مدیر جهادکشاورزی شبستر عنوان کرد:

کشت نخستین گیاه خارشتر در آذربایجان شرقی

1399/02/10 - 12:26 - کد خبر: 19374 نسخه چاپی

نصر: مدیر جهادکشاورزی شبستر گفت: در راستای اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی، گیاه دارویی کم آبخواه خارشتر در سطح 10 هکتار از اراضی کشاورزی صوفیان برای اولین بار در استان کشت شد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، محمد توحیدی با اعلام این مطلب گفت: اراضی بخش صوفیان با اقلیم گرم و خشک یکی از رویشگاه‌های طبیعی و منحصر به فرد خارشتر در استان و محل مناسبی برای کشت گیاهان دارویی کم آبخواه استراتژیک و ارزشمند است.
وی با بیان این‌که گیاه خارشتر به صورت خودرو در زمین‌های آیش و مناطق بیابانی شهرستان رشد می‌کند، خاطرنشان کرد: با شناسایی و مطالعات مرکز تحقیقات، گیاه خارشتر که یک گیاه با نیاز آبی کم و مقاوم به شوری است در ترکیب کشت محصولات زراعی دارویی کم آبخواه قرار گرفته است.
وی گفت: بذر خارشتر به صورت تمام مکانیزه بین ١٠ تا ١۵ کیلوگرم در هر هکتار مصرف و در طول دوره رشد دو مرحله آبیاری می‌شود که به صورت نیمه چوبی و نیمه بوته‌ای تا ارتفاع ۵٠ تا ١۵٠ سانتی متر رشد می‌کند و در طول دوره سه مرحله به صورت مکانیزه برداشت می‌شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، توحیدی با اشاره به این‌که گیاه خارشتر در پوشش گیاهی، بیابان زدایی، تثبیت و جلوگیری از فرسایش خاک اراضی حوزه دریاچه ارومیه نیز نقش بسزایی دارد، افزود: علوفه خشک گیاه خارشتر با متوسط عملکرد بین چهار تا ١٠ تن در هکتار برداشت می‌شود که این علوفه خشک در تعلیف دامهای سنگین و از گل این گیاه برای عرق خارشتر استفاده می‌شود.
انتهای پیام/
کشت نخستین گیاه خارشتر در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار