مصاحبه اختصاصی نصر با جوان ترین بانوی خلبان:

آسمان فرصت پرواز بلند است/ قصه این است چه اندازه کبوتر باشی

1399/02/07 - 07:48 - کد خبر: 19159 نسخه چاپی

نصر: در 24 سالگی، قله‌ هایی را فتح کرده است که خیلی ‌ها در کهن سالی آرزویش را دارند. معتقد است که «آرزو» داشتن آدمی را به جایی نمی‌رساند. این «هدف»هاست که مقصد را دست ‌یافتنی می ‌کند.

به گزارش نصر، "سیده خمسا اسبقیان" در دومین دهه زندگی‌ اش، از جمله دختران پرافتخار ایرانی است که در 24 سالگی عنوان خلبانی را از آن خود کرده است.
اما این خلبان جوان، علاوه بر پرواز در زمینه های متعدد ورزشی همچون تیراندازی و تکواندو و آموزش و مترجمی زبان انگلیسی در حد عالی فعالیت داشته و عضو انجمن علمی علوم خاک ایران است.
سیده "خمساء اسبقیان نمینی" ؛ متولد سال ۱۳۷۴ در دارالارشاد اردبیل است. در حال حاضر دانشجوی سال آخر دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی خاک در دانشگاه تربیت مدرس تهران و در حال نگارش پایان نامه است. می گوید: عضو انجمن علوم خاک و انجمن علمی گیاهان دارویی ایران هستم و به سبب علاقه مندی ام به رشته تحصیلی ام، فعالیت های پژوهشی ام بیشتر در این زمینه متمرکز هست. با توجه به تاکیدات همیشگی پدرم که همواره از ایشان به عنوان الگویی شاخص و بارز در زندگی ام یاد می کنم، توجه به ورزش از اهم فعالیت های من می باشد و دارنده کمربند مشکی دان ۱ تکواندو از فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران هستم. در کنار این رشته ورزشی، علاقه فراوانی به تیراندازی دارم و در رشته تیراندازی با تپانچه نیز فعالیت هایی داشته ام. در کنار تمامی این فعالیت ها، علاقه ام به حوزه خلبانی و پرواز از دوران کودکی در دلم شعله ور بوده است و هر چه بیشتر پیش رفتم با این دید که هوانوردی بدون شک یک “علم و تخصص” هست، این علاقه در وجودم بیشتر و بیشتر گردید.
سراغ این بانوی جوان رفتیم و با او از مسیر پر فراز و فرود موفقیت پروازی گفتیم و شنیدیم:
 
 
لطفا بفرمایید چطور به این رشته علاقه‌مند شدید و از چه سالی آن را شروع کردید؟
می توانم بگویم تاریخچه علم هوانوردی نشان می دهد که بشر از ابتدا با رویای پرواز و عملی کردن این رویا دست و پنجه نرم کرده است. به شخصه زمانی تصمیمم جهت ورود به این عرصه جدی شد که با شخصیت شهید"عباس_بابایی" به عنوان یکی از خلبانان حماسه ساز ایران سرافرازمان آشنا شدم. شهید بزرگواری که جمله بسیار زیبایی در وصف پرواز دارند: «پرواز اندازه آدم را برملا می کند. هر چه بالاتر و بالاتر میروی، دنیا از دید تو بزرگ‌تر می‌شود و تو از دید دنیا کوچکتر ... آنجاست که در آرامش محض آسمان، با تمام سلول های بدنت درک می کنی که در برابر عظمت خداوند ذره ای بیش نیستی».
ورود به عرصه خلبانی را به طور جدی از تابستان سال گذشته آغاز کردم و دوره مقدماتی PPL را با کسب امتیاز عالی بعنوان نفر اول دوره به اتمام رساندم و هم اینک در حال برنامه ریزی جهتِ ورود به دوره CPL هستم.
 
چالش ها و پیامدهای خلبانی برای خانم‌ها در ایران چیست؟
الحمدلله ورود بانوان و دختران کشورمان به عرصه خلبانی در کنار تمامی سختی هایش، نشان دهنده توانمندی بالای آن ها در این زمینه بوده و من بعنوان یک دختر ایرانی با تماشای آسمان نوردی بانوان شجاع کشورم در آسمان زیبای ایران جانمان تمام قد به وجودشان افتخار می کنم.
بدون شک نمی‌توان از سختی های مسیر چشم پوشی کرد، اما درخشش بانوان ایرانی در این عرصه گواه این است که تلاش، همت و پافشاری جهت نیل به هدف همواره حرف اول را می زند.
 
یک خلبان به طور نرمال در یکسال چه قدر پرواز می‌کند؟ عمر کاری یک خلبان چه قدر است؟
محدودیت ها برای اینکه یک خلبان چند ساعت در روز، هفته یا ماه می تواند پرواز کند، می تواند بسیار پیچیده بوده و از این رو برای هر کشور توسط نهادی قانونی معین می شود. در حال حاضر کشورهای اروپایی از محدودیت های زمان پرواز که تحت عنوان EASA شناخته می شود، پیروی می کنند.
در حقیقت میزان ساعاتی که خلبان ها می توانند در یک روز کار کنند، با توجه به انطباق منطقه زمانی آنها، تعداد پروازهایی که انجام می دهند و اینکه چه تعداد خدمه کابین در هر پرواز وجود دارند، متفاوت است. با این حساب الزاماتی برای میزان ثابتی از روزها در طول یک دوره تعیین شده و حداکثر حد مجاز پرواز برای یک دوره 7، 14 و 28 روزه و سالانه مشخص شده است.
علاوه بر این الزاماتی هم وجود دارد که حداقل زمان استراحت را بین هر روز پرواز تعیین می کند که به طور معمول 12 ساعت است اما ممکن است کمتر یا بیشتر شود. عمر کاری خلبان ها در صورت valid بودن گواهی پزشکی شان، در هواپیمای مسافربری ۶۵ سال است. اما در ارتباط با هواپیماهای سبک و فوق سبک، به شرط valid بودن گواهی سلامت کامل، بدون محدودیت است.
در خصوص ساعات پروازی خلبان ها، در سیستم training خلبان نباید بیش از ۹۰۰ ساعت در سال پرواز کند که البته این مسئله بستگی به local بودن یا cross country بودن پرواز هم دارد.
اما در خصوص سیستم commercial بسته به قوانین و سیاست های شرکت های مختلف این زمان متفاوت است و در خصوص پرواز در شب به علت پایین آمدن دقت عمل خلبان متغیر هست.
 
برای آموزش پرواز از چه هواپیماهایی استفاده می‌شود؟ آیا سن این هواپیماها بالاست؟
برای آموزش خلبانی در ایران، از هواپیماهای تکنام، پایپر و سسنا استفاده می ‌شود.
در خصوص هواپیماهای آموزشی، انواع هواپیماها با سن مختلف در کشور داریم. البته به طور حتم، با در نظر گرفتن تحریم های ظالمانه ای که با آن ها دست و پنجه نرم می کنیم، هواپیماهای آموزشی ما در شرایط کاملا نرمال به سر می برند و پروازهای خود را به صورت ایمن پیش می برند و هیچ هواپیمایی خارج از زمان آموزش خود پرواز نمی کند. برای مثال هواپیمای پایپر بدون هیچ محدودیتی تا زمان اورهال می‌تواند پرواز کند و در کلیه مدارس خلبانی امنیت پرواز و مسائل مربوط به safety کاملا رعایت می شوند.
هواپیماهای جدید و نو و هواپیماهایی حتی با بیست سال سن هم داریم. اما همه آنها از safety لازم برخوردار هستند.
 
مدت زمانی که یک خلبان باید طی کند تا تبدیل به یک خلبان حرفه ای شود، چقدر است؟
واقعیت این هست که استعداد و ذات و خمیره هر شخصی حرف اول را می زند. در واقع شرکت های مختلف با توجه به توانمندی خلبان ها و میزان سواد و تخصص علمی و عملی شان، اجازه ارتقا به خلبانان را می دهند و این موضوع بسته به تلاش اشخاص متفاوت هست.
 
به نظر شما آیا آموزش‌های خلبانی در ایران با توجه به استانداردهای جهانی انجام می‌شود؟
در خصوص استاندارد بودن آموزش در کشور ما، باید به این نکته اشاره کنم که قبل از انقلاب ما در کشورمان آموزش های پایه را داشتیم اما خلبانان موظف به پیمودن دوره های پیشرفته در خارج از کشور از جمله آمریکا بودند. این سیستم تا سال ۷۰ و ۸۰ به سمت کشورهایی مثل پاکستان شیفت پیدا می کرد و بعد از سال ۸۰ کاملا وارد ایران شد و تمام خلبان ها موظف شدند در ایران آموزش ببینند و هم اکنون استاندارد های آموزش خلبانی در کشور ما با استاندارد های دنیا مطابقت کامل دارد.
 
آیا درست است که خلبانان ایرانی از بهترین خلبانان هستند؟
به جرات می‌توان گفت که کشورمان جز کشور های مطرح و قوی در ارائه استاندارد های آموزشی در زمینه پرواز هست و بهترین و خبره ترین اساتید خلبان با تجارب ارزشمند علمی و تخصصی در حال فعالیت و آموزش خلبانان هستند.
 
آیا تفاوتی بین خلبانان خانم ها و آقایان وجود دارد؟

خیر، هیچ تفاوتی از این نظر وجود ندارد. در مورد تمامی خلبان ها، تمام پارامترها و شرایط چه از نظر فیزیکی و چه سواد کاملا یکسان هست. ما اخیرا برای اولین بار شاهد پرواز مستقل دو بانوی خلبان ایرانی، کپتن نشاط جهانداری و خلبان دوم فروز فیروزی، از تهران به مقصد مشهد مقدس بودیم که تحسین همگان را برانگیخت و انگیزه و اشتیاق دختران و بانوان علاقه مند جهت ورود به این عرصه و یا تحقق رویاهایشان در عرصه های مختلف خدمتگزاری به کشورشان را چندین برابر ساخت.
قوانین در خصوص خلبانان خانم و آقا کاملا یکسان هست، چون خلبان چه زن و چه مرد به عنوان یک اپراتور عمل می کند و باید دستورالعمل های جهانی مشخص و تعریف شده ای را دنبال کنند تا پرواز امنی داشته باشند.
تمامی چک ها، امتحانات و planning ها کاملا یکسان هست و در طول پرواز کرو پروازی موظف به رعایت کلیه دستورالعمل ها هستند.
این هماهنگی را می توانم به یک گروه موسیقی تشبیه کنم که تماما تابع نت ها هستند و اگر شخصی خارج از نت کار کند، کل کار به هم می ریزد.
 
اگر در پایان حرفی، خواسته ای و یا حتی خاطره شیرینی در این صنعت دارید بفرمایید.
از شیرین ترین خاطراتم می توانم به اولین تجربه پروازی خودم اشاره کنم که ماندگار ترین لحظات را در ذهن و قلبم حک کرد. روزی که برای اولین بار به یاری خداوند و به طور مستقل یک وسیله پروازی را هدایت می کنیم، بی شک زیباترین خاطره تمامی خلبان هاست.
ضمن سپاس و قدردانی از دوستان تلاشگرم در خبرگزاری نصر نیوز به جهت فرصتی که در اختیار بنده قرار دادند، باید اشاره کنم که برای تحقق رویا هیچ وقت دیر نیست... دنیا منتظر شماست و خدای آسمان ها و زمین با همه مهربانی و عظمتش لحظه به لحظه در کنارتان. در پایان؛ به نوبه خودم روز جهانی خلبان را بر تمامی انسان‌هایی که خداوند به آنها رخصت داد تا هزاران متر بالاتر و صدها کیلومتر سریعتر از مقتدر ترین پرندگان خلقت در آسمان نیلگونش به پرواز درآیند، مخصوصا اساتید و دوستان ارزشمندم تبریک و تهنیت عرض میکنم. فراموش نکنید؛آسمان فرصت پرواز بلند است/ قصه این است چه اندازه کبوتر باشی... ارادتمندم.
***
 قابل توجه است که برای نخستین بار، سیده خمسا اسبقیان که از نخبگان علمی جوان کشور است، به راهنمایی پروفسور محمدجعفر ملکوتی، چهره ماندگار علمی کشور و زاده مرند استان آذربایجان شرقی، به زودی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با موضوع کاهش سمیت عناصر نیترات و کادمیم در خاک و بدن انسان به عنوان فاکتور های کلیدی ابتلا به بیماری سرطان، دفاع خواهد کرد.
 
گفت و گو از سحر مغفرت
 
انتهای پیام/
 آسمان فرصت پرواز بلند است/ قصه این است چه اندازه کبوتر باشی سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 2 نظر

  Remember   3 سالها پیش  

تشکر از گفتگوی بسیار عالی تان و آرزوی موفقیت بیشتر برای مهربانوی با اخلاق دیار سبلان که باعث افتخار هست. ..

  Aliz   3 سالها پیش  

ایولا به تو
پژوهشیار