قیمت طلای سیاه قد کشید؛

رشد قیمت با افزایش تقاضا و کاهش تولید در بازار نفت

1399/02/20 - 12:59 - کد خبر: 19883 نسخه چاپی

نصر: قیمت نفت که چند هفته‌ای را به دلیل کاهش تقاضا به دنبال شیوع کرونا و محدودیت‌های تردد در سراسر جهان،‌ با کاهش قیمت پشت سر گذاشته بود، ‌هفته گذشته را با توجه به اجرای توافق کاهش تولید اوپک پلاس و همچنین کاهش محدودیت‌های قرنطینه با رشد قیمت به پایان برد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، کرونا همچنان بر بازارهای مختلف از بورس گرفته تا طلای و نفت سایه انداخته است. در این میان بازار نفت تجربه‌های جدید را به واسطه شیوع کرونا در یک ماه گذشته داشته که عجیب‌ترین آن را می‌توان منفی شدن قیمت نفت شاخص آمریکا در سررسید تحویل ماه می میلادی به دلیل پر شدن مخازن ذخیره سازی دانست.
در واقع در حدود ۵ ماهی که سر و کله کرونا در جهان پیدا شده، ‌مصرف سوخت به پایین‌ترین حد خود در ۳۰ سال گذشته رسیده است که مهمترین دلیل آن کاهش سفر و محدودیت‌های تردد برای قطع زنجیره انتقال کرونا بوده است.
کاهش مصرف سوخت در گوشه و کنار دنیا زمینه را برای کاهش تقاضا فراهم کرده تا آنجا که در ماه گذشته میلادی، ‌حدود ۳۰ درصد از تقاضا از بازار نفت کم شد.
اما کاهش مصرف در افت قیمت نفت تنها نبود. افزایش تولید نفت از سوی تولیدکنندگان بزرگ به دنبال عدم توافق جدید برای کاهش تولید در هشتمین نشست اوپک پلاس نیز فشار مضاعفی بر بازار نفت داشت و قیمت‌ها را کاهش داد.
مسابقه تولید آنچنان شدید بوده که در ماه گذشته میلادی،‌ آمریکا ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز، عربستان ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز و روسیه ۱۱ میلیون و ۳۴۹ هزار بشکه در روز نفت تولید کردند.
با این حال کاهش محدودیت‌های قرنطینه در جهان و همچنین اجرایی شدن توافق کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه‌ای تولید نفت از سوی اعضای اوپک پلاس در هفته گذشته باعث شد تا قیمت‌ها به مدار صعود بازگردد.
قیمت نفت برنت نیز در هفته‌ای که گذشت بعد از چند هفته به بالای ۳۰ دلار در هر بشکه باز گشت.
برنت که هفته را با قیمت ۲۶ دلار و ۴۴ سنت آغاز کرده بود با رشدی ۱۷ درصدی به ۳۰ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه رسید.
نفت شاخص آمریکا نیز از ۱۹ دلار و ۶۹ سنت به ۲۴ دلار و ۷۴ سنت رسید که نشان‌دهنده رشدی ۲۵.۵ درصدی است.
به نظر می‌رسد به تدریج محدودیت‌های تردد در جهان در حال کاهش است،‌ موضوعی که می‌تواند امیدواری‌ها را به تحریک تقاضا برای سوخت بیشتر کند. آمارها نشان می‌دهد، مصرف‌کنندگان آمریکایی در هفته منتهی به اول ماه می روزانه متوسط ۶.۶۶ میلیون بشکه بنزین خریداری کردند که ۱۱ درصد از هفته قبل از آن بیشتر بوده و در واقع نشانه‌ای از بهبود تقاضا است.
انتهای پیام/
رشد قیمت با افزایش تقاضا و کاهش تولید در بازار نفت خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار