خبر/

درخشش 26 دانشگاه ایران در میان 963 دانشگاه برتر جهان

1398/03/09 - 16:27 - کد خبر: 1986 نسخه چاپی

نصر: لایدن رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان را در سال 2019 میلادی منتشر کرد و در میان مؤثرترین دانشگاه‌های دنیا نام 26 دانشگاه ایران را نیز در لیست خود قرار داده است.

به گزارش نصر به نقل از فارس، لایدن رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان را در سال 2019 میلادی منتشر کرد و در میان مؤثرترین دانشگاه‌های دنیا نام 26 دانشگاه ایران را نیز در لیست خود قرار داده است.

رتبه‌بندی لایدن مبتنی بر داده‌های کتاب‌شناختی است که از وب او ساینس دریافت می‌شود؛ این نظام رتبه‌بندی 963 دانشگاه را بررسی می‌کند. انتخاب دانشگاه‌ها توسط لایدن براساس تعداد انتشارات صورت گرفته در فاصله سال‌های 2014 تا 2017 است. 

رتبه‌بندی لایدن آمارهایی را در سطح 5 رشته موضوعی اصلی شامل زیست پزشک و علوم بهداشتی، علوم حیاتی و زمین، ریاضیات و کامپیوتر، علوم طبیعی و مهندسی و علوم انسانی و اجتماعی فراهم کرده است. هر کدام از این رشته‌های موضوعی اصلی دارای تعدادی از زیرشاخه‌ها است که در مجموع شامل 4535 رشته موضوعی می‌شود. 

بر اساس رتبه‌بندی 2019 لایدن دانشگاه هاروارد برترین مؤسسه آموزش عالی جهان شده است؛ دانشگاه شانگهای و تورنتو نیز به ترتیب دومین و سومین جایگاه این رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند. 

دانشگاه ججیانگ در چین، دانشگاه چینهوا در چین، دانشگاه میشیگان در آمریکا، دانشگاه جان هاپکینز، دانشگاه سائوپائولا، دانشگاه پکینگ و دانشگاه ملی سئول نیز رتبه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادند.

در زیر تصویر برترین دانشگاه‌های جهان در رتبه‌بندی 2019 لایدن را مشاهده می‌کنید:

نظام رتبه‌بندی لایدن که از سال 2007 شروع به کار کرده است، براساس هشت شاخص مؤسسات آموزش عالی را ارزیابی می‌کند.

براساس آنچه که این رتبه‌بندی منتشر کرده 26 دانشگاه ایران در میان 963 مؤسسه آموزش عالی برتر جهان حضور پررنگ دارند.

دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، علوم‌پزشکی تهران، تربیت مدرس، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، شیراز و تبریز به عنوان 10 دانشگاه ممتاز در بحث تأثیر علمی شناخته شده‌اند.

دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه شهید بهشتی، واحد علوم و تحقیقات آزاد اسلامی، صنعتی خواجه نصیر، اصفهان، علوم پزشکی تبریز، گیلان، کاشان، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی اصفهان، شهید باهنر کرمان، بوعلی‌سینا، رازی، سمنان و دانشگاه پیام نور به ترتیب در رتبه‌های بعد از 10 دانشگاه نخست قرار گرفته‌اند و رتبه‌های 11 تا 26 را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس آنچه که نظام رتبه‌بندی لایدن منتشر کرده دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران، امیرکبیر، تربیت مدرس، شریف، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، علوم پزشکی شهید بهشتی، واحد علوم و تحقیقات آزاد اسلامی، فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز، تبریز، شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیر، علوم پزشکی تبریز، علوم پزشکی مشهد، اصفهان، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی اصفهان، گیلان، پیام نور، کاشان، رازی، باهنر کرمان، بوعلی‌سینا و دانشگاه سمنان در شاخص همکاری‌های علمی بین‌المللی در میان  دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته‌اند.

در  تصویر زیر لیست برترین دانشگاه‌های ایران را براساس رتبه‌بندی 2019 لایدن مشاهده می‌کنید:

پیشرفت مداوم دانشگاه‌های ایران در میان برترین دانشگاه‌های جهان

در دوره قبلی نظام رتبه‌بندی لایدن، 23 دانشگاه ایرانی در میان برترین‌های جهان قرار داشت که در رتبه بندی جدید این تعداد به 26 دانشگاه افزایش یافته است. 

 در سال 2018 ، دانشگاه‌های دنیا در 9 شاخص در قالب دو معیار کلی مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی در لایدن مورد رتبه‌بندی قرار گرفتند؛ این ارزیابی ها از تولیدات علمی دانشگاه‌ها در سال‌های 2013 الی 2016 از پایگاه اطلاعاتی  Web of Science استفاده کرده است.

در سال 2018 دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، پزشکی تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، شیراز، تبریز، پزشکی شهید بهشتی، علوم تحقیقات تهران، شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیر، اصفهان، گیلان، کاشان، پزشکی اصفهان، پزشکی شیراز، پرشکی تبریز، پزشکی مشهد، بوعلی سینا و شهید باهنر کرمان در میان برترین‌های جهان قرار داشتند.

تصویر حضور دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی 2018 لایدن مشاهده می‌کنید:

دانشگاه‌های هاروارد در آمریکا، تورنتو در کانادا، ججیانگ در چین، شانگهای، میشیگان، چینهوا، جان هاپکینز، سائوپائولا، سئول و استنفورد نیز به ترتیب در رتبه‌های نخست تا دهم جدول لایدن را به خود اختصاص داده‌اند.

در تصویر زیر برترین دانشگاه‌های جهان در رتبه‌بندی 2018 لایدن مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام/

درخشش 26 دانشگاه ایران در میان 963 دانشگاه برتر جهان نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار