گزارش اختصاصی نصر به بهانه نهم اردیبهشت ماه روز شوراهای اسلامی شهر و روستا؛

مدیریت بحران و مدیریت شهری، دو حکایت به هم پیوسته / تکاپوی شورای اسلامی کلانشهر تبریز در مقابله با کرونا

1399/02/09 - 12:47 - کد خبر: 19316 نسخه چاپی

نصر: با توجه به بحران هایی که در چند ماه اخیر کلانشهرهای کشور شدیدا با آن درگیر هستند و همچنین شیوع بیماری کرونا، شهرها و شهروندان با مشکلات عديده اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي روبرو شدند که براي اداره امور و مدیریت این بحران ها نياز به يک سيستم مديريت يکپارچه شهري است که بتواند با برنامه ریزی دقیق و با همکاري تمام نهادهاي ذيربط در جهت رفع نيازمندي هاي شهروندان گام بردارد.

به گزارش نصر، واقعیت آن است که کرونا انبوهی از مسائل و بحران شهری را به وجود آورده است و به طور مستقیم کار را بر دوش شورا و شهرداری ها انداخته است.
به طوری که تکاپویی باور نکردنی در شوراها و شهرداری ها برای مقابله با کرونا آغاز شد، از الکترونیکی کردن خدمات و کاهش حضوری مردم در ادارات گرفته تا مدیریت ترافیک و حمل و نقل عمومی، به قولی کرونا، نقش، اهمیت و تاثیرگذاری این دو ارگان به هم‌پیوسته را در مدیریت شهری باری دیگر به رخ کشید.
در یک نگاه جزئی تر می توان گفت، شوراهای اسلامی به عنوان بازوان شهرداری نقش بسزایی در هماهنگی و تصمیم گیری مدیریت شهری و حل بحران ها دارند و می توانند با همدلی و همفکری و برنامه ریزی دقیق خدمات مطلوبی به شهروندان ارائه دهند، چرا که شوراها به عنوان يکي از نهادهاي تصميم گيرنده و نظارت کننده بر امور شهري برای رفع دغدغه ها و پیگیری مشکلات شهروندان تشکیل شدند.
این گزارش حاکی است، با شیوع ویروس کرونا در تبریز نیز،‌ شورای اسلامی این کلانشهر با همکاری نیروهای شهرداری کار خود را با صدور اطلاعیه های مختلف، مردم را به رعایت نکات ایمنی و بهداشتی برای در امان ماندن از این بیماری فراخواند و شروع به برنامه ریزی های متعدد برای مدیریت این بحران کرد.
اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز در گام اول به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بیانیه ای صادر کردند که در متن این بیانیه آمده بود؛ این اعضا از نخستین روز اعلام رسمی ورود این ویروس به شهر تمام تلاش خود را از جایگاه نمایندگی مردم برای نظارت بر روند کنترل و مدیریت این بحران و اتخاذ تدابیر لازم در جهت کاهش شیوع این ویروس به کار خواهند بست.
همچنین از مدیران ارشد استانی خواسته شده بود؛ سفرهای ورودی به استان جلوگیری شود، ممنوعیت و عدم امکان پذیرش و اسکان مسافر نوروزی در قالب کمپ ها، مدارس، ورزشگاه‌ها، مهمانسراها و مسافرخانه‌ها در دستور کار گیرد و شهروندان و هم استانی ها جز در موارد خیلی ضروری از سفرهای داخل استانی پرهیز نمایند تا مدیریت عدم شیوع در سطح شهرستان های استان نیز به نحو مطلوب تری ادامه یابد.
اعضای این شورا در ادامه، خواستار کاهش سفرهای درون شهری و عدم حضور در سطح شهر، پرهیز از انجام خریدهای غیرضروری و عدم برپایی بازارهای هفتگی و محله شدند تا بتوان با کمترین آسیب از کرونا گذر کرد.
همچنین از کسب و کارهایی که می توانند بصورت دورکاری امورات اداری خود را انجام دهند و یا محصولات و خدمات خود را به صورت اینترنتی ارائه دهند، خواستار همکاری در کاهش سفرهای درون شهری و مشارکت جدی کردند.
این گزارش می افزاید، شورای اسلامی کلانشهر تبریز به همکاری شهرداری این کلانشهر و به همت اهالی محله اقدامات بسیار مهم و تاثیر گذاری در امر ضدعفونی معابر شهری انجام دادند، به طوری که از زمان شیوع کرونا بیش از ۷۰ میلیون لیتر مایع ضدعفونی در سطح شهر و معابر استفاده شده است و امکاناتی همچون ایجاد تونل های ضد عفونی در سطح شهر، اطلاع رسانی های صوتی و.... فراهم شد.
نکته دیگری که تنها شورای اسلامی کلانشهر تبریز در بین شوراهای کلانشهرهای دیگر نسبت به آن اقدام جدی انجام داد، اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای مقابله با کرونا بود و مبالغی برای ضدعفونی در سطح شهرهای دیگر توسط شوراها تصویب شده بود بسیار کمتر از این مقدار بود‌.
"غلامحسین مسعودی ریحان" به عنوان رئیس شورای استانی در جلسه این هفته شورای اسلامی کلانشهر تبریز به این نکته اشاره کرد و گفت: اعضای شورا در نقاط مختلف استان بدون کوچکترین چشم داشت به وظایف خود عملکرد اند و من به عنوان رئیس شورای استان از زحمات اعضای شورا تشکر می‌کنم بهترین نیروهای شهرداری و شورا به کرونا مبتلا شده اند و این نشان از پای کار بودن شورا است.
"شهرام دبیری" رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در همین جلسه از سیاست‌های پیشگامانه شهرداری و شورای شهر تبریز در مبارزه با کرونا قدردانی کرد و گفت: کلیه آمارها و برآوردها نشان از کاهش ابتلا و فوت در اثر کرونا در تمام دنیا را دارد که همین روند کاهش را در استان نیز شاهد هستیم و فعلا کنترل شده است و امیدواریم که به روند عادی جامعه نیز بازگردیم.
او ادامه داد: یکی از درس‌های فرهنگی که کرونا به مردم دنیا یاد داد، رعایت مسائل بهداشتی در جامعه است که سیر صعودی دارد.
"سونیا اندیش" نائب رئیس این شورا نیز به پویش های تشکیل شده برای حمایت از قشر آسیب دیده از کرونا اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع کرونا و آسیبی که به بخش اقتصاد زده است، پویش‌هایی برای حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا در شهر شکل گرفته است، که قابل تقدیر است و شهرداری نیز با این پویش ها همکاری دارد.
 این گزارش حاکی است، شورای اسلامی این کلانشهر در بخش دیگری از اقدامات خود، مهلت اخذ پروانه های ساختمانی و تمامی اقداماتی که در این ارتباط است را تا اردیبهشت تمدید کرد و تخفیف ها نیز بر اساس همان تعرفه سال ۹۸ تنظیم تا مراجعات به حداقل برسد، همچنین اقدام به بخشودگی اجاره ماهیانه مستأجران شهرداری شد و افرای که اماکن شهرداری را برای فعالیتهای خدماتی، فرهنگی و تجاری و ورزشی اجاره کرده بودند و  دچار آسیب شده‌اند اجاره آنها دو ماه بخشیده شد.
گزارش خبرنگار نصر می افزاید، امروز با گذشت بیش از 40 سال از تصویب قانون اساسی و بیش از 20 سال از اجرای قانون شوراها، هم به لحاظ حقوقی و هم علمی و تجربی به این نکته واقف می شویم که شوراها با پرهیز از تمرکزگرایی، برنامه ریزی های به موقع و با استفاده از مشارکت و حضور مردم در عرصه‌های مختلف توانسته اند کمی بیشتر از پس بحران های فراگیر بر بیایند.
انتهای پیام/
مدیریت بحران و مدیریت شهری، دو حکایت به هم پیوسته / تکاپوی شورای اسلامی کلانشهر تبریز در مقابله با کرونا گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  یک شهروند   4 سالها پیش  

با سلام و احترام
امروز سوار اتوبوس بخش خصوصی شرکت واحد خط 144 شدم، کرایه هر نفر بر روی دستگاهی که کارت را جلوی آن می گیریم تا کرایه را کم کند عدد 750 تومان بود، این در حالی است که همین کرایه در سال 98، 600 تومان بود، یعنی کرایه ماشین بدون دلیل 25 درصد افزایش یافته است، باقی اتوبوس ها را از شهروندان پرسیدم، هم افزایش کرایه دارند، از راننده پرسیدم، خیلی راحت و با پرخاشگری جواب داد دوست نداری سوار اتوبوس نشو، همینی که هست!!!!!! خواهشمند است موضوع را از مسئولین شهری پیگیری فرمایید. هیچ گونه اطلاع رسانی در این خصوص صورت نگرفته است.
باتشکر
پژوهشیار