طرح جامع زیست بومی حفاظت از دریاچه نئور اجرا می‌شود

1399/02/15 - 10:30 - کد خبر: 19636 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان اردبیل گفت: طرح جامع زیست ‌بومی دریاچه نئور تدوین شده و در آینده نزدیک به مرحله اجرا در خواهد آمد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، سعید شهند روز یکشنبه در گفت و گو  خبرنگار افزود: این طرح در کمیسیون زیربنایی و آمایش سرزمین به تصویب رسیده و بعد از تصویب در شورای توسعه استان برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری چهار کارگاه در تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب نئور گفت: متخصصان ملی و بومی به همراه نمایندگان جوامع محلی در سلسله نشست‌های فنی و مشورتی، به بررسی مسائل و مشکلات تالاب، ارزش ها و کارکردهای آن و تحلیل مشکلات و ارائه راهکارهای مدیریتی پرداختند.
وی از برگزاری دو کارگاه آموزشی دیگر برای جوامع محلی و دست‌اندرکاران در سال‌جاری خبر داد و  بیان‌کرد: برنامه مدیریت جامع دریاچه نئور پس از توافق تمامی ذینفعان تدوین شده است.
شهند با بیان اینکه اصولا تالاب‌ها داری دو مشکل حقابه و اکوسیستم هستند، اظهارداشت: مشکل تالاب نئور اکوسیستمی است.
وی با بیان اینکه گونه مهاجم و جان سخت کاراس از عوامل اصلی تهدید دریاچه نئور می‌باشد، ادامه‌داد: این گونه در سال ۸۴ در دریاچه مشاهده و باعث تغییر در اکوسیستم، زنجیره غذایی و به تبع آن باعث از بین رفتن میگوی گاماروس، گونه شاخص دریاچه شد که برای همین با توجه به شرایط پیچیده موضوع، در آن مقطع مطالعاتی انجام شد.
او افزود: از سال ۸۸ نیز پرورش ماهی قزل‌آلا که در بحث تنظیم اکوسیستم تالاب و گردشگری تاثیرگذار بود، بدلیل عدم توان رشد متوقف شده است.
شهند گفت: در آن مطالعات که برای برگرداندن دریاچه نئور به حالت اولیه انجام شد، اردک ماهی به عنوان دشمن طبیعی برای کاراس مهاجم انتخاب و برای از بین بردن کاراس‌های مهاجم در دریاچه رهاسازی شد.
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان اردبیل افزود: شاید اردک ماهی در دیگر تالاب‌ها به عنوان مهاجم برای کاراس جواب داده و آنها را از بین ببرد ولی با توجه به اقلیم و موقعیت خاص نئور که حدود هشت ماه سال یخبندان می‌باشد، آن طور که باید جواب نداده است.
وی با بیان اینکه احیای این دریاچه نیازمند پشتوانه مطالعاتی است، اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های حفاظت محیط زیست احیای دریاچه نئور بوده و بر همین اساس با روش علمی و کارشناسی به دنبال تدوین تقشه راهی است تا گام به گام جلو رود.
او با اشاره به اینکه شناسایی دشمن طبیعی بهترین روش برای احیای دریاچه نئور می‌باشد، بیان‌کرد: نخست باید جمعیت گونه مهاجم کاراس با روش‌های فیزیکی و سازگار با محیط زیست کاهش یافته و بعد از آن با رهاسازی دشمن طبیعی آنها را از بین برد.
شهند با بیان اینکه محیط زیست با حساسیت زیاد و به صورت کارشناسی و علمی برای احیای دریاچه نئور تلاش می‌کند، ادامه‌داد: این  دریاچه یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های طبیعی و منطقه نمونه گردشگری استان بوده و نقش مهمی در حفظ تنوع زیستی، تامین آب شیرین و حفظ تعادل زیستی منطقه دارد.  
مدیرکل محیط زیست استان اردبیل گفت: احیای گاماروس به معنی احیای دریاچه نئور است و امیدواریم با استفاده از خرد جمعی و کمک و همکاری تمامی دست‌اندرکاران از جمله ذینفعان تالاب بویژه بهره‌برداران، جوامع محلی و کارشناسان به سمت احیا پایدار اکوسیستم دریاچه پیش برویم.
تالاب نئور بخشی از منطقه حفاظت شده لیسار و جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد.
دریاچه نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل در ارتفاع دو هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است.
نئور بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین استان اردبیل به ‌شمار می‌رود. این دریاچه با مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار و عمق متوسط پنج متر است که در برخی مناطق عمیق‌تر می‌شود.
این دریاچه یکی از مناطق گردشگری استان اردبیل است.
انتهای پیام/
طرح جامع زیست بومی حفاظت از دریاچه نئور اجرا می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار