شیوه اجرای طرح های عمرانی آذربایجان‌شرقی در شرایط کرونایی تدوین شد

1399/02/24 - 11:58 - کد خبر: 20139 نسخه چاپی

نصر: مدیر نظام فنی و اجرایی آذربایجان‌شرقی با اشاره به وقفه در اجرای فعالیت های عمرانی در دو ماه گذشته به خاطر شیوع کرونا، از تدوین شیوه نامه اجرای طرح های عمرانی استان در این شرایط خبر داد.

به گزارش نصر، رحیم میرزایی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرایط عمومی جامعه از اول اسفند ماه سال گذشته متاثر از شیوع ویروس کرونا بوده و تقریبا از همان زمان نیز توصیه ها و پروتکل‌هایی از سوی ستاد ملی مبازه با کرونا و مراکز بهداشتی دایر بر فاصله گذاری اجتماعی، تعطیلی برخی از مشاغل پرخطر و کاهش فعالیت مراکز و صنوف مرتبط با فعالیت‌های عمرانی ابلاغ شده است که همه اینها در توقف و یا تعویق فعالیت طرح های عمرانی در دو ماه اول شیوع بیماری مذکور موثر بوده است.
وی افزود: دشواری تهیه و تامین مواد و مصالح مورد نیاز برخی از طرح ها، لزوم رعایت الزامات بهداشتی و اقدامات ضروری برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در کارگاه‌ها موجب شده که پیمانکاران در رابطه با انجام به موقع تعهدات خود براساس برنامه زمان بندی با چالش در اجرا مواجه شوند.
میرزایی با بیان اینکه مدیریت طرح‌های عمرانی در دوران شیوع کرونا با توجه به تنوع آن‌ها در عمل دارای مشابهت‌ها و تفاوت‌هایی است، اظهار کرد: رعایت الزامات بهداشت فردی، دفتری و کارگاهی در طرح های ساختمانی، تونل و غیره که اجرا در آن‌ها حالت متمرکزتری داشته، محیط کار بسته است و شاغلان دارای تجمع بیشتری هستند نسبت به طرح های خطی مثل راه از اهمیت بیشتری برخوردار است.
مدیر نظام فنی و اجرائی استان خاطرنشان کرد: رفع بسیاری از مشکلات پیمانکاران و طرح های عمرانی در شرایط کرونا مانند سایر بخش‌ها در گرو همکاری نزدیک کلیه عوامل اجرائی اعم از کارفرمایان، مشاوران و پیمانکاران است.
وی ادامه داد: باتوجه به ناشناخته و پیچیده بودن ماهیت بیماری کرونا و سرعت بالای انتشار آن، شرایط ایده آل برای قطع چرخه انتقال، قرنطینه کامل محل‌های شیوع بیماری و توقف موقت فعالیت‌ها و از جمله اجرای طرح ها است؛ اما به علت ملاحظات اقتصادی در حال حاضر بهترین شیوه ممکن، فعالیت طرح‌ها با لحاظ تدابیر پیشگیرانه است.
میرزایی با بیان اینکه سیاست کلان دولت تأکید بر لزوم حفظ سلامت عوامل دخیل در انجام پروژه‌ها در کنار عدم تعطیلی و یا تعویق پروژه های عمرانی است، توضیح داد: ادامه فعالیت‌های عمرانی باید در چارچوب پروتکل‌های ابلاغی و از جمله نشریه ۸۲۰ سازمان برنامه و بودجه کشور که در شرف نهایی شدن است، صورت گیرد.
وی نقش دستگاه‌های نظارت شرکت‌های مهندسین مشاور و به ویژه کارشناسان HSE و همچنین سرپرستان کارگاه‌های شرکت‌های پیمانکاری را در کنترل اقدامات بهداشتی در محیط کارگاه‌ها، غربالگری شاغلان در طرح ها، آموزش مداوم آن‌ها و نیز رعایت ضوابط فاصله‌گذاری اجتماعی برای پیشبرد فعالیت‌ها در این چارچوب‌ها مهم برشمرد.
مدیر نظام فنی و اجرائی آذربایجان شرقی ابراز امیدواری کرد دستگاه ‌های اجرایی، پیمانکاران و سایر عوامل ذیربط با همکاری یکدیگر و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در قراردادهای جاری به گونه ‌ای عمل کنند که شرایط ادامه فعالیت‌های عمرانی با رعایت الزمات بهداشتی فراهم شود و با کمترین آسیب به سلامتی شاغلان و همچنین خسارت به طرح ها و پیمانکاران بتوانیم از وضع پیش آمده عبور کنیم.
انتهای پیام/
شیوه اجرای طرح های عمرانی آذربایجان‌شرقی در شرایط کرونایی تدوین شد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار