فناوران اردبیلی دوربین حرارتی هوشمند برای تشخیص کرونا ساختند

1399/02/17 - 14:20 - کد خبر: 19776 نسخه چاپی

نصر: رییس مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از طراحی و ساخت دوربین حرارتی هوشمند توسط فناوران مرکز رشد این دانشگاه جهت تشخیص بیماران ناشی از ویروس کرونا خبر داد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، برومند صلاحی روز چهارشنبه گفت: این محصول توسط شرکت فرایند پیشرفته آینده ایرانیان از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناوری این دانشگاه طراحی و ساخته شده است.
وی افزود: از این فناوری می‌توان برای تشخیص فوری تب افراد استفاده کرد و به غربالگری بیماران از افراد سالم پرداخت.
صلاحی ادامه‌داد: دقت بالای اندازگیری و سرعت عمل در تشخیص دمای بدن افراد به صورت آنی ‌از ویژگی‌ها و مزیت‌های این دستگاه است.
او با بیان اینکه این محصول ‌از نظر کیفیت با محصولات خارجی مشابه قابل رقابت است، تصریح کرد: بخش‌های اصلی این دستگاه به همراه تمامی نرم ‌افزارهای آن در این شرکت تولید می‌ شود و هزینه تمام شده آن نسبت به نمونه‌های خارجی دستگاه بسیار کمتر بوده و تولید آن در داخل موجب صرفه‌جویی بالای ارزی در کشور خواهد شد.
مهندس حجت فلاح ، مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت فرآیند پیشرفته آینده ایرانیان و طراح و سازنده دستگاه مذکور نیز گفت: این دوربین حرارتی هوشمند از طریق تصویربرداری حرارتی این امکان را فراهم می‌کند که گرمای ساطع شده از اجسام مختلف قابل مشاهده شده و با ثبت دمای اشیا در کادر خود، هر دمایی را با رنگی مخصوص به نمایش بگذارد.
او افزود: دمای خارج شده از هر جسم، با اشیای اطرافش قابل مقایسه بوده و دماهای پایین­ تر با رنگ‌ های آبی، بنفش یا سبز و دما­های بالاتر با رنگ‌­های قرمز، نارنجی یا زرد به نمایش درمی‌­آیند.
وی اظهارداشت: تصویربرداری حرارتی در بخش‌­های مختلفی کاربرد دارد، به نحوی که شرکت‌ های تامین‌کننده انرژی، از این فناوری برای یافتن محل نشت حرارت از شکاف ‌های درب و پنجره، بالگردهای پلیس برای تعقیب افراد مظنون در شب، متصدیان ایستگاه‌­های هواشناسی برای پایش طوفان­‌ها و تندبادها و پزشکان از این فناوری برای تشخیص اختلالات و بیماری‌­ها استفاده می‌ کنند.
فلاح ادامه‌داد: با این دستگاه می‌ توان دمای افراد را حین تردد و بدون نیاز به توقف آنها اندازه‌گیری کرد و کافی است که در مسیر عبوری افراد در راهرویی با عرض مناسب برای جلوگیری از تمرکز افراد تعبیه شود، در این­صورت بدون نیاز به توقف، دمای بدن شخص با عبور از جلوی این دوربین حرارتی، اندازه‌­گیری شده و در صورت بالا بودن دمای بدن فرد، دستگاه به صورت خودکار هشدار می‌دهد.
انتهای پیام/
فناوران اردبیلی دوربین حرارتی هوشمند برای تشخیص کرونا ساختند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار