۶۶ نفر کارشناس از مجموعه پروانه دریافت کرده ولی تعداد فعالین ۶۲۲ نفر می ‌باشد.

"محمدرضا قاسم ‌‌زاده"، اظهار کرد: سابقه مجموعه کارشناسان رسمی دادگستری به ۱۳۱۷ بر می‌ گردد ولی از آن دوران شخصیت مستقلی نداشت ولی از آبان ۱۳۵۸ با دستور شورای عالی فرهنگی به عنوان شخصیت حقیقی مستقل موجودیت یافت.

وی ادامه داد: برنامه سوم توسعه اقتصادی، سیاسی اجتماعی به قوه قضائیه این اجازه داده شد تا این مجموعه کارشناس رسمی جذب کند.

وی با بیان اینکه در بخش امور راه و ساختمان ۲۰۶ کارشناس، امور ثبتی ۱۱۴ کارشناس و بخش کشاورزی ۷۴ نفر کارشناس وجود دارد، افزود: بعد از استان تهران، آذربایجان‌شرقی دومین رتبه در تعداد کارشناسان دارد.

دبیر هیات مدیره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان نیز در این نشست گفت: از ابتدای تشکیل مرکز کارشناسان دادگستری استان تنها پروانه دو نفر از کارشناسان رسمی استان ابطال شده است. البته برخوردهایی از قبیل تعلیق یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و توبیخ کتبی داریم که برخورد نهایی ابطال پروانه است.

"علی حسینی آقازاده اصل" با بیان اینکه در انتخاب و جذب کارشناس رسمی فیلترهای جذب یک قاضی رعایت می ‌شود، تاکید کرد: پایش ‌های لازم در ابتدای پذیرش فرد به عنوان "کارشناس رسمی" انجام می ‌شود به همین دلیل اکثریت کارشناسان این مرکز پاک ‌دست و متعهد هستند.

وی تصریح کرد: کارشناسان رسمی دادگستری بازوان قوه قضائیه محسوب می شوند.

وی افزود: قبلا تمام شکایات از کارشناسان از طریق تهران انجام می‌گرفت که این موضوع تا چند ماه آتی در داخل استان انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام/
فعالیت ۶۲۲ کارشناس رسمی دادگستری در ۴۳ رشته تخصصی/ گسترش تعامل با دستگاه های استان اولویت کارشناسان رسمی دادگستری است سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار