خبر/

ثبت جهانی یک اختراع بزرگ در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در تبریز

1399/02/27 - 17:23 - کد خبر: 20327 نسخه چاپی

نصر: یکی از بزرگترین اختراعات سال ۲۰۲۰ در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران و در شهر تبریز ثبت جهانی شد.

به گزارش نصر، این اختراع “نمای نورگذر هوشمند با کلکتور تابشی” می‌باشد که تشعشعات پایان‌ناپذیر خورشید را جذب و طی فرآیندی انرژی سرمایشی و گرمایشی لازم برای ساختمان‌ها و محوطه‌های متعدد را تامین می‌کند.
بدین صورت که تشعشعات ابتدا بر روی جداره نورگذر اولیه که به صورت یک لایه و یا چند لایه است، برخورد کرده و پس از عبور به صفحه کلکتور می‌رسد. سپس کلکتور این گرما را جذب کرده و به مایع سیال خود منتقل می‌کند، که منجر به افزایش دمای مایع سیال داخل کلکتور می‌شود. 
در این مرحله، مایع داخل کلکتور در تمامی قسمت‌های نمای ساختمان حرکت کرده و به مخزن ذخیره می‌رسد، مخزن با کمک پمپ سرکولاسیون ضمن تنظیم دمای مایع در زیر +۵۰ درجه سانتیگراد با کمک مبدل حرارتی اقدام به انتقال انرژی این گرما به بخش مصرفی منجمله داخل ساختمان و هر فضای موردنظر داخلی و خارجی می‌کند.
از اهداف و مزایای این اختراع می‌توان به مواردی چون استفاده بهینه از فضای موجود در نمای ساختمان‌ها، استفاده بهینه از انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی، کاهش آلودگی‌های حاصل از سوخت‌های فسیلی، طول عمر بالای نمای ساختمان‌ها، زیباتر شدن جلوه‌های ظاهری ساختمان‌ها، کاهش وزن نمای ساختمان‌ها و هزینه‌های تامین، نصب و نگهداری آنها، کاهش هزینه‌های تامین انرژی و در نهایت خودکفایی ساختمان‌ها از هزینه برای تامین انرژی‌های سرمایشی و گرمایشی مخصوصا ساختمان‌های غیرشهری اشاره کرد.
این اختراع ۲۳ اردیبهشت۹۹ در سازمان جهانی مالکیت معنوی در ۱۴۸ کشور دنیا به ثبت رسیده است. مخترعین این طرح، آقای دکتر سلمان غضنفری، سیروس پالدی و موسی جباری هر سه از نخبگان سطح اول دنیا می‌باشند.
انتهای پیام/
ثبت جهانی یک اختراع بزرگ در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار