خبر/

میانه رویشگاه قارچ زیرزمینی دنبالان

1398/03/12 - 11:23 - کد خبر: 2004 نسخه چاپی

نصر: سالانه در فصل بهار شاهد حضور چشمگیر و پر نشاط مردم در دشتها و دامنه کوههای میانه هستیم که در جستجوی بدست آوردن گیاهان مختلف با خاصیت خوراکی و درمانی بویژه دنبالان هستند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، دنبالان یا ترافل قارچی است زیرزمینی با خاصیت دارویی و خوراکی که از نظرتغذیه‎ای دارای بیش از 15 نوع پروتئین و ویتامین است. در قارچ دنبلان هیچ نوع دستکاری ژنتیکیت توسط انسان انجام نشده و کود شیمیایی درآن نیزبه هیچوجه بکارگرفته نشده که این امردر سایه مدفون شدن آن در زیرخاک به فاصله تقریبا 30 سانتی متر از روی خاک است.
این قارچ درگونه های مختلف به رنگهای قرمزتیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه است و در اندازه های کوچک و بزرگ شبیه فندق و سیب زمینی است.
دنبلان به طور معمول دسته دسته درعمق 30 سانتیمتری درخاک و نزدیک به ریشه گیاهانی به نام گل آفتابروی یا چتنه و یا هم زیست با درختان جنگلی فندق و بلوط بوده و نمی توان در مزرعه ها شاهد رویش این قارچ بود، ولی به حالت طبیعی در بسیاری از زمینهای معتدل و نیمه خشک دنیا از جمله استان آذربایجان شرقی و شهرستان میانه می روید.
دو نوع سیاه و سفید این قارچ گران قیمت ترین قارچ های دنبلان زیرزمینی است.
بیشترین میزان مصرف قارچ دنبلان در رستوران ها،صنایع غذایی، تهیه انواع سس ها، روغن های معطر و داروسازی است.

دنبالان کوهی از شاخه قارچ های کیسه ای و زیرشاخه قارچ های فنجانی در راسته و ازخانواده دنبلانان می باشد که با مساعد شدن هوا و به دلیل بارشهای بهاره جمع آوری،خرید و فروش ومصرف این قارچ ها رونق می یابد.
تحقیقات دارویی و پزشکی و تجربیات مردم از قدیم نشانگر این است که دنبالان غذای نیرو بخش و مقوی بوده و تغذیه آن بویژه در فصل بهار انسان را از انواع بیماری ها دور نگه می دارد و در کاهش قند خون مبتلایان به دیابت نیز نقش مهمی ایفا می کند.
دنبالان در درمانب بیماری های چشمی، جوان سازی، درمان بیماری های کبد، درمان سرما خوردگی، درمان یبوست و نفخ معده و غیره مفید بوده و در تهیه روغن های معطر و داروهای درمانی از آن استفاده می کنند.
دنبالان ارزش غذایی بالایی داشته و می توان در تهیه املت، سوپ و انواع خورشتها از آن استفاده کرد و یا حتی سرخ کرده مصرف کرد.

اما برداشت بی رویه دنبالان آثار تخریبی زیادی بر خاک دارد که قوانینی برای آن وضع شده و در کشور ما نیز در حال تکمیل شدن است تا شاهد تخریب بالای خاک نباشیم.

انتهای پیام/

میانه رویشگاه قارچ زیرزمینی دنبالان نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار