فرماندار عجب‌شیر خبر داد:

رهاسازی آب سد قلعه‌چای عجب‌شیر به سمت دریاچه ارومیه

1399/02/13 - 14:45 - کد خبر: 19526 نسخه چاپی

نصر: فرماندار عجب‌شیر از رهاسازی ۲۱ میلیون مترمکعب آب سد قلعه‌چای این شهرستان به سمت دریاچه ارومیه در طول ۲۳ روز از ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ خبر داد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، میلیون مترمکعب آب سد قلعه‌چای این شهرستان به سمت دریاچه ارومیه در طول ۲۳ روز از ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ خبر داد.
عادل اصغرپور روز شنبه در کارگروه کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان گفت: طرح مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه برای رهاسازی آب از این سد ۱۵میلیون مترمکعب بود که با توجه به بارش های خوب اخیر و در راستای احیای دریاچه ارومیه بیش از ۶ میلیون مترمکعب مازاد بر سهمیه تعیین شده رهاسازی شد.
وی افزود: در سال گذشته ۱۵ میلیون مترمکعب آب از این سد به سمت دریاچه رهازی شد که این رقم مازاد ظرفیت ۳۸ میلیون مترمکعبی شد بود.
فرماندار  عجب شیر با اشاره به اینکه کشاورزان نباید نگران حق آبه خود از این سد باشند افزود: حق آبه کشاورزانی که از سد قلعه چای عجب شیر برای آبیاری باغ ها و زمین های کشاورزی خود استفاده می کنند، در زمان قانونی تامین خواهد شد.
اصغرپور بر ضرورت اجرای طرح های نوین آبیاری و مدرن اراضی و تشریح و تببین اجرای این طرح ها برای کشاورزان تاکید کرد و افزود: عزم جدی دولت بر این است تا در آینده نه چندان دور طرح های آبیاری نوین در همه اراضی کشاورزی اجرایی شود.
وی اجرای طرح سیستم نوین آبیاری کشاورزی از سوی جهاد کشاورزی و امور آب را ضروری دانست و افزود: بحران کم آبی، استفاده از این شیوه‌ها را در جهت مدیریت صحیح مصرف منابع آب، به یک ضرورت تبدیل کرده است.
وی خواستار لایروبی انهار از سوی شرکت تعاونی آبران شهرستان شد و افزود: ضروری است امور آب و جهاد کشاورزی شهرستان پیگیر لایروبی باشند تا از هدر رفت آب در انهار جلوگیری شود.
اصغرپور با بیان اینکه دولت برای لایروبی مسیل ها جهت روان سازی آب رودخانه قلعه چای و قروچای به پیکره دریاچه ارومیه ۵ میلیارد تومان اعتبار گذاشته گفت: متاسفانه در برخی از مناطق برخی از افراد با ریختن نخاله ها ساختمانی این مسیل ها را مسدود کرده اند و باید اقدامات لازم از طرف امور آب انجام  شود تا شاهد خسارات جانی و مالی نباشیم.
فرماندار عجب شیر همچنین از اجرای برق رسانی به ۱۴۹حلقه چاه کشاورزی در شهرستان عجب شیر خبرداد و افزود: اداره برق شهرستان باید اجرای طرح برق رسانی به چاه ها را سرعت بخشد.
هم اکنون تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۸۰ سانتی‌متر رسیده و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه روند فعلی و بارش ها، شاهد رسیدن تراز آن به یک‌هزار و ۲۷۲ متر باشیم.
هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.
دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا دو سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
انتهای پیام/
رهاسازی آب سد قلعه‌چای عجب‌شیر به سمت دریاچه ارومیه خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار