گفت و گوی اختصاصی نصر با عضو هیئت مدیره کانون وکلای آذربایجان شرقی:

استقلال کانون وکلا تهدید می شود

1399/02/13 - 12:57 - کد خبر: 19511 نسخه چاپی

نصر: عضو هیئت مدیره کانون وکلای آذربایجان شرقی گفت: با تصویب پیش نویس آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای قانون اساسی و حق مردم نقض خواهد شد.

به گزارش نصر، روزهای پایانی سال ۹۸ که با آغاز بحران کووید-۱۹ در کشور همراه بود، فضای متفاوت و ملتهبی را در کشور حاکم کرد، در همین اثنا  پیش نویس آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری از سوی معاونت حقوقی قوه قضائیه طی ١٩٨ ماده پیشنهاد شد.
این آیین نامه واکنش های بسیاری در میان جامعه حقوقی کشور ایجاد کرده و کانون های وکلا تنظیم این آیین نامه را  برخلاف نص صریح مواد ١و٢٢ لایحه قانونی استقلال می دانند و معتقدند در صورت تصویب آن، کانون های وکلای مستقل دادگستری به نهادی وابسته به قوه قضائیه تبدیل خواهد شد.
حال پیرو این اتفاقات و اعتراضات وارده، معاونت حقوقی قوه قضائیه از حقوقدان، وکلای دادگستری و اندیشمندان علم حقوق خواسته است تا ٢۴ اردیبهشت ماه سال جاری درخصوص این آیین نامه اظهار نظرهای مستدل و مستند خود را اعلام کنند.
این گزارش حاکی است، خبرنگار نصر در راستای اطلاع از آخرین اظهارات و اقدامات کانون‌های وکلا در خصوص وضعیت حاضر با «امید رهنمایی» عضو هئیت مدیره کانون وکلای آذربایجان شرقی به گفت و گو پرداخت.
امید رهنمایی در این گفتگو و با اشاره به اینکه چالش قوه قضاییه با کانون وکلا بر سر واژه «استقلال» که بخش جدایی‌ناپذیر از ماهیت این نهاد است، تازه نیست، ادامه داد: با توجه اقدامات متعددی که در این خصوص طی سال‌های گذشته انجام گرفته، وکلای کشور بارها مخالفت خود را اعلام کرده اند اما طی یک سال اخیر این چالش به اوج خود رسیده و اکثر اعضای کانون های وکلا نسبت به پیش نویس این آیین نامه انتقاداتی ابراز کردند.
او با تاکید به اینکه تنظیم و پیشنهاد این پیش نویس توسط قوه قضائیه خلاف ماده ۲۲ لایحه استقلال کانون وکلا، نقض قانون و نقض استقلال کانون وکلاست، گفت: نقض استقلال کانون وکلا بیش از آنکه برای کانون وکلا مضر باشد، برای اعتبار نظام قضایی و همچنین احقاق حقوق مردم مضر است.
اگر دستگاه قضایی نهاد دفاع و قضاوتش یکی باشد، به دلیل نقض حقوق مردم در دسترسی به وکیل مستقل، جایگاهی در عرصه بین المللی نیز نخواهد داشت.
عضو هیئت مدیره کانون وکلای آذربایجان شرقی با بیان اینکه در این راستا اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با تجمیع نظر و آرا هئیت مدیره‌های کانون‌های وکلای استان‌ها در حال بررسی نکات و تجمیع پیشنهادات جهت ارائه به قوه قضائیه است، ادامه داد: به دنبال شرایط حاضر، اسکودا با بررسی انتقادات، پیشنهادات وکلای کشور و همچنین بیان معایب و نقص های پیش‌نویس ارائه شده در تلاش است تا بتواند در وهله اول از نقض حقوق مردم جلوگیری کند، در همین راستا طی ماه‌های اخیر این اتحادیه با اعضای کانون های وکلای استان‌ها، چهره‌های شاخص سیاسی و حقوقی گفت و کرده و طی جلسات متعدد با رییس محترم قوه قضائیه و حتی معاونت حقوقی قوه با ارائه عدله و مستندات موکد بر نقض قانون در پیش نویس مذکور، درصدد احقاق حقوق مردم و کانون وکلا است.


 
او با تاکید به اینکه تنظیم این آیین نامه  بر خلاف نص صریح مواد ١و٢٢ لایحه قانونی استقلال است، اظهار داشت: با توجه به اینکه استقلال کانون وکلا لایحه ای قانونی است، ارائه و تصویب این آیین نامه برخلاف قانون اساسی خواهد بود که این امر حتی دخالتی بر امور مجلس و قانون‌گذاری نیز محسوب می شود.
رهنمایی در خاتمه گفت: این امر مغایر با سیاست های کلی نظام، مبنی بر کوچک سازی دولت است و موجب سنگینی قوه خواهد شد، اسکودا با رایزنی های اخیر در تلاش است تا از روند این پیش نویس جلوگیری کند، در همین راستا کمپینی در این خصوص ایجاد شده که به امضای ۱۰ هزار وکیل سراسر کشور درآمده، امیدواریم با اقدامات حاضر شاهد اتفاقات مطلوبی در راستای تحقق حق و استمرار آن باشیم.
انتهای پیام/
 استقلال کانون وکلا تهدید می شود نویده رئوف فرد


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار