کارشناس مسئول سلامت روانی مرکز بهداشت استان؛

فراهم نبودن فرصت سوگواری برای خانواده‌های فوتی‌های کرونا به بدکارکردی اجتماعی منجر می‌شود

1399/02/13 - 15:30 - کد خبر: 19531 نسخه چاپی

نصر: کارشناس مسئول سلامت روانی مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، گفت: عدم ورود حوزه‌های سلامت و حوزه‌های اجتماعی به عارضه فراهم نبودن فرصت سوگواری برای خانواده‌های فوتی‌های کرونا ما را در آینده با بد کار کردی اجتماعی مواجه خواهد کرد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، وهاب اصل رحیمی در گفت‌وگویی با اشاره به پیامدهای روانشناختی کرونا در جامعه، اظهار کرد: متاسفانه خانواده‌های افرادی که در این مدت، عزیزانشان را اعم از مبتلا به کرونا یا به دلایلی غیر از کرونا از دست داده‌اند، نتوانستند چرخه سوگواری را طی کرده و مراسم عزاداری برای عزیزشان برگزار کنند.
وی، گفت: داغ و سوگ خانواده‌های فوتی‌های کرونا نیز به دلیل شرایط ویژه تدفین و فراهم نبودن امکان وداع با متوفی چندین برابر بود.
وی، افزود: چرخه سوگواری در شرایط طبیعی شامل انکار، خشم و سوگواری و پذیرش بوده و خانواده معزا وقتی‌ آرام‌تر می‌شوند که دوستان و آشنایان اطراف آن‌ها جمع شده و با عزاداری جمعی آن‌ها را تسکین دهند.
اصل رحیمی، خاطرنشان کرد: کرونا به عنوان بحرانی اجتماعی، پیامدهای روانشناختی و اجتماعی را ایجاد کرد که انگ اجتماعی یکی از آن‌ها بود.
وی، افزود: متاسفانه نوع برخورد با مبتلایان باعث شد تا انگ "کرونایی" به بیماران بخورد، مثل نسبت‌هایی مانند معتاد و بیمار روانی که به بیماران دیگر داده می‌شود.
وی، گفت: باید همگی به ویژه رسانه‌ها و مطبوعات در راستای از میان برداشتن انگ اجتماعی کرونا تلاش کنند، چرا که این دیدگاه سبب پنهان کاری و درمان دیرهنگام مبتلایان و افزایش زنجیره انتقال می‌شود.
کارشناس مسئول سلامت روانی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به نوع مواجهه مردم با کرونا و استرس ناشی از آن، اظهار کرد: فشار روانی کرونا در برخی افراد سبب پرخاشگری، بروز انواع اضطراب‌ها و علایم جسمی و روانی می‌شود.
وی استرس شدید و اضطراب را از دیگر پیامدهای روانشناختی کرونا عنوان کرد و گفت: این استرس سبب با مشکل مواجه شدن عملکرد روزانه و روابط بین فردی تعدادی از مردم مانند افزایش بحث‌های بین زن‌ها و شوهرها شد. 
وی بیان کرد: احساس مسئولیت نکردن تعدادی نیز سبب افزایش موارد بیماری شد، اما بخشی از جامعه نیز ضمن مسئولیت پذیری، استرس ناشی از کرونا را پذیرفتند.
اصل رحیمی تاکید کرد: مواجهه مسئولانه و طبیعی مسئله مدار از راه‌های چگونگی برخورد با کرونا است که تعدادی از اعضای جامعه آن را به جا آوردند.
وی با اشاره به انواع وسواس‌هایی که بعد از شیوع کرونا در جامعه روی داد، بیان کرد: اگر افرادی علایم وسواس را در خود می‌بینند، باید آن را درمان کنند، در غیر این صورت، وسواس در روال زندگی آن‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کند.
وی هراس اجتماعی را از پیامدهای روانشناختی کرونا عنوان و اظهار کرد: تعدادی از افراد تا مدت‌ها از خانه‌هایشان بیرون نیامدند، این رفتار ممکن است منجر به ترس اجتماعی و ایجاد مشکل در آینده شود و فرد در آینده نیز از بیرون رفتن بترسد.
انتهای پیام/
فراهم نبودن فرصت سوگواری برای خانواده‌های فوتی‌های کرونا به بدکارکردی اجتماعی منجر می‌شود خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار