یادداشت/

یک پیشنهاد برای شکست کرونا؛ دو روز قرنطینه، پنج روز طرح فاصله گذاری اجتماعی

1399/02/06 - 16:45 - کد خبر: 19144 نسخه چاپی

نصر: می‌شود دو روز از ایام هفته یعنی پنجشنه و جمعه را به طور کامل در کشور تعطیل و قوانین سخت قرنطینه را اجرا کرد. در این دو روز به جز فروشگاه‌های بزرگ، داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها بقیه مشاغل بسته باشند. همچون نوروز، سفرهای استانی تعطیل باشد. کسی حق حضور در پارک‌ها را نداشته باشد. طرح ترافیک از در هر خانه اجرا شود.

بگذارید یک راست، سر اصل مطلب بروم. بخشی از مردم کرونا را جدی نگرفته‌اند. کافی است سری به سطح شهر و معابر عمومی بزنید تا  متوجه این جدی نگرفتن شوید.
وقتی‌ پارک‌ها مملو از کسانی می‌شود که آمده‌اند خستگی دوران کرونا را از تن به در کنند، باید متوجه شد که اوضاع درام‌تر از آنچه تصور می‌کنیم است.
با توجه به وضعیت این روزهای ایران، به نظر می‌رسد طرح فاصله گذاری اجتماعی به تنهایی نمی‌تواند بار مقابله با کرونا را به دوش بکشد. باید فکری کرد و طرح‌های مختلف را که کمک می‌کند، مردم بیشتر در خانه بمانند را بررسی کرد.
یکی از طرح‌ها که پیشنهاد نگارنده به ستاد مقابله با کرونا است که هم به حفظ جان مردم کمک می‌کند و هم خللی در نان درآوردن آنها ایجاد نمی‌کند، تلفیق طرح فاصله گذاری اجتماعی و با قرنطینه است.
می‌شود دو  روز از ایام هفته یعنی پنجشنه و جمعه را به طور کامل در کشور تعطیل و قوانین سخت قرنطینه را اجرا کرد.
در این دو روز به جز فروشگاه‌های بزرگ، داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها بقیه مشاغل بسته باشند. همچون نوروز، سفرهای استانی تعطیل باشد. کسی حق حضور در پارک‌ها را نداشته باشد. طرح ترافیک از در هر خانه اجرا شود.
در این دو روز می‌شود تمام معابر عمومی را ضدعفونی کرد تا وقتی مردم از روز یشنبه وارد جامعه می‌شوند با مکان‌های ضدعفونی روبرو شوند.
سیزده به در نمونه موفق این طرح بود. طرحی که حاکمیت به خوبی آن را انجام داد و هم مردم به خوبی همکاری کردند.
در روزهای دیگر هفته مردم می‌توانند با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی، به زندگی خود بپردازند و امور زندگی خود را رتق و فتق کنند.
این طرح می‌تواند در مسیر کرونا وقفه ایجاد کند درست مثل دست اندازی که جلوی سرعت رانندگان را می گیرد. تعطیلی دو روزه کشور در هفته، کمک بسیاری به کادر درمانی برای کنترل کرونا است و می‌تواند جلوی اوج گیری این ویروس را بگیرد.
با این طرح با یک تیر دو نشان زده می‌شود. هم مردم کمتر درگیر کرونا می‌شوند و هم مشکلات اقتصادی سراغ خانواده‌ها نمی‌آید. حتی اگر این قرنطینه به جای دو روز، سه روز باشد و شنبه هم با آن اضافه شود، کمک بیشتری به مقابله با کرونا می‌کند.
آخرهفته‌ها با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تبدیل به روزهای خطرناکی برای مردم شده است. مردمی که در تمام این روزها در خانه مانده‌اند و از خانه نشینی خسته‌ شده‌اند و دوست دارند فضای جدیدی را تجربه کنند. به همین خاطر سعی می‌کنند سفر بروند یا در نزدیک ترین پارک و فضای سبز، کرونا را از زندگی‌شان به در کنند.
تعطیلی پنجشنه و جمعه می‌تواند حداقل جلوی این رفتار مردم را بگیرد. در روزهای دیگر با توجه به سرکار بودن مردم و تحصیل مجازی دانش آموزان، فرصت تفریح کردن و سفر رفتن وجود ندارد.
کسانی که در این دو روز قوانین وضع شده را نقض کنند هم با جریمه‌های سنگین مالی روبرو خواهند شد.
ما باید بدانیم که کرونا با کسی شوخی ندارد. هرچه این ویروس را دست کم بگیریم او جدی‌تر زندگی ما را نابود خواهد کرد. روزهای عید نشان داد می‌توان کرونا را کنترل کرد اگر رفتاری متناسب با آن داشته باشیم. مطمئن باشید وقتی همه در خیابان هستند، نمی‌توان به فردای بدون کرونا فکر کرد.
کادر درمانی کشور و تمام کسانی که به خاطر کرونا مجبور به فعالیت شبانه روزی هستند از نفس افتاده‌اند و باید به آن یاری برسانیم تا در کنار هم این ویروس منحوس را شکست دهیم.

مصطفی داننده
انتهای پیام/
یک پیشنهاد برای شکست کرونا؛ دو روز قرنطینه، پنج روز طرح فاصله گذاری اجتماعی خبرگزاری عصرایران


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار