وزیر صمت؛

حمایت از تولید ملی و توسعه صادرات دو محور اصلی رونق و جهش اقتصادی هستند

1399/02/13 - 15:42 - کد خبر: 19534 نسخه چاپی

نصر: وزیر صنعت معدن و تجارت گفت : آنچه امروز برای ما دغدغه اصلی محسوب می شود ؛ حمایت از تولید داخل و توسعه بازارهای صادراتی است.

به گزارش نصر، رضا رحمانی در جلسه فرماندهی اقتصاد مقاومتی اسان افزود: در سال 98 نسبت به شرایط سخت سال ماقبل آن ، سه‌ چهارم محصولات تولیدی کشور در حوزه‌هایی نظیر صنایع معدنی، مواد غذایی، پوشاک و لوازم خانگی افزایشی بوده است؛ افزود : در سال گذشته 135 میلیون تن صادرات کالا داشتیم که پیگیری می‌کنیم تا ضعف‌ها را برای افزایش این رقم هم رفع کنیم.
وی ادامه داد: بر اساس منویات مقام معظم رهبری و مصوبه صریح مجلس مبنی بر حمایت از تولید داخل ، در هر نقطه از کشور که کالای باکیفیت و به حد نیاز تأمین می‌شود باید محدودیت واردات ایجاد کنیم.


 
وی با ظرفیت ایجاد شده در پیمان تجاری اوراسیا را بهترین موقعیت برای ارتقا رقم 3.2 میلیارد دلاری اذربایجان شرقی دانست گفت : در مورد صادرات هر اختیاری وزیر صنعت دارد به استاندار تفویض میکنیم و در مورد برخی اختیارات بالادستی که نیاز به مصوبه دولت داشته باشد ، مساعدت خواهیم نمود.
رحمانی یکی از دلایل کم شدن مشکلات اقتصادی کشور را توجه به تولید داخل عنوان نمود و گفت : در حال حاضر 1549 قلم کالا با ممنوعیت واردات روبرو هستند و از هشت هزار ردیف کالاهای وارداتی دو هزار مورد امکان تولید در کشور را ندارد.


 
وی با بیان اینکه 15 کشور همسایه، چین و هند و آفریقا در اولویت برنامه‌های صادراتی قرار دارند و سهم ما در واردات این کشورها بسیار ناچیز و کمتر از دو درصد است؛ گفت: چین 2000 میلیارد دلار واردات دارد که 700 میلیارد دلار آن نظیر فرش، پتروشیمی و شوینده‌ها در ایران تولید می‌شود.
وی همچنین بااشاره به اینکه توان صادراتی کشور بالاست و کرونا تاثیر کمی گذاشته است، گفت: البته تاثیرات آن در اقتصاد جهانی خود را نشان داده است و کشورهای مختلف برای شرایط پساکرونا ۱۴۴ رویه جدید ثبت کردند و ما نیز به دنبال جبران ضررهای کرونا در کشور هستیم.


 
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: چند صنف در دوران کرونا بیشترین آسیب ها را دیدند که حوزه گردشگری و صنایع دستی جزو آنهاست البته دولت ۱۷۵هزار میلیارد تومان برای جبران ضررهای اصناف و وزارتخانه ها تخصیص داده که توزیع خواهد شد.
رحمانی همچنین با اشاره به اینکه دولت برای خرید گندم از کشاورزان ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه می کند، گفت: تلاش می کنیم این خرید به موقع انجام شود.
وی با اشاره به اینکه ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای سرمایه گذاری در استان ها پیش بینی شده است، گفت: استان ها باید از این فرصت استفاده کنند.


 
وی در ادامه با اشاره به اینکه اعتبار پنج درصد باقی مانده اجرای طرح شبکه های زهکشی جلفا، خداآفرین در آذربایجان شرقی باید تامین شود، افزود: این کار پی گیری می شود چون می تواند ۲۰۰ هزار هکتار زمین زراعی را زیر کشت ببرد و جزو طرح های اقتصاد مقاومتی باشد.
رحمانی افزود: طرح نفلین سنیت سراب و آزاد راه تبریز-مرند و بازرگان هم جزو طرح های اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی است که باید محقق شوند.
انتهای پیام/
حمایت از تولید ملی و توسعه صادرات دو محور اصلی رونق و جهش اقتصادی هستند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار