خبر/

واردات سیست به کشور ۲۰ درصد کاهش می‌یابد

1399/03/01 - 10:47 - کد خبر: 20615 نسخه چاپی

نصر: با راه‌اندازی کشت سیست آرتمیای دریاچه ارومیه در اراضی مستعد بندر شرفخانه در شهرستان شبستر، ۲۰ درصد از واردات این محصول به کشور کاسته می‌شود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، با اعلام این خبر، افزود: با کشت سیست آرتمیای دریاچه ارومیه در ۲۰ هکتار از طرح تولید و پرورش سیست و بیوماس شهرداری بندر شرفخانه، آذربایجان شرقی در سال جهش تولید به طور عملی وارد فاز اجرایی طرح های مورد نظر تولید این منبع پرارزش شیلاتی در حاشیه دریاچه ارومیه می شود.
قاسم جعفروند، فعالیت در تولید آرتمیا را هم برای کشور و هم برای سرمایه گذاران از لحاظ اقتصادی بسیار سودآور دانست و ادامه داد: تنها با راه اندازی تمام ظرفیت دو پروژه بندر رحمانلو و بندر شرفخانه ۲۰ درصد از میزان واردات سیست به کشور کاسته خواهد شد و با برنامه ای که در پیش گرفته ایم تا خودکفایی کامل در این زمینه پیش خواهیم رفت.
وی هدف از تولید و توسعه پرورش سیست و بیوماس آرتمیای دریاچه ارومیه را حفظ ذخائر ژنتیکی این موجود باارزش دریاچه در جهت پایداری تولید، رشد اقتصادی و رونق اشتغال مولد حاشیه دریاچه دانست و اظهار داشت: اراضی حاشیه دریاچه ارومیه که دارای خاک شور و غیر قابل زراعی هستند و آب شور و لب شور در این اراضی موجود است که از این پتانسیل به خوبی می توان در جهت تولید آرتمیا استفاده کرد.
جعفروند گفت: سیست و بیوماس آرتمیا، غذای مصرفی انواع آبزیان به خصوص میگو و ماهی است و سالانه جهت تامین سیست آرتمیای مورد نیاز برای تولید و تغذیه مزارع پرورشی میگو و ماهی مجبور هستیم آن را با واردات و خروج ارز ، از کشورهای دیگر تامین کنیم.
به گفته وی پارسال سه منطقه در آذربایجان شرقی از جمله بندر رحمانلوی شهرستان عجبشیر، بندر شرفخانه شهرستان شبستر و دشت تبریز در حوزه شهرستان اسکو برای این منظور در نظر گرفته شد و در سال جاری نیز طرح رحمانلو با سرمایه گذاری بخش خصوصی در مساحتی به وسعت ۵۰ هکتار و توان تولید سالانه ۳۰ تن بیوماس و ۴ تن سیست به اجرا گذاشته می شود.
جعفروند گفت: طرح شرفخانه در مساحتی به وسعت ۴۰ هکتار و با توان تولید ۲۰ تن بیوماس و ۳ تن سیست در سال با سرمایه گذاری شهرداری منطقه اجرا می شود.
آرتمیا، جانداری  سخت‌پوست است که در آب‌های شور زندگی می‌کند و دریاچه ارومیه در ایران، یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شود؛ آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در دنیا سالانه بیش از 2 هزار تن سیست آرتمیا معامله می‌شود و به خصوص از خود آرتمیا یا سیست آن در تغذیه مراحل نوزادی ماهیان، سخت پوستان و نرم‌تنان سود می‌برند.
هر کیلوگرم سیست آرتمیا در بازار امروز به بیش از 150 دلار و هر کیلوگرم بیوماس آرتمیا نیز حدود 15 دلار معامله می شود.
بر این اساس پیش بینی می شود تنها از محل کشت سیست آرتمیا در آذربایجان شرقی در گام های نخست، سالانه افزون بر 100 هزار دلار صرفه جویی ارزی شود. 
همچنین با کشت بیوماس آرتمیا در آذربایجان شرقی نیز از خروج سالانه بیش از 750 هزار دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.
انتهای پیام/
واردات سیست به کشور ۲۰ درصد کاهش می‌یابد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار