وزیر علوم؛

دانشگاه‌ها دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را ثبت، ضبط و منتشر کنند

1399/02/27 - 16:55 - کد خبر: 20324 نسخه چاپی

نصر: وزیر علوم با تاکید بر اینکه روابط عمومی ها در انتشار مسایل ملی کشور حساس باشند، گفت: دانشگاه‌ها نباید فقط به اخبار رسانه‌ها اکتفا کنند بلکه باید دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را ثبت، ضبط و منتشر کنند تا به صورت سابقه در فایل‌ها محفوظ بماند.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، دکتر منصور غلامی در نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری با بیان اینکه امروز روابط عمومی، وجود و اثرگذاری یک سازمان را در جامعه اعلام می‌کند، گفت: لازم است روابط عمومی دانشگاه ها بر انتشار گسترده و به موقع اخبار دستاوردهای علمی و فناوری توجه داشته باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه با توسعه فناوری‌های اطلاع‌رسانی در اشکال مختلف، همگان در معرض اطلاعات گوناگون قرار می‌گیرند، افزود: در این راستا، وظیفه روابط عمومی‌ها به خصوص در این روزهای حساس شیوع کرونا، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع است تا از انتشار اخبار نادرست، شایعات و اخبار برنامه‌ریزی شده جلوگیری شود.
وی افزود: با توجه به سرعت انتشار اخبار، معمولاً مخاطبان فرصت قضاوت ندارند و روابط عمومی‌ها به‌ویژه درخصوص مسائل ملی کشور، باید حساسیت بیشتری به خرج داده و با انتشار اخبار صحیح، شفاف‌سازی لازم را انجام دهند.
وزیر علوم با بیان اینکه مردم از دانشگاه‌ها و مراکزآموزش عالی انتظار خدمات و فعالیت بیشتری دارند، گفت: در این راستا روابط عمومی‌های این مراکز علمی باید بسیار ظریف و دقیق عمل کنند. آنها باید دستاوردهای گسترده علمی و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور را به موقع و به درستی انتشار دهید تا اعتماد و توجه افکار عمومی به دانشگاه‌ها به ویژه در این دوران حساس شیوع ویروس کرونا کم‌رنگ نشود.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، غلامی خاطر نشان کرد: وظیفه اصلی روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، علاوه بر انتشار اخبار عمومی دانشگاهی، رصد و جمع‌آوری دستاوردهای علمی و پژوهشی و فعالیت‌های بی شمار اساتید و دانشمندان در دانشگاه‌ها و انتشار مناسب این اخبار با استفاده از روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی است.
وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر فعالیت‌های بسیار خوبی در زمینه رشد و توسعه کشور انجام داده‌اند، گفت: در چند ماه اخیر هم در بحث بیماری کرونا، اخبار مناسبی از حضور و ورود مراکز آموزش عالی و پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه در رسانه‌ها و صدا و سیما منتشر شده است. البته دانشگاه‌ها نباید فقط به اخبار رسانه‌ها اکتفا کنند، بلکه باید  دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را ثبت، ضبط و منتشر کنند تا به صورت سابقه در فایل‌ها محفوظ بماند تا در اختیار نسل‌های بعدی خانواده دانشگاهی قرار گیرد.
غلامی با تشکر از برگزاری کارگاه‌های آموزشی روابط عمومی در دانشگاه‌های کشور گفت: این کارگاه‌ها برای مدیران و کارکنان روابط عمومی دانشگاه‌های کشور و در مناطق ده‌گانه باید به صورت مستمر برگزار شود، هر نیرویی که وارد روابط عمومی می‌شود، در کنار اشتیاق و علاقه برای فعالیت در این اداره، حتماً باید آموزش ببیند.
وی با اشاره به گسترش ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه‌های کشور گفت: دانشگاه‌ها باید به روابط عمومی‌های‌شان توجه خاص داشته باشند و از ظرفیت‌های مختلف آن که موجود هستند و یا می‌توان ایجاد کرد، استفاده بهینه کنند. به عنوان مثال اگر زمانی لازم باشد که برای جلب داوطلب بیشتر برای ورود به دانشگاه اقدامی صورت گیرد، روابط عمومی‌ها هستند که می‌توانند در سایت دانشگاه و انتشار گزارش‌های اطلاع‌رسانی در سایر منابع خبری به صورت هدفمند در جلب دانشجویان فعالیت کنند.
وزیر علوم با اشاره به نام‌گذاری امسال تحت عنوان سال «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری گفت: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دستاوردهای خوب و مناسبی در زمینه پیشرفت و شکوفایی علمی کشور داشته‌اند که حتماً باید به بهترین نحو اطلاع‌رسانی شود و اساس جهش تولید از مدیریت جهادی، عملکرد مبتنی بر یافته‌های علمی و استفاده از فناوری‌های جدید حاصل می‌شود و این همه از عهده دانشگاه‌ها برمی‌آید.
وی در پایان بر هماهنگی و استفاده روابط عمومی دانشگاه‌ها از تجربیات یکدیگر تاکید کرد و خاطر نشان کرد: روابط عمومی‌ها به صورت جزیره‌ای عمل نکنند و بهتر است روابط عمومی‌های دانشگاه‌های هر منطقه و هر استان عملکردی هماهنگ و هم‌افزا داشته باشند. همچنین بهتر است گزارش‌های دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها به فواصل زمانی معین به مسئولان استانی ارسال شود تا آنها هم در جریان پیشرفت‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی منطقه خود قرار گیرند.
انتهای پیام/
دانشگاه‌ها دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را ثبت، ضبط و منتشر کنند خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار