معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در بازدید میدانی از محل احداث پروژه تالار مرکزی‌شهر تبریز، تاکید کرد/

تسریع در تکمیل پروژه تالار مرکزی‌ شهر تبریز

1399/02/22 - 08:42 - کد خبر: 19988 نسخه چاپی

نصر: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی، گفت: همکاری شهرداری تبریز با اداره کل فرهنگ و ارشاد در راستای پیشبرد پروژه تالار مرکزی‌شهر تبریز الزامی است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر، طرح احداث پروژه تالار مرکزی‌شهر تبریز در سال ١٣٨٧ آغاز و در مساحتی به ابعاد ۱۴ هزار و ٢٠٠ مترمربع با زیربنای ۱۸ هزار مترمربع در حال اجرا است.
اجرای این پروژه که با بیش از یک دهه تاخیر مواجه است، حال با کمبود سالن‌های استاندارد تئاتر و موسیقی، اهمیت بیشتری یافته و در دو سال اخیر به مهم‌ترین مطالبه مردمی تبدیل شده است.
پروژه تالار مرکزی‌شهر تبریز در سه طبقه متشکل از سه تالار مجزا و متصل شامل تالار موسیقی با ٩٠٠ نفر ظرفیت، تالار نمایش با ٧٠٠ نفر ظرفیت و ساختمان اداری است که در صورت تکمیل بطور همزمان ظرفیت پوشش ۱۴۰۰ نفر را در سالن‌های مختلف خود دارد.

بعد از ظهر امروز ۲۱ اردی‌بهشت ماه ۹۹، مهدی رحمتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از محل احداث این پروژه بازدید و در جریان مراحل انجام گرفته و وضعیت کنونی پروژه قرار گرفتند.
جواد رحمتی در این بازدید با اشاره به اینکه پروژه تالار مرکزی‌شهر تبریز از جمله پروژه‌های بزرگ و مای استان است، گفت: این پروژه از جمله پروژه‌های بزرگ استان است که به علت وسعت و گستردگی و همچنین عدم تخصیص اعتبار لازم طی سال‌های اخیر با تاخیر بسیاری همراه بوده است، چراکه ابعاد پروژه نسبت به قدرت دولتی بزرگتر بوده و متاسفانه اعتبار کافی در ردیف اعتبار ملی نسبت به سایر استان ها کمتر اختصاص یافته است.
او با بیان اینکه روند پروژه حاضر با توجه به وضعیت کنونی دولت و عدم اعتبار کافی، بسیار کند خواهد بود، ادامه داد: با توجه به محدودیت بودجه دولت و عدم تخصیص اعتبار کامل به این پروژه در میان ۱۵ پروژه ملی مورد توافق وزارت فرهنگی و ارشاد، شاهد روندی کند و حداقل ۱۵ ساله در تکمیل این پروژه خواهیم بود، لذا از راهکارهایی که می تواند روند این پروژه را تسریع ببخشد، براساس ساز و کاری خواهد بود که دولت طبق ماده ۲۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی مطرح کرده و طبق آن بخش خصوصی می تواند در قالب مشارکت و یا واگذاری کامل وارد پروژه شده و حداقل طی دو سال پروژه را به اتمام برساند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با تاکید به اینکه این پروژه در راستای افزایش سرانه فرهنگی استان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شده و همکاری های لازم جهت پیشبرد این پروژه باید انجام شود، افزود: با توجه به اینکه در خصوص اراضی این پروژه اختلافاتی ما بین اداره کل فرهنگ و ارشاد و شهرداری تبریز بوجود آمده لذا در اسرع وقت باید مشکلات مرتفع و همکاری لازم انجام گردد چراکه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اراضی حاضر را با موافقت استاندار و شهردار وقت تحویل و با اینکه برای ساختمان های فرهنگی نیازی به اخذ پروانه ندارند، بنا به درخواست شهرداری اقدام به پروانه کرده‌اند، لذا هرگونه سنگ اندازی در اجرای این پروژه قانونی نیست.
رحمتی در خاتمه سخنان خود عنوان کرد: اقدامات لازم جهت نحوه مشارکت در این پروژه توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان اعلام خواهد شد، امیدواریم به زودی با مشارکت سرمایه‌گذاران شاهد پیشرفت و تسریع پروژه تالار مرکزی‌شهر تبریز و همچنین افزایش سرانه فرهنگی استان باشیم.
تالار مرکزی‌شهر تبریز از جمله بزرگترین پروژه‌های متمرکز کشور
محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این بازدید با بیان اینکه پروژه تالار مرکزی‌شهر تبریز از جمله بزرگترین پروژه‌های متمرکز کشور است، گفت: این پروژه پس از چند سال وقفه از اواخر سال ۹۷ با استقرار پیمانکار در حال اجرا بوده و با ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی همراه است، متاسفانه به علت عدم تخصیص اعتبار کافی طی سال ۹۸ که از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تخصیص یافت، روند پیشروی آن کند است.
او در ادامه، افزود: درصدد هستیم تا با روش‌های شتاب دهی روند این پروژه را تسریع ببخشیم، چراکه پر حال حاضر سرانه فرهنگی استان ۴ سانتی مترمربع است که با سرانه استاندارد فیزیکی دنیا که ۷۰ سانتی مترمربع است فاصله بسیاری دارد و با اجرای این پروژه میزان سرانه استان را می توانیم به مقدار قابل توجهی افزایش دهیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه علاوه بر تلاش به دریافت اعتبار مصوب کامل در سال جاری از بکارگیری ساز و کارهای دولتی از جمله ماده ۲۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی در راستای جلب مشارکت بخش خصوصی و همچنین مدنی جهت پیشبرد و تسریع روند این پروژه خبر داد.
او افزود: این پروژه به لحاظ طراحی، معماری و پوشش بخش های مختلف فرهنگی یکی از پروژه های فاخر کشور خواهد بود که با تمام قدرت آن را پیش برده و اجازه هیچگونه توقف را طی عملیات نخواهیم داد چراکه به دستور مستقیم رئیس مدیریت برنامه و بودجه کشور این پروژه تداوم خواهد داشت و تخصیص اعتبار آن طی سال ۹۹ در اولویت قرار خواهد گرفت.
محمدپور در خاتمه خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بزرگ این پروژه که مساحتی بالغ بر ۱۸ هزار مترمربع است لذا تامین پارکینگ مورد نیاز برای ظرفیتی قریب به ۲ هزار نفر بسیار ضروری است، لذا با توجه به اینکه در زمان اختصاص این اراضی مساحت کافی برای تامین پارکینگ اختصاص نیافته لذا این اداره کل در حال تعامل و رایزنی های مستمر با شهرداری تبریز است تا اراضی لازم جهت احداث پارکینگ مورد نیاز نیز اختصاص یابد.
انتهای پیام/
تسریع در تکمیل پروژه تالار مرکزی‌ شهر تبریز نویده رئوف فرد


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار