گزارش عملکرد اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی زیر ذره بین اعضای شورا/

لزوم رسیدگی به بیکاری فعالان گردشگری پسا کرونا/ اهمیت افزایش کاوش های باستان شناسی / معمای مجوز احداث هتل در حریم مقبره الشعرا

1399/02/28 - 12:35 - کد خبر: 20346 نسخه چاپی

نصر: اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز در صحن علنی در خصوص گزارش عملکرد ارائه شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با موضوع پروژه های اجرایی ابنیه تاریخی توسط این اداره، سوالات و نظرات متعددی را بیان کردند و مدیر کل استان پاسخگو شد‌.

به گزارش نصر، فریدون بابایی‌اقدم در این خصوص گفت: بارها شنیده‌ایم که تبریز چندبار به خاطر زلزله با خاک یکسان شده است و حتی وقتی یک شهروند برای لوله گاز حفاری می‌کند اشیا تاریخی پیدا می‌کند اما با این حال عملیات باستان شناسی کمی انجام می شود.
وی افزود: با چنین ظرفیتی چرا دانشگاه تبریز رشته باستان‌شناسی ندارد و گروه های دانشجویی تشکیل نمی شود.
وی به بحث بلاتکلیفی میارمیار و آیسان نیز اشاره کرد و گفت: این دو موضوع از گلایه‌های مردم است.
این عضو شورا گفت: تکلیف والمان چه شد، کاش حداقل به مردم بگویید که عاقبت اثری که در والمان پیدا شده بود، چه شد زیرا مردم پیگیر هستند.
وی همچنین به تملک خانه‌های اطراف ستارخان نیز تاکید کرد و افزود: رسیدگی به این خانه ها انجام شود.
در ادامه، کریم صادق‌زاده سخنگوی شورا نیز به موضوع بیکاری کارگران حوزه گردشگری بر اثر کرونا اشاره کرد و گفت: بسیاری از کارگران به خاطر شیوع کرونا بیکار شدند و در حوزه گردشگری هم این مساله وجود دارد.
وی افزود: متاسفانه همه ما خیلی خوب حرف میزنیم اما عمل مناسبی نداریم، بی‌توجهی به هتل‌داران و کارگران آنها ظلم به این صنف است‌.
در ادامه، محرم محمدزاده نیز به بخشی از مشکلات حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: سرقفلی حمام تاریخی نوبر با شهرداری و مالکیت با میراث فرهنگی است، به همین دلیل مشکلاتی ایجاد شد و هیئت حل اختلاف رای به نفع شهرداری داد اما به دلیل اختلافات اینجا به حال خودش رها شد.
وی ادامه داد: در کنار مقبره الشعرا هتل چند طبقه ایجاد شده اما در کجای دنیا چنین اتفاقی رخ می‌دهد، شهرداری اعطای مجوز را گردن میراث فرهنگی می‌اندازد و میراث فرهنگی به گردن شهرداری!! تا جایی که مشخص نشود مقصر کیست چنین کارهایی ادامه پیدا می‌کند.
محمد فرج‌قلیزاده نیز خطاب به مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: میراث فرهنگی برای بناهای تخریب شده چه کاری انجام شده و برای پیشگیری از چنین مسائلی چه کاری انجام می‌شود.
عبدالله نقی پور، از اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز، نظرات خود را بیان کرد و گفت: برای احیا و شناساندن شنبه غازان چه کاری انجام شده است؟ قطعا قدمت تاریخی این منطقه بسیار بیشتر از خانه‌های تاریخی است.
در ادامه مسعودی ریحان خزانه دار شورای اسلامی کلانشهر تبریز در عکس العمل به اینکه باقر خان در تبریز خانه ای ندارد، گفت: من احترام زیادی به آقای قوچی قائل هستم اما وقتی می آیند اینجا می گویند باقرخان در تبریز خانه نداشت، برای من سوال ایجاد می شود، آیا باقرخان از تهران آمده بود؟
وی افزود: ما حتی هنگام نام بردن از بزرگان تاریخی مان نیز با احترام نام ببریم، در صحبت هایمان دقت داشته باشید.
در ادامه جلسه، احمد حمزه زاده مدیر کل میزاث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، خطاب به سوالات و نظرات اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز گفت: این سوالات نیازمند ساعت ها زمان است‌.
وی با بیان اینکه در خصوص نقش کمرنگ کاوش باستان شناسی باید بگویم یکی از حوزه های فعالیت ما همین موضوع است، افزود: این امر در برنامه وجود دارد و ما نیز پیگیر تشکیل تیم باستان شناسی در دانشگاه تبریز هستیم.
وی ادامه داد: در بحث بافت تاریخی مشاور بدقولی کرده است و زمان طول کشیده وگرنه پیگیر این موضوع هستیم.
حمزه زاده گفت: میارمیار، آیسان، والمان و... در حال آماده سازی طرح هست.
وی به بحث بیکاری هتل داران و‌صنعت گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: بسته های حمایتی دولت در چند فاز اجرا می شوند، یک سری هم بسته حمایتی انتظار داریم از طرف شورا و‌شهرداری اعمال شود.
وی در خصوص هتل احداث شده در حریم بافت تاریخی مقبره الشعرا گفت: قاطعانه میگویم که هیچ مجوزی برای ساخت هتل در مقبره الشعرا نداده ایم و اگر هرکس سندی دارد که ما مجوز داده ایم ارائه دهد.
این مدیر کل گفت: در خصوص بحث خانه باقرخان سوءتفاهم شد، آقای قوچی گفتند خانه باقرخان مشخص نیست و ما خودمان پیگیر ثبت خانه واقعی باقرخان هستیم تا احیا نیز کنیم.
انتهای پیام/
لزوم رسیدگی به بیکاری فعالان گردشگری پسا کرونا/ اهمیت افزایش کاوش های باستان شناسی / معمای مجوز احداث هتل در حریم مقبره الشعرا گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار