معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت در گفتگو با «نصر» تاکید کرد؛

تعلیق پروانه بهره برداری معدن طلای اندریان در صورت آلایندگی زیست محیطی/ فعالیت معدن اندریان با مجوز محیط زیست بوده است

1399/02/17 - 11:33 - کد خبر: 19752 نسخه چاپی

نصر: معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: اگر معدن طلای اندریان مشکل زیست محیطی داشته باشد و محیط زیست این موضوع را به ما اعلام کند، ما بلافاصله پروانه بهره برداری را معلق می کنیم که تا کنون چیزی به ما اعلام نشده است.

به گزارش نصر، "مهرانگیز رحمانی" در واکنش به انتقادها از آلایندگی زیست محیطی معدن طلای اندریان در ورزقان، اظهار کرد: حفاظت محیط زیست استان به موازات صدور پروانه بهره برداری معدن، مشخصا اعلام کرده است که این معدن مشکل زیست محیطی ندارد و موافقت خود را اعلام کرده است.
 
وی با اشاره به اظهارات مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در مورد فعالیت معدن اندریان بدون ارائه ارزیابی زیست محیطی، افزود: حفاظت محیط زیست استان مجوز فعالیت این معدن را صادر کرده است، ضمن اینکه محیط زیست به طور مداوم از استخرها، چاه های بیزومتریک و هیپ معدن اندریان نمونه برداری می کرده است و فراتر از آن اینکه آنها تیمی از دانشگاه تبریز را هم با خود همراه کردند و در جلسه ای که در استانداری به همین منظور ترتیب یافته بود، اعلام کردند که فعالیت معدن مشکل زیست محیطی ندارد.
 
رحمانی گفت: اگر معدن طلای اندریان مشکل زیست محیطی داشته باشد و محیط زیست این موضوع را به ما اعلام کند، ما بلافاصله پروانه بهره برداری را معلق می کنیم که تا کنون چیزی به ما اعلام نشده است، اما فراتر از معدن کاری مسائل انسانی و محیط زیست برای ما اولویت اول را دارد و این تنها منحصر به فعالیت معدن طلای اندریان نیست و درباره همه معادن این حساسیت را داریم.
 
این مقام مسئول تاکید کرد: ما شعارمان معدن کاری سبز است و این طور نیست که چون مسئولیت ما در حوزه محیط زیست نیست، بهره  بردار را به حال خود رها کنیم و هر طور دلش خواست عمل کند. باید بدانیم بخش معدن جزو انفال است و همه مردم در آن سهم دارند، حالا اگر امروز قانون گذار سهم دولتی را 7 درصد قرار داده، قانونگذار می تواند این را بیشتر کند و سهم بیشتری از معدن کاریی به بیت المال و مردم برسد.
 
رحمانی ادامه داد: حالا اگر به این قضیه با دید مثبت تری نگاه کنیم، بالاخره از خاک طلا استحصال می شود و این ارزشمند است، اما اگر کار به درستی پیش برود، نباید به آب و خاک منطقه آسیبی وارد شود. اگر در روند فعالیت معدن طلای اندریان محیط زیست آسیب می بیند، در این وسط یکی کارش را درست انجام نمی دهد.
 
وی گفت: این طور نیست که در بخش معدن هر کسی خواستار پروانه بهره برداری شد، پروانه اش را زود صادر کنیم و بفرما بگوییم، بلکه حداقل 10 دستگاه مرتبط از جمله حفاظت محیط زیست به طور مستقیم درگیر فرایند صدور پروانه بهره برداری هستند، اما در نوک حملات ما قرار می گیریم.
 
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در پایان گفت: اصحاب رسانه در این موضوع نقش بزرگی دارند، هیچ وقت محیط زیست نمی تواند بگوید متولی معدن اندریان سازمان صمت است و خود را کنار بکشد، جمع ما ارگان های مسئول این مجوز را صادر کرده ایم و همه اجزا باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشند.
 
انتهای پیام/
تعلیق پروانه بهره برداری معدن طلای اندریان در صورت آلایندگی زیست محیطی/ فعالیت معدن اندریان با مجوز محیط زیست بوده است محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار