خبر/

ماجرای ذراتی شبیه پنبه که مهمان تبریزی‌ها شده‌اند

1399/02/31 - 09:32 - کد خبر: 20531 نسخه چاپی

نصر: با آغاز فصل رویش گیاهان، تبریزی‌ها در حین قدم زدن در پارک و خیابان و یا حتی در بالکن و حیاط خانه خود شاهد حضور دانه‌هایی به شکل پنبه در هوا و بر روی سطوح و زمین هستند.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، یک محقق حوزه کشاورزی در خصوص پنبه دانه‌هایی که در سطح شهر تبریز مشاهده می‌شود، در گفت و گویی گفت: این پنبه دانه‌ها همان ذرات منتشر شده گل‌های نوظهور درختان، درختچه‌ها، بوته ها و گل‌های فضای سبز یا همان گرده‌هایی در محدوده شهر و یا باغات، مزارع و مراتع حاشیه شهرها و مناطق اطراف هستند.
اکبر عبدی افزود: با توجه به بارندگی‌های فصل زمستان و بهار؛ رشد جوانه گل، تولید گرده و گرده افشانی‌های امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بود اما این گرده افشانی‌ها می‌تواند تبدیل به گرد و غبار شده و سبب ایجاد آسم، برونشیت، تنگی نفس، سرفه و عطسه در افراد شود.
وی با اشاره به این‌که تولید گرده یکی از مراحل بسیار مهم چرخه حیات گیاهان محسوب می‌شود، اظهار کرد: گرده گیاهان، شایع ترین عامل ایجاد و تشدید آلرژی‌های تنفسی است، از این رو تهیه تقویم گرده افشانی گیاهان مربوط به هر منطقه ضرورت دارد.

کاربردهای گرده گیاهان
وی در خصوص کاربردهای گرده گیاهان، متذکر شد: گرده‌ها سرشار از ترکیبات معدنی و آلی بوده و در صنعت کاربرد دارند ؛ از این گرده‌ها می‌توان در تولید داروهای ضد حساسیت و سایر ترکیبات در صنایع داروسازی، بهداشتی، آرایشی، خوراکی و تقویتی در راستای رونق اقتصادی و اشتغال زایی بهره برد.
ایجاد صنعت «گرده»
عبدی ادامه داد: می‌توان با جمع آوری گرده‌های انتشار یافته در فضای سبز شهری یا باغات و مزارع با روش دستی یا با استفاده از دستگاه گرده گیر و گرده افشان الکترواستاتیک، صنعت گرده را در کشور ایجاد کرد و آن را توسعه داد.
وی با اشاره به وجود پروتئین غنی در گرده، بیان کرد: گرده را می‌توان به عنوان یک منبع تامین انرژی در جوجه‌ها، زنبورها و در درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار برد؛ همان طوری که اکنون در برخی از کشورها از جمله استرالیا، آمریکا و چین به صورت محدود از آن بهره برداری می‌شود.
وی افزود: گرده درختانی چون گردو، توت، فندق و بسیاری از گیاهان توسط حشراتی مانند زنبور عسل برای تغذیه لارو جمع‌آوری شده و یا سایر حشرات مثل گرده خوار از آن تغذیه می‌کنند.
این محقق متذکر شد: علائم به وجود آمده از گرده افشانی درختان، درختچه‌ها، چمن‌ها، بوته‌ها و گل‌های فضای سبز در انسان‌ها متفاوت بوده و نباید با علائم ویروس آنفولانزا و کرونا اشتباه شود.
وی ادامه داد: بهترین درمان آلرژی و حساسیت به گرده گیاهان اجتناب از تماس با گرده گیاهان آلرژی زا است؛ برخی از افراد عادت نیز با عادت به گرده‌ها مشکلی از این بابت نخواهند داشت.
گیاهان و درختان آلرژی زا در سطح شهر
عبدی افزود: گرده درختانی مانند صنوبر، آکاسیا، سپیدار، کاج، بلوط، افرا، چنار، سرو، بید، عرعر، برگ نو، زیتون، توس (غان)، کهور، اکالیپتوس، ابریشم و گیاهانی مانند چمن، پنجه مرغی، علف باغ، سرگوم، قیاق، چمن مرتعی، دم گربه‌ای، تاج خروس، علف‌شور، سلمه‌تره، درمنه، آتریپلکس، بارهنگ، ترشک و چچم یا لولیوم آلرژی زا هستند.
انتهای پیام/
ماجرای ذراتی شبیه پنبه که مهمان تبریزی‌ها شده‌اند خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار