چناری یک هزار و 200 ساله در میان زندگی مدرن

1399/02/14 - 12:51 - کد خبر: 19587 نسخه چاپی

نصر: درخت چناری با ارتفاع ۱۴ متر و با قدمت نزدیک به ۱۲ قرن، در شهر اسکوی آذربایجان شرقی هنوز هم شادابی و زیبایی خود را در میان زندگی مدرن و ماشینی حفظ کرده است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، سال‌هاست درخت چناری در بخش مرکزی شهر اسکو و درست وسط «سبزه میدان» شهر، قد علم کرده و از دو سمت شمال و جنوب به ابنیه تجاری شهر محدود شده است.
این درخت کهنسال در میانه خیابان دو طرفه شهر واقع شده که مغازه‌ها و انواع فروشگاه‌های عطاری و ... در کنار آن وجود دارد. این درخت، مکان دنجی برای پیرمردها فراهم آورده تا زیر سایه آن دقایقی را با دوستان خود به گپ و گفت بپردازند. مسجد جامع اسکو نیز در کنار این چنار کهنسال ساخته شده و حس معنوی را به آن تزریق کرده است.

چنار اسکو پیش از نرده کشی
در سال‌های گذشته با نرده­ کشی اطراف درخت و پر کردن پوسیدگی­‌های ایجاد شده در آن که تحت عوامل محیطی و انسانی رخ داده بود و نیز آبیاری مناسب و به موقع آن شرایط زیستی مناسبتری برای درخت چنار کهنسال فراهم شد. 
بهار که می‌شود، شادابی و طراوت این درخت بر جای جای شهر گسترده شده و مردم را به سوی خود می‌کشاند. چناری که شاخ و برگ‌هایش بر آسمان رخنه می‌کند دچار پوسیدگی شدید و تنه آن، به کلی تهی و خالی شد.

چنار اسکو در هوای سرد
پس از پوسیدگی و خالی بودن درون تنه، کفاشی از آن به عنوان مکان کفاش خانه‌ استفاده می‌کرد اما شهرداری با بتن ریزی، تمامی راه‌های ورودی به داخل آن را مسدود کرد و اکنون فقط تندیس پیرمرد پینه دوز به صورت نمادین در این محل نصب شده است.
چنار کهنسال اسکو که به عنوان یکی از مهمترین ذخایر ژنتیکی گیاهی کشور محسوب می‌شود به همراه چنارهای دیگر استان در سال ۹۰ در لیست میراث طبیعی ایران ثبت شد.
انتهای پیام/
چناری یک هزار و 200 ساله در میان زندگی مدرن خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار