رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان؛

شهرهای استان زنجان مساعد برگزاری نماز جماعات نیست

1399/02/16 - 11:25 - کد خبر: 19703 نسخه چاپی

نصر: رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بررسی ها بیانگر آن است که با وضعیت کنونی و شاخص‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان‌های این استان مساعد برگزاری مراسم و نماز جماعات نیست.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، پرویز قزلباش شامگاه دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به وضعیت بیماری کرونا افزود: در این خصوص مقرر شد مشاغل با ریسک پایین قبل از فعالیت، در سامانه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت نام کنند و با دریافت پروتکل بهداشتی و رعایت این مهم به کار خود ادامه دهند که نظارت‌های لازم نیز از سوی نمایندگان دستگاه‌های متولی امر انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: از سوی ستاد مبارزه با کرونا ماموریتی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط با تعیین تکلیف بازگشایی اماکن مقدسه، امامزاده‌ها، نمازجمعه، مساجد و تکایا، اجتماعات و شاخص های مربوطه و نحوه برگزاری آنها محول شد.
این مسؤول ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز طی بررسی‌ها ۲ شاخص مهم بیماران بستری در شهرستانها طی ۱۴ روز گذشته به طور متوسط کمتر از یک مورد و شاخص دیگر شمار بیماران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را در وضعیت سفید یا مناطق کمتر خطر مورد توجه قرار داد.
وی اظهار داشت: بر این اساس مناطق و شهرهای دارای کمتر از یک ابتلا سفید، یک تا سه زرد، بالای سه مورد بستری منطقه قرمز اعلام کردند هر چند، این ملاک ارزیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیست اما از طرفی چون یک شاخصی باید لحاظ می شد ملاک یاد شده را برای مناطق کم خطر مبنا قرار دادند.
قزلباش افزود: شاخص بستری یاد شده نیز در مناطق کم خطر بیماری کرونا شکننده بوده و در واقع ممکن است این تعداد متغییر باشد و امکان افزایش بستری ها وجود دارد که مناطقی با این شرایط در رده های دیگر تقسیم بندی قرار می گیرند.
استان زنجان با وضعیت بحران کرونا مواجه نیست 
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به اینکه وضعیت استان در تقسیم بندی های اخیر قرمز اعلام شده است، گفت: حتی در شهرستان های خدابنده، ایجرود و طارم رنگ زرد بوده و بر این اساس نمی توان نسبت به بازگشایی مساجد اقدام کرد.
وی اضافه کرد: وضعیت قرمز در این استان به این معنی است که نمی توان مراسم ها در مساجد و دیگر تجمع ها را برگزار کرد و حتی در شهرهای سفید نیز این مهم با به کارگیری پروتکل های بهداشتی امکان پذیر بوده و از طرفی به این مهم باید توجه داشت تقسیم بندی اعلام شده بر مبنای اطلاعات کسب شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و در این میان به دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز اعلام شده آخرین اطلاعات و اصلاحات لازم را انجام دهند.
این مسؤول ادامه داد: این استان نیز آخرین اطلاعات خود را در ارتباط با بیماری کرونا در سامانه معرفی شده از سوی وزارت بهداشت، تکمیل کرده و طی نامه ارسالی به معاونت بهداشت وزارتخانه متبوع، به طور طبیعی رنگ ها و تقسیم بندی ها متفاوت خواهد بود.
وی اظهار داشت: وضعیت‌های مختلف در رنگ ها موضوعی موقت و ناپایدار بوده و بر مبنای بستری ها اعلام شده که یک ملاک واقعی ارزشیابی برای استان بوده و برای دانشگاههای علوم پزشکی نیست، چون وقتی شمار بستری ها افزایش یابد، این مهم به عوامل مختلفی از قبیل عدم رعایت  فاصله گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی باز می‌گردد.
قزلباش افزود: طی سه هفته گذشته و با کارهای انجام گرفته روند آزمایش های بیماران مثبت کرونایی در این استان کاهش یافته به طوریکه طی چند روز گذشته نیز شمار مبتلایان در این استان تک رقمی شده و میزان بیماران بستری در بیمارستان ها نیز طی مدت یاد شده یا ثابت بوده و به سمت نزولی پیش رفته است.
وی یادآوری کرد: طی هفته گذشته شمار بستری بیماران کرونایی استان در بیمارستان ها از ۴۳ نفر اکنون به ۲۷ نفر کاهش یافته و این روند نزولی همچنان ادامه دارد و نکته اینکه در برخی مقالات اعلام شده بود که استان با اوج بیماری مواجه خواهد شد که با کارهای انجام گرفته و همکاری مردم دستاوردهای خوبی حاصل شد و به این وضعیت نرسیدیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: چه بسا انجام ندادن اقدامات بهنگام پیشگیرانه بیماری کرونا این استان را در وضعیت بدی قرار می داد و حتی از کنترل خارج می شد و از طرفی با یک خط کش نمی توان یک شهر را ارزشیابی کرد و در ارزیابی دقیق فاکتورهای متعددی را باید در کنار هم قرار داد.
وی خاطرنشان کرد: نمی توان اثر اعلام روانی رنگ قرمز را بر مردم انکار کرد چرا که اقدامات انجام گرفته را زیر سوال می برد و واقعیت این است که استان در زمینه بیماری کرونا با وضعیت بحران  مواجه نیست و روند کاهشی دارد که امیدواریم این روند ادامه یابد و به این معنی است که باید بیشتر مراقب بود.
انتهای پیام/
شهرهای استان زنجان مساعد برگزاری نماز جماعات نیست خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار