در نشست مدیر تئاتر با اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شد:

تکلیف تئاتر تا پایان اردیبهشت معلوم می‌شود/احتمال اجرا در استان‌های سفید

1399/02/23 - 15:54 - کد خبر: 20110 نسخه چاپی

نصر: مدیر اداره کل هنرهای نمایشی که امروز ـ سه شنبه 23 اردیبهشت ماه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا حضور داشت، با تشریح موارد مطرح شده در این جلسه، تاکید کرد تا پایان اردیبهشت تصمیمات مشخصی برای برگزاری جشنواره‌های تئاتری و بازگشایی سالن‌های تئاتر گرفته می‌شود و احتمال داد اجرای تئاتر در استان‌هایی که در منطقه سفید هستند، آغاز شود.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، قادر آشنا که همراه با تعدادی دیگر از مدیران هنری در این جلسه حضور داشته است، درباره موارد مطرح شده در آن به ایسنا گفت: بسیار علاقه‌مند بودیم تا از نزدیک با دوستان ستاد ملی مبارزه با کرونا گفتگو و دغدغه‌های خود را درباره وضعیت تئاتر مطرح کنیم که خوشبختانه این فرصت امروز دست داد.
او اضافه کرد: در این جلسه که آقایان سعید اسدی، مدیر مجموعه تئاتر شهر، شهرام گیل‌آبادی، مدیر عامل خانه تئاتر و آقای قبادی مشاور معاونت هنری حضور داشتند، تمام نگرانی‌های خود را به اطلاع دوستان رساندیم و اعلام کردیم اولین دغدغه ما حفظ جان و سلامت هنرمندان است و در مرحله دوم وضعیت اقتصادی و معیشت آنان برایمان اهمیت دارد و این پرسش را مطرح کردیم چگونه می‌توانیم ضمن حفظ سلامت هنرمندان، شرایطی ایجاد کنیم تا چرخ معیشتی آنان بچرخد. در وهله بعدی هم مساله جشنواره‌های هنری را به عنوان دیگر دلمشغولی خود تشریح کردیم.
آشنا درباره نتایج این گفتگوها توضیح داد: صحبت ما این بود که چگونه می‌توانیم با اشراف به وضعیت کرونا یک برنامه‌ریزی واقعی داشته باشیم که در همین زمینه معاونت هنری شیوه‌نامه‌هایی را درباره فعالیت زیرمجموعه‌های خود ارایه کرد و مقرر شد این موارد در ستاد ملی مبارزه با کرونا بحث و نهایتا درباره چگونگی آغاز به کار فعالیت‌های هنری شامل تئاتر، موسیقی و تجسمی تصمیم‌گیری شود.
او ادامه داد: با توجه به ماهیت تئاتر و شرایط اجرای آثار نمایشی، مقرر شد بنده اختصاصا دستورالعملی را درباره شرایط خاص تئاتر ارسال کنم که در جلسات آتی ستاد ملی مبارزه با کرونا بررسی شود. خوشبختانه در این جلسه بحث‌های خوبی شد و دوستان ستاد، اشراف بهتری نسبت به فعالیت‌های نمایشی پیدا کردند.
مدیر اداره کل هنرهای نمایشی افزود: پیشنهاد شد اجرای تئاتر در استان‌هایی که جزو مناطق سفید هستند، با ملاحظات بهداشتی و رعایت همه پروتکل‌ها انجام شود که البته این موضوع در حد پیشنهاد است و باید همه جوانب امر سنجیده شود و شرایط آن استان‌ها را به طور کامل ارزیابی کنیم.
آشنا ادامه داد: همچنین اعلام شد تئاتر خیابانی بتدریج می‌تواند اجرای خود را آغاز کند که البته این موضوع هم نیازمند بررسی‌های بیشتر است و بر همین اساس تا پایان هفته نظرات‌مان را درباره فعالیت‌های کم خطری که در حوزه تئاتر امکان اجرا دارد، ابلاغ می‌کنیم.
او از برگزاری جشنواره‌های تئاتری به عنوان دیگر موضوع مطرح شده در این جلسه یاد کرد و افزود: مشخصا از دوستان ستاد درباره برگزاری جشنواره‌ها پرسیدم و این پرسش را داشتم که آیا می‌توان آبان ماه چنین اجتماعی برپا کرد که دوستان بشدت نگران وضعیت کرونا در آن زمان بودند و به صراحت و با قطعیت اعلام کردند چنین تصمیمی محل تردید است. به همین دلیل قرار شد تا پایان اردیبهشت ماه درباره جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان همدان و خیابانی مریوان تصمیم‌گیری کنیم.
آشنا که پیش از این از برگزاری قطعی جشنواره تئاتر فجر سخن گفته بود، درباره وضعیت برگزاری این جشنواره نیز تصریح کرد: پیش از این گفته‌ام سیاست ما به سمت ادغام و کوچک کردن و حتی حذف برخی از جشنواره‌هاست ولی جشنواره تئاتر فجر طبیعتا جزو جشنواره‌های حذفی نیست چراکه اعتبار تئاتر ماست و اگر قرار باشد جشنواره‌ای را کوچک یا حذف و ادغام کنیم، این تصمیم قطعا شامل حال جشنواره فجر نخواهد شد و این جشنواره تعطیل‌ناپذیر است اما برگزاری آن در شرایط کرونا، قطعا مورد ارزیابی جدی قرار خواهد گرفت چراکه هیچ جشنواره‌ای را به هر قیمتی برگزار نمی‌کنیم. اصل اول ما بر این است که آسیبی متوجه جان و سلامتی هنرمندان نشود.
این مدیر هنری درباره وضعیت بلاتکلیف تئاتر در شرایطی که گفته می‌شود بخش‌نامه‌های وزارت بهداشت تنها به مدت دو هفته اعتبار اجرایی دارد و در پاسخ به این پرسش که اگر اجراها آغاز شود، با توجه به اینکه بعد از دو هفته، امکان تغییر بخش‌نامه و توقف دوباره اجراها وجود دارد، در این میان تکلیف هنرمندان چیست؟ توضیح داد: دوستان ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید داشتند با توجه به اینکه این ویروس قابل پیش‌بینی نیست و تا زمان کشف واکسن آن نمی‌توانیم به امنیت کاملی دست یابیم، فراز و فرودهایی در زمینه کنترل آن خواهیم داشت. البته اگر فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم، قابل کنترل است ولی فعلا در برخورد با این اپیدمی چاره‌ای نداریم جز اینکه این بخش‌نامه‌ها را تنها به مدت دو هفته اجرایی کنیم.
آشنا در عین حال خاطرنشان کرد: البته در همین وضعیت کرونایی با نیاز جدی مردم برای تامین خوراک فرهنگی‌ رو به رو هستیم ضمن اینکه معیشت هنرمندان‌مان هم به خطر افتاده است و در عین حال پای جای افراد هم در میان است. بنابراین باید همه این جوانب را ارزیابی و به جای منفعل بودن، فعالانه و با ملاحظه با این شرایط برخورد کنیم.  
او با بیان اینکه تا پایان اردیبهشت ماه درباره برگزاری تمام جشنواره‌های تئاتری تصمیم‌گیری می‌شود، درباره اجرای نمایش گروه‌های تهرانی در استان‌هایی که در منطقه سفید قرار دارند، توضیح داد: این هم یک پیشنهاد است و می‌توان آن را ارزیابی کرد. اگر گروه‌ها تمایل و استان‌ها هم آمادگی داشته باشند، می‌توان با در نظر گرفتن همه ملاحظات و با مشورت از کارشناسان، این موضوع را سنجش و ارزیابی کرد.
قادر آشنا در بخش پایانی این گفتگو در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود برگزاری چند جلسه با مدیران تماشاخانه‌های خصوصی و گفتگوهایی درباره حمایت از آنها هنوز هیچ کمکی به این تماشاخانه‌ها انجام نشده است؟ توضیح داد: منتظر بسته حمایت دولت هستیم. پیشنهاد خود را ارایه کرده‌ایم و منتظر ابلاغ دوستان هستیم.
مدیر اداره کل هنرهای نمایشی  با تقدیر از پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل مشکلات هنرمندان افزود: شهادت می‌دهم آقای وزیر و معاونان ایشان روزانه پیگیر حل مشکلات هنرمندان هستند و امیدوارم زودتر بتوانیم از تماشاخانه‌های خصوصی حمایت کنیم چون شرایط آنان را درک می‌کنم و می‌دانم چقدر متضرر شده‌اند و به دوستان وزارتخانه هم توضیح داده‌ام این تماشاخانه‌ها چگونه در کارآفرینی و اشتغال‌زایی موثر بوده‌اند. البته مشغول پیگیری هستم تا شاید از مجرایی دیگر بتوانم اعتباری را صرفا برای تماشاخانه‌های خصوصی جذب کنم ولی باید دید چقدر به نتیجه می‌رسد. به هر حال مثل همیشه با امیدواری این پیگیری‌ها را انجام می‌دهم.
انتهای پیام/
 تکلیف تئاتر تا پایان اردیبهشت معلوم می‌شود/احتمال اجرا در استان‌های سفید خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار