رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی؛

زنده نگه داشتن اقتصاد کشور در گرو صادرات است / تولید سه میلیون ماسک در آذربایجان شرقی

1399/02/08 - 15:58 - کد خبر: 19270 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: بی تردید پیش نیاز جهش تولید، هماهنگی بانک ها و گمرک ها و لوجستیک است. برای تحقق یافتن جهش تولید به یک تفکر عمومی مدیریتی در کشور و استان نیازمندیم.

به گزارش نصر، "حبیب امین زاده"، با حضور در تحریریه نصر، ضمن تقدیر از عملکرد این رسانه در پیگیری و تحلیل اخبار و رویدادهای صنعتی، به اقدامات لازم جهت تحقق یافتن امر جهش تولید در استان اشاره کرد و گفت بی تردید جهش تولید در حوزه صنعت، عملا قبل از ابلاغ مقام معظم رهبری اتفاق افتاده بود چراکه اغلب واحدهای ما از اسفند ماه سال 98 در تولید محصولات ضدعفونی و ماسک جهش تولید کردند.
وی افزود: باتوجه به اینکه اقبال عمومی چندان زیادی برای دریافت محصولات ضدعفونی و ماسک وجود نداشت، قبل از شروع ویروس کرونا نیز تنها یک یا دو واحد در استان برای تولید ماسک و محلول های ضدعفونی فعال بود که روزانه نزدیک به پنج هزار ماسک و دو هزار مایع ضدعفونی تولید و عرضه بازار می گردید.
امین زاده ادامه داد: در استان واحدهای تولیدی محلول های ضدعفونی کننده از 15 اسفند به صورت سه شیفت و با تغییر خط تولید و تغییر فرآیندهای تامین مواد اولیه توانستند وارد مقوله ی جهش تولید شوند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اذعان کرد: تغییر خط تولید ها به صورتی است که آمار تولید استانی از سه میلیون 200 ماسک افزایش یافته است و تولید مواد ضدعفونی در حدی است که چند واحد تولیدی محصولات ضدعفونی کننده، مجوز صادر به سایر استان ها را از سازمان صمت استان می خواهند‌.
امین زاده با بیان اینکه برای وارد کردن الکل از ارمنستان نیاز به یک اجماع استانی بود، تصریح کرد: پس از بحران بنزین، بلافاصله شهادت سردار سلیمانی شروع شده و در بحبوحه همان زمان، شروع و شیوع بحران کرونا به همراه بحران طبیعی شب عید چه در تولید چه در تامین مواد اولیه و چه در موجودی های مواد اولیه تاثیر گذار بود.
وی تاکید کرد: درست است که با یک سری افزایش قیمت های طبیعی کالاها مواجه هستیم ولی این درحالی است که هیچ وقت با کمبود هیچ کالایی نیز مواجه نشده ایم؛ یعنی جامعه فرهنگی عمومی هم با موجودی کالا برخوردار است و هم نحوه برخورد با عملکرد حاصل از تغییر آن ها.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ابراز کرد: بی شک جهش تولید اثرش را در کل دنیا گذاشته و ما نیز مستثنی از این دنیا نیستیم و مجبور هستیم خودمان را با شرایط وقف بدهیم.
وی عنوان کرد: در این شرایط الزام صادرات محوری بسیار نمود پیدا کرده است چرا که می بینیم نفت امروزه با چه قیمتی در دنیا فروخته می شود.
امین زاده با اشاره به اینکه برای اینکه اقتصاد کشورمان را سرپا نگه داریم باید صادرات محور باشیم، تاکید کرد: برای اینکه صادرات محوری عمل کنیم نیاز به بازارسازی و تولید صادرات محور دارد.
وی به ابلاغیه وزارت صنعت معدن و تجارت در مسیر جهش تولید اشاره کرد و گفت: این برنامه ابلاغی وزارت صمت را باید در استان بومی سازی کنیم چون شاید بعضی از این ابلاغیه ها در استان نمود نداشته باشند و ما مجبور هستیم آن را با سند راهبردی تبلیغ توسعه و خروجی های جلسه اقتصاد مقاومتی استان و نتیجه جلسات گفت و گو دولت و بخش های خصوصی را به عنوان سند جهش تولید استان در سال 99 تجمیع کرده و منابع آن ها را اصلاح کرده تا تناقض نداشته و با ابلاغیه وزارت صمت مطابقت داشته باشد.
وی تصریح کرد: صنعت فرش، صنعت شیرینی شکلات و صنعت فولاد جزو برخی از صنایعی هستند که از پتانسیل خوبی برخوردار هستند و جزو نقاط قوت استان محسوب می شوند، که باید حل مشکلات آن ها را در الویت اول قرار دهیم.
امین زاده افزود: این واحدها طی برگزاری جلسات مشترک با بخش های خصوصی همچون اتاق بازرگانی، سعی در بدست آوردن راهبردها، برنامه و بودجه آن ها بوده اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، جهش تولید را همانند پکیجی دانست که نمود آن در صنعت دیده خواهد شد.

امین زاده اذعان کرد: بی تردید پیش نیاز جهش تولید، هماهنگی بانک ها و گمرک ها و لوجستیک است. برای تحقق یافتن جهش تولید به یک تفکر عمومی مدیریتی در کشور و استان نیازمندیم.
وی با بیان اینکه تولید تعارف بردار نیست، ابراز کرد: اگر تولیدی بخواهد ارتقاء یابد، به یک سری ابزارهای خارج از تعارف نیازمند است. خوشبختانه امسال صادرات غیر نفتی را با 30 درصد افزایش به چهار میلیارد دلار در استان ارتقاء داده ایم.
وی گفت: اگر بخواهیم ظرفیت و فعالیت صنایع تولیدی استان را که در الویت قراردارند، ارتقاء بدهیم، ابتدا نیاز به تامین مواد اولیه آن داریم؛ مثلا اگر بخواهیم فعالیت واحد شیرینی شکلات را 4 برابر افزایش دهیم، باید مواد اولیه، در جریان ساخت و بازار فروش آن را نیز 4برابر افزایش دهیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به اصلی ترین چالش های این سازمان خاطرنشان کرد و گفت: در حال حاضر بسته بودن مرزهای صادراتی یکی از مشکلات بزرگ در این راستا محسوب می شود و متاسفانه اغلب صنعتگران آسیب زیادی در این راستا دیده اند. مثلا برخی از انبار صنعتگران مملو از محصول است ولی متقاضی در بازار داخلی و خارجی ندارد.
امین زاده به الزام افزایش تسهیلات سرمایه در گردش تاکید کرد و گفت: متاسفانه نرخ و نواسانات نرخ ارز، لزوم افزایش تسهیلات سرمایه در گردش را به سیستم تحمیل کرده است.
وی به دیگر چالش های موجود در صنعت استان اشاره کرد و گفت: تامین مواد اولیه، نداشتن برق برخی از تجهیزات تازه نصب شده در شهرک های صنعتی و فرسودگی خطوط تولید واحدهای تولیدی جزو معضلات بزرگ در صنعت استان محسوب می شوند که نیازمند بازسازی هستند. مثلا تراکتورسازی که از آن به عنوان بهترین کارخانه این استان یاد می کنیم، 42 سال قدمت دارد و بی شک نیازمند بازسازی خطوط تولیدی دارد.
وی در مورد تسهیلات کارگری اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه کرونا یک مشکل مقطعی بود، تسهیلات مقطعی نیز در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال وام 12 درصدی 10 میلیون تومانی برای یک سری از واحدهای تولیدی به ازای هر نفر آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به شاخصه های جهش تولید که در قالب فرایند است، خاطرنشان کرد و گفت: جهش تولید امسال در شاخه تعمیق ساخت داخل در 4 برنامه اصلی تدوین شده است که جلوگیری از واردات بی رویه، تولید محصولات پیش ران، افزایش 13 درصدی میانگین ظرفیت اسمی واحدهای صنعتی و راه اندازی واحدهای تعطیل جزو این شاخصه ها محسوب می شوند.
انتهای پیام/
زنده نگه داشتن اقتصاد کشور در گرو صادرات است / تولید سه میلیون ماسک در آذربایجان شرقی سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار