کشف ۱۷۰ ماینر ارز قاچاق در شهرستان نیر

1399/02/21 - 12:10 - کد خبر: 19944 نسخه چاپی

نصر: فرمانده انتظامی استان اردبیل از کشف و ضبط ۱۷۰ دستگاه تولید ارز دیجیتال "بیت کوین" قاچاق در شهرستان نیر این استان خبر داد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، سردار هوشنگ حسینی روز یکشنبه گفت: ماموران نیروی انتظامی در بازرسی از یک خودرو ۱۷۰ دستگاه بیت کوین (دستگاه استخراج ارزهای دیجیتال) کشف و ضبط کردند.
وی افزود: این دستگاه‌ها هنگام کنترل خودروهای عبوری در میدان شهریار نیر از یک دستگاه وانت بار که به‌ صورت قاچاق و بدون مدارک قانونی حمل می‌شد، کشف شد.
وی اظهارداشت: در این رابطه یک نفر دستگیر و با تشکیل پرونده‌ای برای رسیدگی و سیر مراحل قانونی تحویل دستگاه قضایی شد.
فرمانده انتظامی استان اردبیل بیان‌کرد: کارشناسان ارزش ریالی دستگاه‌های کشف شده را ۱۶ میلیارد ریال اعلام کردند.
سردار حسینی پدیده قاچاق و هرگونه فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی را موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور دانست و گفت: برخورد با فرصت‌طلبان و سوء‌استفاده‌کنندگان و مفسدان اقتصادی از اولویت‌های نیروی انتظامی است.
پول مجازی (بیت‌کوین) پیش از این با استفاده از رایانه‌های خانگی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های مخصوص استخراج این پول مجازی (ماینر) ساخته شده که واردات و استفاده از آنها در ایران غیرمجاز است.
استخراج ارزهای دیجیتال بویژه نوع بیت‌کوین نیاز به مصرف بالای برق دارد به گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به تولید ۷۲ مگاوات ساعت برق است و با توجه به قیمت نازل برق در ایران بسیاری از استخراج‌کنندگان اقدام به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان می‌کنند، این در حالی است که ارز دیجیتال تولید شده با این برق رایگان به بالاترین نرخ در جهان خرید و فروش می‌شود.
شهرستان نیر در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی اردبیل قرار دارد.
انتهای پیام/
کشف ۱۷۰ ماینر ارز قاچاق در شهرستان نیر خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار