سعید نیکوخصلت؛

شهر با خاطراتش زنده است / تخریب محله ایتالیایی ها، تخریب بخشی از هویت شهر است

1399/02/08 - 15:13 - کد خبر: 19262 نسخه چاپی

نصر: عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: گفت: یک شهر با خاطراتش زنده است و این افراد سبب از میان رفتن بخشی از هویت شهر هستند، نمی دانم با چه شهامت و جسارتی این کار را انجام داده اند.

به گزارش نصر، سعید نیکوخصلت در گفتگو با خبرنگار آژانس خبری تحلیلی نصر در خصوص اخبار منتشر شده از اقداماتی که در راستای تخریب محله ایتالیایی ها در منظریه تبریز انجام می گیرد، گفت: متاسفانه افرادی که اقدام به تخریب خانه های ویلایی این محله کرده اند از کمیسیون ماده ۵ استفاده کرده و حکم قانونی دارند.
وی در خصوص جزئیات این حکم، افزود: در سال های گذشته، زمانی که طرح تفصیلی جامع شهری تبریز تهیه شده است، ساخت و ساز در محله ایتالیایی ها بلامانع ذکر شده است و اکنون نیز این افراد با استفاده از کمیسیون ماده پنج (قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، طرح تفصیلی طرح جامع شهری را كه مهندسین مشاور شهرساز بر اساس اصول طرح جامع مصوب تهیه می‌نمایند از نقطه نظر فنی بررسی و در صورت صحت مطالعات و جوابگوئی به نیاز های محلی، آن را به تصویب می‌رساند ) توانسته اند حکم تخریب و اجرای عملیات ساخت و ساز را دریافت کنند.
وی با بیان اینکه این اقدام در حال حاضر قانونی تلقی می شود و در صورت عدم پیگیری جدی توسط شهرداری و اعضای شورا اسلامی کلانشهر تبریز نمی توان مقابل تخریب ایستاد، ادامه داد: از آقای ایرج شهین باهر، شهردار تبریز خواهشمندم این جریان را به جد پیگیری کند، در خواست خود را نیز به گوش ایشان خواهم رساند و همچنین در پی طرح این مسئله برای استاندار نیز هستم.
دبیر شورای اسلامی کلانشهر تبریز با ابراز تاسف از مهندسانی که در طرح تفصیلی جامع شهری هیچ توجهی به مناطقی که هویت تبریز را ساخته اند نکرده و اجازه ساخت و ساز و تغییر را در این مناطق داده اند، گفت: یک شهر با خاطراتش زنده است و این افراد سبب از میان رفتن بخشی از هویت شهر هستند، نمی دانم با چه شهامت و جسارتی این کار را انجام داده اند.

محله ایتالیایی ها، نماد ارتباطات بین المللی تبریز
وی با اشاره به اهمیت زنده نگه داشتن خاطرات و داستان های یک شهر، اظهار داشت: شهر یک موجود زنده است، فرهنگ و پویایی دارد، محله ایتالیایی های هم منطقه ایست که نماد ارتباطات بین الملل و زندگی مهندسان خارجی در تبریز را در خود می گنجاند.
نیکوخصلت در انتها خاطرنشان کرد: امیدولرم بتوانیم خبر خوشی از این محله منتشر کنیم و مقابل تخریب آن بایستیم.
این گزارش حاکی است، محله ایتالیایی های تبریز که نیم قرن قدمت دارد و به جهت اسکان مهندسین ایتالیایی، ژاپنی و چینی که در پتروشیمی تبریز در حال فعالیت بودند ساخته شد، خانه های ویلایی این محله بافت خاصی دارند اما متاسفانه براساس اعلام و پیگیری اهالی محله خبرها حاکی است که این خانه‌ها به مشارکت سپرده شده است و درحال تخریب برای ساخت و ساز است.
انتهای پیام/
شهر با خاطراتش زنده است / تخریب محله ایتالیایی ها، تخریب بخشی از هویت شهر است گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  مهندس علی فرضی   2 سالها پیش  

جای تاسف داره که چرا همچین حکم هایی از سوی شهرداری تبریز صادر میشه اون از وضع مدرسه مدرسه دار الفنون اون از وضع یخچال بیلانکوه اینم از محله ایتالیایی ها به خدا قسم اگر همچین محله ای با این سبک معماری تو اصفهان بود شهرداری اصفهان اونو به کل دنیا معرفی میکرد وبه نحو احسن آسیب های وارده طی این سال هارو ام مرمت میکرد .
پژوهشیار