گزارش/

«عروسی» و «عزا» عامل افزایش کرونا در هشترود

1399/02/30 - 07:27 - کد خبر: 20455 نسخه چاپی

نصر: چندماهی است که از شیوع کرونا ویرس در آذربایجان شرقی و به تبع‌ آن در شهرستان هشترود می‌گذرد، اما هنوزهم برخی از مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگرفته و باعث افزایش شیوع این بیماری شده‌اند، به طوری که طی ماه جاری تعداد مبتلایان این بیماری در هشترود دوبرابر شده است.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، این موضوع به حدی مورد توجه بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در گفت و گوی خبری خود بدان تاکید کرده و گفته بود: تعداد موارد جدید در هشترود در اردیبهشت ماه افزایش یافته و از مجموع ۱۱۸ نفر مبتلا در این شهرستان ۶۶ نفر در ماه جاری شناسایی شده‌اند.
محمد حسین صومی با اشاره به عدم توجه برخی شهروندان به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات، تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش موارد جدید در شهرستان هشترود، نتیجه عدم رعایت پروتکل‌های مورد تاکید و برگزاری مراسم افطاری در هشترود و برگزاری مراسم عقد و رفت و آمد در چند روستای هشترود است.
وی، بر ضرورت بیشتر شدن محدودیت‌ها در شهرستان هشترود به دلیل افزایش تعداد مبتلایان در این شهرستان تاکید کرد.
طبق گفته‌های اهالی هشترود، برگزاری مراسم عروسی در یکی از روستاهای هشترود، چندین نفر از اهالی سه روستا را به کرونا مبتلا کرده و همچنین برگزاری مجلس ختم و … نیز منجر به سرایت این بیماری بین افراد شده است.
برگزاری مراسم عروسی و افزایش کرونا مثبت‌ها در ۳ روستای هشترود
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که متاسفانه مردم برخی مناطق، اهمیتی به فاصله گذاری اجتماعی نمی‌دهند، گفت: به عنوان مثال برگزاری مراسم عروسی در شهرستان هشترود در هفته گذشته و تعدد شرکت کنندگان در این عروسی سبب افزایش سریع موارد مثبت در سه روستای این شهرستان شده است.
عباسعلی درستی افزود: واقعیت این است که دیگر نمی‌توان مراسمات عروسی و عزا را به شکل گذشته برگزار کرد و از هم استانی‌ها خواهش می‌کنیم تا از هر گونه تجمع خودداری و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
قرنطینه ۳ روستای هشترود
فرماندار هشترود نیز هفته پیش در جلسه ستاد مبارزه با کرونا شهرستان، تاکید کرد: آمار مبتلایان هشترودی به ویروس کووید ۱۹ از میانگین استانی و کشوری بالاتر است.
امین امینیان افزود: متاسفانه آمار مبتلایان به کرونا روز به روز در هشترود بالا می‌رود، از این رو دستور قرنطینه کامل سه روستایی که بیشترین افراد کرونایی را در خود جای داده توسط ستاد مبارزه با کرونا صادر شد.
برخی از اهالی هشترود نیز در خصوص برگزاری مراسم‌ها گلایه داشته و اظهار می‌کنند: برخی از اقوام و آشنایان ما توجهی به کرونا و پرهیز از تجمعات نداشته و از این رو گاه اقدام به برگزاری مراسم عروسی و یا ختم کرده و با دعوت‌های خود ما را هم در “رودربایستی” قرار می‌دهند.
یکی از شهروندان هشترودی نیز به ایسنا می‌گوید: در خود شهر هشترود و بسیاری از روستاهای بخش مرکزی آن، مراسم ختم و عروسی برگزار نمی‌شود، اما زمانی که فردی به رحمت خدا می‌رود، مردم این مناطق بر سر خاک وی حاضر و دورادور می‌ایستند، چراکه شهر کوچکی است و اگر نروند وجهه خوبی ندارد.
وی درمورد سایر روستاها نیز می‌گوید: در برخی روستاهای دیگر شهرستان هم در حد و اندازه قبل از کرونا مراسم عروسی گرفته نمی‌شود، اما هستند افرادی که مراسم عقد و… گرفته و مردم را یکجا جمع می‌کنند، این موضوع باعث برخورد نزدیک بسیاری از افراد با یکدیگر شده و یکی از عوامل شیوع کرونا در این شهرستان است.
وی به تعدد دستفروش‌ها نیز اشاره کرده افزود: هشترود به شهر دست‌فروش‌ها بدل شده و همین عامل باعث جمع شدن مردم و یکی از عوامل شیوع کرونا می‌تواند اثرگذار باشد.
البته، تنها مردم برخی روستاهای هشترود نیستند که بی توجه به بحران کرونا دورهمی و مراسم گرفته و باعث شیوع کرونا ویروس بین عزیزان خود می‌شوند، بلکه در برخی شهرستان‌ها نیز این نگرانی‌ها وجود دارد.
چنانچه رئیس شبکه بهداشت و درمان اهر نیز در نشست خبری خود از این موضوع ابراز نگرانی کرده بود.
محمد میرزاپور تاکید کرده بود: با وجود اطلاع رسانی‌ها و توصیه‌های مکرر، همچنان نگران افزایش شیوع بیماری در شهرستان اهر هستیم که علت این امر نیز به خاطر حضور افراد در مراسمات مختلف، میهمانی‌های خانوادگی و حتی عروسی و… است.
این موارد در حالی اتفاق می‌افتد که وضعیت کروناویروس در آذربایجان شرقی نه تنها کاهش نیافته بلکه طبق گفته متولیان امر در وضعیت هشدار نیز قرار گرفته و نیازمند رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از تجمعات از سوی مردم است.

لزوم تغییر مناسبات تا پاییز ۱۴۰۱
معاون کل وزارت بهداشت، دکتر ایرج حریرچی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، بر لزوم تغییر مناسبات تا پاییز ۱۴۰۱ تاکید کرده و گفت: درخواست ما این است و به طور مشخص می گویم در ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده، یعنی تا پاییز ۱۴۰۱ باید بسیاری از مناسبات مان را تغییر دهیم. یکی از این مناسبات رفتارهای اجتماعی مان مانند دست دادن، در آغوش گرفتن و… است.
رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایسنا، تاکید کرد: هنوز تاکید داریم افرادی که کار واجبی بیرون از خانه ندارد، مانند خانم‌های خانه‌دار یا افراد مسن بیرون نروند.
سیمین خیاط زاده در بخش دیگر سخنانش، با تاکید بر ضرورت خودداری از برگزاری مهمانی‌ها و افطاری‌ها در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: اگر تا سال گذشته تاکید می‌کردیم که این یک فریضه دینی است، امسال نیز تاکید می‌کنیم خودداری از “برپایی مهمانی‌ها، افطاری و جمع کردن تعداد زیادی از افراد” یک فریضه است.
انتهای پیام/
«عروسی» و «عزا» عامل افزایش کرونا در هشترود خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار