در گفتگوی اختصاصی «نصر» با امیر سرتیپ شفیعی مطرح شد؛

اولین اشتباه دشمن، آخرین اشتباه آن ها خواهد بود/ جزئیاتی جدید از عملیات ارتش در شب حمله به عین الاسد/ کلاه سبزهای نیروی مخصوص ارتش کیستند و چه ویژگی هایی دارند؟

1399/02/06 - 14:56 - کد خبر: 19136 نسخه چاپی

نصر: فرمانده تیپ 25 نیروی مخصوص واکنش سریع ارتش گفت: دشمنان ملت ایران این را بدانند که اولین اشتباه آنها آخرین اشتباه آن ها خواهد بود.

به گزارش نصر، این روزها در رسانه ها از تیپ 25 نیروی مخصوص واکنش سریع ارتش خبرهای زیادی می شنویم. تیپی متشکل از تکاوران نخبه ارتش جمهوری اسلامی ایران که چند وقتی است دژی فولادین در تبریز ایجاد کرده است و از در سال گذشته در برهه های مختلف شاهد نقش آفرینی و حضور پررنگ کلاه سبزهای این تیپ خاص در استان و منطقه بوده ایم.
فرصت 29 فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران زمان مناسبی بود تا میهمان تیپ 25 نیروی مخصوص ارتش در تبریز باشیم تا با ویژگی های خاص این نیرو بیشتر آشنا شویم.
در بدو ورود به تیپ 25، من و همکارانم توسط کادر بهداشت و درمان ارتش مورد تست تب سنجی و اکسیژن تراپی قرار می گیریم تا از عدم وجود علایم ویروس کرونا اطمینان حاصل شود. دژبان (پلیس نظامی) تیپ 25 نیروی مخصوص با احترام نظامی ما را تا ستاد فرماندهی این تیپ همراهی می کند و فرمانده تیپ با تواضع و میهمان نوازی خاصی به استقبال مان می آید تا به همراه یکدیگر به اتاق مصاحبه برویم.
امیر سرتیپ دوم ستاد امیرحسین شفیعی، فرمانده تیپ 25 نیروی مخصوص واکنش سریع ارتش است؛ با اینکه بعد از ظهر بود و ساعات کاری سنگین ارتشی ها هم پایان یافته بود، اما وی با انرژی و صلابت خاصی به سوالات متنوع من پاسخ می داد.


 
در مصاحبه مفصلی که با امیر سرتیپ شفیعی داشتیم، از اتفاقات پیش از انقلاب تا شروع جنگ و نقش سپهبد صیاد شیرازی در طول جنگ صحبت کرده ایم تا ترور سپهبد سلیمانی و نحوه پاسخ نظامی ایران به اقدام خصمانه ارتش امریکا و در آخر هم گریزی به شیوع ویروس کرونا و نقش ارتش در مقابله با این ویروس پرداخته ایم.
با ما در مصاحبه خواندنی با این فرمانده نخبه ارتش همراه باشید:
 
***
 
امیر؛ از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم. از روز ارتش شروع کنیم و فلسفه نامگذاری روز 29 فروردین به نام روز ارتش که توسط امام راحل انجام شد. چه کسانی از وجود یک ارتش قدرتمند در ایران احساس خطر می کردند و به دنبال انحلال آن بودند؟
با شروع انقلاب شکوهمند اسلامی برخی نگرش ها چنین بود که ارتش در مقابل انقلاب خواهد ایستاد و فکر می شد ارتش در راستای حفظ سیاست رژیم حاکم گذشته با انقلاب مقابله خواهد کرد. در دنیا ارتش ها در راستای حفظ سیاست حاکم ایجاد شده اند و می توان گفت در سطح دنیا دو سه کشور هست که ارتشی برای مردم و برای حفظ تمامیت ارضی و اقتدار نظام حاکم و حفظ جایگاه مردم در نظام حاکم وجود دارد.
با پیروزی انقلاب سازمان های جاسوسی که از پیکره ارتش اطلاع داشتند و همچنان که امام راحل گفته بودند من از بدنه ارتش اطلاع دارم و با آن ها از سال ها پیش در ارتباط بودم، به دنبال تضعیف و انحلال ارتش برای رسیدن به منافع خود در ایران بودند. استکبار جهانی می دانست اگر ایران ارتش سازمان یافته ای داشته باشد، دیگر اهداف و منافع از دست رفته شان را نخواهند توانست به دست بیاورند. آن ها توسط گروه ها و افراد به ظاهر انقلابی (که وضعیت آنها چند سال بعد هم مشخص شد) بر طبل انحلال ارتش کوبیدند. آن ها می دانستند که در مقابل این انقلاب باید یک کشور دیگر صف آرایی می کرد و یک ارتش منسجم مانع این سناریو می شد، کوبیدن بر طبل انحلال ارتش مهمترین دسیسه آن ها بود.
اگر امدادهای الهی و بصیرت امام رحمه الله وجود نداشت، شاید آنها به اهداف پلید خود می رسیدند. امام (ره) در حالی که در بیمارستان بستری بود، فرمان نامگذاری روز ارتش را داد و فرمود که باید مردم از ارتش حمایت کنند و رژه غرور انگیزی در 29 فروردین و با استقبال مردم برگزار شد.

 
اگر ارتش منحل می شد، چه سرنوشتی در انتظار ایران بود؟
بعد از انقلاب فعالیت های مسلحانه گروه های معاند و تجزیه طلب در برخی مناطق کشور شروع شد و ما اگر نیروی منظمی نداشتیم که با این گروهک ها مقابله کنیم، که با شروع جنگ هم همزمان شده بود، ببینید چه سرنوشتی در انتظار کشور می بود. در صورت انحلال ارتش تصور مقاومتی هم در مقابل تهاجم ارتش تا دندان مسلح عراق هم وجود نداشت. اگر در بدو انقلاب ارتش منحل می شود چه اتفاقی می افتاد؟ درست است که انقلاب شد و یک سری فرماندهان عالی رتبه ارتش کشور را ترک و عده ای هم اعدام شدند، اما پیکره ارتش مردمی بود که آمادگی حقیقی رزمی داشت تا هر لحظه از کشور دفاع کند. اما با وجود ارتش، صدام تصوراتی داشت را به گور برد و ارتش ماشین جنگی حزب بعث عراق را متوقف کرد.
 
مقاومت تاریخی یک گردان ارتش مقابل چند لشکر عراق در خرمشهر زبانزد است.
بله، گردان دژ 21 روز به تنهایی در مقابل لشکرهای تا دندان مسلح صدام ایستادگی کرد. بدون تعارف می گویم برای جنگ توپخانه، پشتیبانی هوایی، ترابری هوایی، پشتیبانی دریایی، هوانیروز، تاکتیک و تکنیک و مهمترین آن ارتباط و مخابرات نیاز است. در شروع جنگ و بعد از انقلاب کدام نیرو این مهم ها و استعداد را داشت تا در مقابل دشمن مقاومت کند؟ چه کسانی چنین آموزش هایی داشتند؟ یاد می کنیم از امیر سپهبد شهید صیاد شیرازی که مسئولیت آموزش برادران بسیجی و سپاهی را بر عهده گرفت و آموزش ها و سازماندهی های اولیه را انجام داد. شما ببینید در کدام عملیات هشت سال جنگ تحمیلی ارتش حضور نداشت و کدام عملیاتی می توان در جنگ نام برد که پشتیبانی نیروی هوایی و پشتیبانی نزدیک هوانیروز را نداشته باشد؟
شما یک عملیاتی را نام ببرید که پشتیبانی توپخانه ای ارتش از آن نبوده باشد. به تصور من فرمان تاریخی امام خمینی که فرمودند ارتش باید بماند و مردم را به پشتیبانی از ارتش فرا خواندند، یک فرمان تاریخی و الهی بود و اگر این نبود مقاومت سازمان یافته ای در مقابل یورش ارتش بعث عراق به وجود نمی آمد و شاید صدام می توانست به تصوراتش دست یابد و این تصورات وی به گمان تضعیف ارتش به وجود آمده بود. بنابرین ما در این برهه بعد از گذشت چندین دهه، بصیرت امام راحل را می بینیم که چطور با دشمن شناسی و زمان شناسی فتنه های دشمنان را خنثی کرد.
 
فکر می کنم این حرف ها بیشتر باید گفته شود تا از تاریخ معاصرمان درس بگیریم. امیر، می خواهم از نقش ارتش در پیروزی انقلاب صحبت کنید، متاسفانه در برخی فیلم هایی که از برهه پیش از انقلاب ساخته می شود، ارتش اسلحه به دست مقابل مردم نشان داده می شود، در حالی که می دانیم اگر همراهی ارتش با امام راحل و مردم نبود، شاید انقلاب به این راحتی به پیروزی نمی رسید.
بله، در پیروزی انقلاب ارتش نقش کاتالیروز را عمل کرد و اگر ارتش با انقلاب مردم همسو نمی شد و به امام راحل لبیک نمی گفت، انقلاب به این راحتی به ثمر نمی رسید. انقلاب خواست و اراده مردم بود و در نهایت به پیروزی می رسید، اما اگر ارتش همراه انقلاب نمی شد با شهدای زیاد و در زمان طولانی این مهم تحقق می یافت.

 
اساسا در سازمان ارتش ماموریت های مقابله با اغتشاشات خیابانی وجود داشت؟
خیر، نه تنها در ایران، بلکه در کلیه کشورها ارتش ها حق دخالت در امور حفظ نظم و امنیت شهری را ندارند، اما ارتش کی وارد عمل می شود؟ زمانی چنین چیزی صورت می گیرد که بحران به حدی عمیق شود که نیروی های پلیس نتوانند بحران را مدیریت کنند. در هر سازمانی نفرات وفادار به سیستم وجود دارند که هیچ گاه یادم نمی رود که امام (ره) درباره ارتشبد نصیری گفته بود که من تابع دستور شاه هستم، حضرت امام درباره ایشان گفته بودند که من با اعتقاد نصیری کاری ندارم، اما وفاداری او باید الگوی ما باشد. در جریان انقلاب، وضعیت به مرحله ای رسیده بود که شهربانی وقت از حفظ امنیت شهرها عاجز مانده بود و در آن زمان حفظ و نگهداری اموال عمومی به ارتش سپرده شد. در هر صورتی هم افرادی پیدا می شوند که احساسی عمل کرده و تخریب هایی صورت دهند، اما جمع غالب ارتش همسو با انقلاب بود و خود ارتشی ها در ایام انقلاب دسته های ضربت تشکیل دادند تا از اموال دولتی و عمومی حفاظت کنند.
به هیچ عنوان دستوری به ارتش برای کشتار مردم در قبل از انقلاب داده نشده بود. آقای هاشمی رفسنجانی هم در اظهارات خود به نقل از فرمانده وقت ارتش اعلام کرده بود هیچ دستوری به نظامیان ارتش برای شلیک به سوی مردم داده نشده بود و اگر تعدادی هم شهید شدند، توسط ارتش نبوده است و کشتارها توسط افراد و سازمان های دیگری مانند ساواک و کمیته امنیت داخلی بوده است.
بگذارید رک بگویم، ارتش همیشه بی ادعا، پا در رکاب رهبری و فدایی ملت است. معمولا در بهمن ماه صدا و سیما فیلم هایی نشان می دهد که نیروهای ارتش علیه مردم اقدام کرده و تیراندازی می کنند، به هیچ وجه چنین چیزی نبوده است و تیراندازی ها با فشنگ مشقی و نه جنگی صورت می گرفت. متاسفانه این نوع فیلم ها روی نگرش کودکان و نوجونان تاثیر می گذارد و نباید چنین القائاتی صورت بگیرد. پیکره ارتش جمهوری اسلامی ایران بازخواسته از بطن ملت است، ما در کلاس های درس همان فرماندهانی رشد یافته ایم که می دانیم چقدر وطن دوست، دینمدار و ولایت مدار بودند. امیر سپهبد شهید صیاد شیرازی از همان ارتشی بود که عده ای به دنبال انحلالش بودند، او حافظ و مفسر کل قرآن کریم بود و همان کسی است که مقام معظم رهبری از ایشان فردی با اخلاص یاد می کنند.
 
از امیر سپهبد شهید صیاد شیرازی یاد کردید. از نقش ایشان در جنگ برایمان بگویید.
ما در جنگ چند اصل مهم داریم که مهمترین آن وحدت فرماندهی است که اگر نباشد هیچ هدفی در جنگ دست یافتنی نیست. وقتی در میدانی دو سه نیرو باشند، اگر وحدت فرماندهی نباشد، این نیروها به جای هم افزایی موجب تضعیف یکدیگر هم می شوند و حتی ممکن است یکدیگر را مورد تک قرار دهند. جنگ را تا سال 60 و بعد از آن بررسی کنید، می بینیم از سال 60 موفقیت های ما شروع شد و علت آن تشکیل قرارگاه مشترک بین ارتش و سپاه بود که توسط امیر سپهبد صیاد شیرازی ایجاد شد و پس از آن موفقیت های ما در جنگ شروع شد. وقتی دو نیرو قدرتمند با هم ید واحده ای تشکیل می دهند، نتیجه آن عملیات پیروزمندانه فتح المبین و... می شود، نتیجه اش آزادی خرمشهر می شود که صدام گفته بود اگر به سیم خاردارهای خرمشهر دست یافتید، کلید بصره را می دهد، هر چند بدقول بود و کلید بصره نداد، اما ما به هدف مان رسیدیم.
ما هیچ تفاوتی بین ارتش و سپاه نمی بینیم چرا که خون مشترکی بین این دو در جریان است و فرمانده ما یکی است و تفکر ولایتمداری ما به پیروزی های بزرگ دست یافتیم. ما می گوییم، ارتش و سپاهی، یک بازوی الهی که با فرماندهی کل قوا عمل می کنیم.
سپهبد صیاد شیرازی بنیانگذار معارف جنگ است. امیر صیاد شیرازی معارف جنگ را در دانشگاه ها و آموزشگاه های ارتش ایجاد کرد که بعدها راهیان نور از این روش الگوبرداری شد.
یکی از دلایلی که در هجوم گروهک منافقین، سپهبد صیاد شیرازی فرمانده انتخاب شد، به جهت نفوذ صیاد در منطقه، علم و صحنه گردانی بی نظیر در میدان نبرد و اعتماد مردم به وی باعث شد شورای عالی دفاع ایشان را به عنوان فرمانده عملیات انتخاب کرد. ایشان الگوی یک نظامی تمام عیار بودند. شاید حدود یک سوم ارتشی های امروز زمان شهید صیاد شیرازی را درک کرده اند، اما اگر از آن ها بپرسید الگوی شما چه کسی است، بسیاری از آن ها سپهبد شهید صیاد شیرازی را نام خواهند برد.
 

 
حضور شما در تبریز پشتوانه بسیار قدرتمندی است. خیلی ها نمی دانند تیپ 25 نیروی مخصوص چه ویژگی های خاصی دارد؟ لطفا درباره این نیروی مخصوص اطلاعات بیشتری به مخاطبان ما بدهید.
یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری این است که ما باید متناسب با تهدیدهای روز جلو برویم. تهدیدهای که امروز وجود دارد، با تهدیدهایی که سی سال پیش وجود داشتند، فرق زیادی دارند. چهل سال پیش برد عملیاتی یگان های ارتش حدود 15 کیلومتر بود، اما حالا برد عملیاتی نیروی زمینی محوری ارتش به 160 کیلومتر رسیده است. مفهوم برد عملیاتی این است که ما قادر هستیم که در عرض یک ساعت 160 کیلومتر به سمت منبع تهدید نفوذ کنیم. روشن تر بگویم، اگر همین لحظه به من اعلام شود که تهدیدی در هر کدام از مرزها به وجود آمده است، کل تیپ 25 نیرو مخصوص واکنش سریع با همه استعداد خود، این توانایی را دارد که هر ساعت بیش از 160 کیلومتر به منبع تهدید نزدیک تر شده و با آن مقابله کند. این یکی از مهمترین لازمه های مقابله با تهدیدات دشمن است. اما این را نیز بگویم که امروز با وجود تشکیل تیپ های نیروی مخصوص واکنش سریع در چهارسوی کشور، برد عملیاتی مقابله با هر تهدیدی در مرزهای کشور به یک ساعت رسیده است. حالا می پرسید این یعنی چه؟ پاسخ می دهم؛ یکی از بزرگترین دلایلی که تیپ 25 واکنش سریع از منطقه پیرانشهر به تبریز منتقل شد، این بود که با استفاده از امکانات سایر نیروی های مستقر ارتش در تبریز مانند نیروی هوایی و هوانیروز، به برد عملیاتی یک ساعت برسیم. تیپ 25 امروز قادر است با به کارگیری امکانات ترابری هوایی پایگاه دوم نیروی هوایی و پایگاه ششم هوانیروز در تبریز به نیازهای عملیاتی در جای جای کشور در کمترین زمان پاسخ دهد. همچنین دسترسی به سیستم ریلی و تجاری تبریز هم از دلایل دیگر انتقال تیپ 25 نیرو مخصوص به تبریز است و دلیل خاص دیگری ندارد.
ماموریت تیپ 25 به عنوان یک نیروی راهبردی است. تیپ 25 یک تیپ حرفه ای است که بر اساس پاسخگویی به نیازهای کشور ایجاد شده است. تیپ های نیروی مخصوص واکنش سریع از سال 95 با دستور فرمانده کل قوا به ستاد کل نیروی های مسلح ایجاد شدند. الحمدلله با فرماندهی امیر حیدری، فرمانده نیروی محوری ارتش جمهوری اسلامی این مهم به انجام رسید و نیروی های مخصوص واکنش سریع در چهارسوی کشور ایجاد شدند. تیپ های تکاور ارتش تغییر ماهیت دادند و از لحاظ نیروی انسانی، آموزش ها، تاکتیک ها، تجهیزات و به لحاظ دوره های خاص چتربازی، تکاوری، جنگل، کوهستان، زبان های خارجی، عملیات های نامنظم، نیروی مخصوص و هوابرد را طی می کنند تا هر لحظه نیاز باشد برای حفظ امنیت و منافع ملی کشورمان اقدام کنند.
 
تیپ 25 نیروی مخصوص در رزمایش های اخیر چه عملکردی داشته است؟
تیپ 25 نیروی مخصوص واکنش سریع اقتدار خود را در رزمایش سراسری 97 به نمایش گذاشت. به خاطر اینکه ستاد کل نیروی های مسلح آمادگی یگان های ارتش را مورد ارزیابی قرار دهد، بدون اطلاع قبلی رزمایشی را در یکی از مناطق عمومی مرکز کشور برگزار کرد و تیپ 25 نیرو مخصوص در عرض 24 ساعت بدون استفاده از ترابری هوایی با تمام تجهیزات و امکانات خود در منطقه حاضر شد و بدون هیچ تمرین قبلی رزمایش را با موفقیت و نمره عالی اجرا کرد که به شرایط جنگ واقعی بسیار نزدیک بود. حتی هماهنگی های ما هم در مسیر بود. همچنین در سال 98 رزمایش غیرمترقبه ارتش جمهوری اسلامی در منطقه عمومی ارومیه انجام گرفت و این رزمایش به صورت لحظه ای به ما اعلام شد و ما ساعتی بعد با بالگردهای هوانیروز در محل مورد نظر حضور یافته و به اجرای عملیات پرداختیم.
الحمدلله خداوند توفیق داده و لباس مقدس ارتش را پوشیده ایم و امروز تیپ 25 نیروی مخصوص ارتش در تبریز استقرار یافته است و من به عنوان یک تبریزی به شهروندان عزیز تبریزی اعلام می کنم که لحظه ای به خود نگرانی راه ندهند که من و همرزمانم در تیپ 25 نیروی مخصوص در بالاترین سطح آمادگی به سر می بریم. ما با کمال قدرت همیشه در حال رصد وضعیت منطقه هستیم.

 
امیر، بسیاری از مردم می پرسند کلاه سبزها کیستند و چه ویژگی هایی دارند؟
در ارتش رسته های مختلفی وجود دارد. رسته های پیاده، مهندسی، توپخانه، مخابرات، جنگال، بهداشت و درمان و... که هر یک از پرسنل ارتش در یکی از این رسته ها تخصص دارند و در طول خدمت خود در همان رسته انجام ماموریت می کنند. اما یک فرد عضو تیپ نیروی مخصوص تمام این دوره ها را طی کرده است، حتی دوره های رسته بهداشت و درمان و خنثی سازی مین. یک فرد عضو نیروی مخصوص علاوه بر سلاح های انفرادی، به سلاح های پشتیبانی سنگین و نیمه سنگین هم تسلط دارد و اگر لازم باشد عملیات هوابرد انجام شود، نیروهای مخصوص این توانایی را دارند و دیگر نیاز نیست تیپ 55 هوابرد به منطقه اعزام شود. همچنین عملیات بارریزی هوایی، کوهستان، چتربازی و حتی عملیات نفوذ از طریق دریا توسط نیروهای مخصوص قابل انجام است و همرزمان من در تیپ 25 نیروی مخصوص به این رسته ها مسلط هستند. در یک جمله می توانم بگویم، ماموریت هایی که دیگر یگان ها امکان انجام آن را نداشته باشند، تیپ 25 نیروی مخصوص در همه سطوح عملیاتی قادر به اجرای آن است. نیروی مخصوص، تکاور برگزیده ای است که توانایی انجام همه ماموریت ها را دارد و با یک گلوله هدف خود را از پای در می آورد.
 
خاورمیانه کانون تحولات سیاسی، نظامی و اقتصادی جهان است و با توجه به شرایط موجود منطقه کشورهای منطقه سعی می کنند به تناسب شرایط آمادگی های خود را ارتقا دهند. ارتش چگونه شرایط منطقه را رصد می کند و متناسب شرایط آمادگی خود را ارتقاء می دهد؟
اگر امریکا از ما می ترسد، این نشان دهنده آمادگی حقیقی نیروهای مسلح ایران است. تجربه ما در شرایط میدانی می گوید، اگر بهترین جنگ افزار هم در دست نفر بدون انگیزه و بدون ایمان باشد، هیچ کاربردی ندارد. این را باور کنید و دیده ایم که نفر با کلاشینکف مقابل تانک ایستاده و راننده اش را پیاده کرده است. این را ما به چشم دیده ایم که در سایه ایمان، وطن پرستی و مردانگی بوده است. این آمادگی حقیقی است، ما وقتی وارد میدان نبرد شویم، هدفی غیر از پیروزی یا شهادت نداریم، در هر نیرویی این دو باشد و خوفی از مرگ وجود نداشته باشد، مطمئنا دشمن از آن می ترسد.
دیدید که در قضیه حمله به پایگاه هوایی عین الاسد که امریکایی ها لاف می زدند اگر ایران اقدام تلافی جویانه انجام دهد، 52 هدف فرهنگی را می زند؟ ما زدیم، آنها چکار توستند انجام دهند؟ تنها به جنگ رسانه ای اکتفا کردند.
در روزهایی که همه درگیر ویروس کرونا هستند، ارتش در همه حوزه ها کار می کند. سلسله مراتب فرماندهی ارتش، بزرگترین تاکیدشان ضمن حفظ بهداشت، ارتقای آمادگی های رزمی است. مطمئن باشید در رصد اطلاعاتی دشمن بالفعل و بالقوه یک لحظه غافل نیستیم، حتی در سخت ترین شرایط. همه چهارسوی ایران اسلامی در رصد اطلاعاتی و عملیاتی ارتش قرار دارند. بدانید ارتش ما یک ارتش الهی، ولایی و فدایی مردم است.

 
امیر، تحولات منطقه به جایی رسید که امریکا به خود جرات ترور سپهبد سلیمانی را داد. امریکا چه هدفی از ترور ایشان داشت؟
من باور دارم که طراح و دستور دهنده عملیات ترور شهید سلیمانی، نه یک فرد سیاسی است و نه یک فرد نظامی؛ چرا که این کار یک خطای بزرگ سیاسی و نظامی بود و قطعا کار یک فرد احمق می تواند باشد. تاریخ در این مورد قضاوت خواهد کرد که طراح عملیات ترور سپهبد سلیمانی چقدر احمق بوده است. ترور شهید سلیمانی با حضور ده ها میلیونی ملت ایران در تشییع پیکر ایشان، سرکوب شدن فتنه های عراق، وحدت قلبی دوباره مردم کشورهای محور مقاومت همراه شد و امریکا به هیچ هدفی در ترور شهید سلیمانی نرسید. به نظر من شهادت سردار سلیمانی خطر بیشتری از حضور ایشان در میدان مقاومت برای امریکایی ها دارد.
پاسخ سریع و قاطع ایران به ترور شهید سلیمانی و حمله موشکی به پایگاه عین الاسد که از دید ما پایگاه مادر امریکایی ها در منطقه است و همه طرح ریزی ها آنها از این پایگاه انجام می شود، کوچکترین پاسخ ما به امریکایی ها بود. ترامپ نتیجه دیوانگی خود در صدور دستور ترور سپهبد سلیمانی را در شب حمله به عین الاسد را از نزدیک لمس کرد و فهمید ما از کسی نمی ترسیم و با کسی شوخی نداریم. بدانید چنین اشتباه راهبردی و احمقانه ای تنها از سوی ترامپ ممکن بود سر بزند و هیچ گاه یک نظامی عملیات ترور انجام نمی دهد. از شب شهادت شهید سلیمانی امریکایی ها یک شب را امن سپری نکرده اند.
 
ترور سپهبد سلیمانی را شاید بتوان یک نقطه عطف تاریخی دانست. ترور ایشان انقلابی در دل ها ایجاد کرد و شاید به رغم روحیه صلح جویانه تاریخی ملت ایران، برای اولین بار پس از جنگ تحمیلی فشار افکار عمومی به ستاد کل نیروهای مسلح برای پاسخ نظامی قاطع به امریکا ایجاد شد. شما این فضا را چطور ارزیابی کردید و مردم ایران با حضور میلیونی و تاریخی شان چه پیامی داشتند؟
ملت ایران همه چیز را خیلی خوب می فهمد. یادتان باشد رهبری فرمودند اگر ما در سوریه و عراق نجنگیم، باید در کرمانشاه بجنگیم. ما در غرب کشور خط قرمز 50 کیلومتری برای تروریست ها مشخص کردیم و به هر تجاوزی از این خط قرمز به شدت پاسخ دادیم.
مردم می دانند که امنیت شان مدیون مجاهدت شهید سلیمانی و همه رزمندگان جبهه مقاومت است و برای همین هم آن تشییع تاریخی را برای شهید سلیمانی انجام دادند تا در یک قدردانی ملی این پیام را به دشمنان خود مخابره کنند که پشت ارتش و سپاه ایران در مقابله با تهدیدات تا چه اندازه گرم، محکم و مقتدر است. سردار سلیمانی یک فرمانده شاخص بود و امروز اگر سردار سلیمانی در بین ما نیست، فرهنگ سلیمانی در بین همه ما نهادینه شده است.
هیچ عقل سالمی در مسیری حرکت نمی کند که امنیت اش در مخاطره قرار گیرد. وقتی میلیون ها ایرانی خطاب به ستاد کل نیروهای مسلح فریاد انتقام سر دادند، به دنیا این پیام را دادند که تک تک ما سردار سلیمانی هستیم و برای حفظ امنیت ایران و منافع ایران یک قدم عقب نشینی نمی کنیم. مردم ایران حتی در فضای مجازی بزرگترین رزمایش را انجام دادند و بزرگترین جواب را خود مردم دادند.
پاسخ موشکی ایران به امریکا اعلام هشدار به تمامی گروهک های منطقه و دشمنان ملت ایران بود که اگر حرکتی، نگرشی و تهدیدی در مقابل ملت ایران قرار گیرد، ما با تمامی امکانات خود آن تهدید را سرکوب خواهیم کرد. قاسم سلیمانی تنها یک فرمانده سپاه نبود، بلکه فرمانده دلهای تک تک ایرانی ها بود.

 
امیر، پنج روز طول کشید که ایران پاسخ اولیه خود را به اقدام امریکایی ها بدهد. آن شبی که به پایگاه های امریکا در عراق حمله کردیم، نیروهای مسلح در آمادگی کامل قرار داشتند. تهدید جدی بود و ما شبی خاص را سپری کردیم، درباره اقدامات ارتش در منطقه برای مقابله با تهدید دشمن تا جایی که طبقه بندی اطلاعاتی اجازه می دهد، برایمان بگویید.
بله، حمله موشکی به عین الاسد یک سیلی هشدار دهنده بود. ما هنوز انتقام ترور سپهبد سلیمانی را نگرفته ایم. انتقام ما خروج کامل نیروهای امریکا و نیروهای نیابتی آن ها از منطقه است که مطمئن باشید محقق خواهد شد.
همه ما در تیپ 25 آن شب چکمه های مان را پوشیده بودیم و آماده شهادت بودیم. اگر امریکا پاسخ می داد، 10 برابر شدیدتر پاسخ می گرفت. البته هنوز خیلی مسائل به صورت کاملا سری است و نمی توان درباره شان صحبت کرد ولی بدانید ما آنقدر ساده نیستیم اشتباه راهبردی امریکایی ها را تکرار کنیم.
در آن شب نیروی هوایی در صد درصد آمادگی رزمی قرار داشت و نیروی دریایی با همه استعداد عملیاتی خود در خلیج فارس آماده پاسخ به تهاجم احتمالی سطحی و زیر سطحی امریکایی ها بود. نیروهای زمینی ارتش و سپاه آمادگی حقیقی پاسخ به کوچکترین تهدید در همه نقاط مرزی کشور را داشتند و بخصوص نیروی پدافند هوایی با یک رزمایش واقعی جهت پاسخ به کوچکترین تهدیدهای دشمن مواجه شد و پهپادهای ما در منطقه کار رصد اطلاعاتی را انجام می دادند. همه یگان های ما در آمادگی صد درصدی بودند. این را باور کنید که دیگر زمان بزن و درو تمام شده است و امریکا اگر یکی را می زد، 10 تا می خورد و ما برای این کار آماده بودیم.
 
امریکا تهدید کرده بود در صورت پاسخ ایران، 52 نقطه ایران را مورد هدف قرار می دهد. امریکا چرا پاسخ نداد؟
خب، 52 ضرب در 10، ما 520 هدف امریکایی ها را منهدم می کردیم، این ادعای رسانه ای نیست، آماده این کار بودیم. هم از لحاظ نفوذ اطلاعاتی، هم نفوذ جنگ افزارها و... خیالتان راحت باشد، هیچ پایگاه امریکایی در صورت پاسخ امریکایی ها به حمله به عین الاسد در منطقه سالم نمی ماند.
 
عملیات مردم یاری ارتش برای مقابله با ویروس کرونا در چه مرحله ای است؟
به محض اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به کشور و قبل از آن، ما طرح های مقابله با این ویروس را آماده کرده بودیم. ما در ارتش برای همه بلایای طبیعی و غیر طبیعی طرح هایی داریم که در صورت وقوع عملیاتی می شوند.
با تشکیل قرارگاه امام رضا (ع) و قرارگاه های فرعی آن در 5 منطقه کشور، کلیه اماکن عمومی شهرها و بخصوص کلان شهر تبریز را ضدعفونی می کنیم و با ایجاد پایگاه های سیار غربالگری به صورت 24 ساعته در خدمت مردم هستیم و محله های آسیب پذیر را ضدعفونی می کنیم.
ایجاد نقاهتگاه 200 تختخوابی بیماران کرونایی که با امکانات تیپ 25 و همکاری لشکر 21 حمزه آذربایجان انجام شد، از دیگر اقدامات مهم ما برای مقابله با این ویروس منحوس بود و این مبارزه همچنان تا شکست کامل ویروس کرونا ادامه خواهد داشت. ارتش در خود را در کنار مردم می داند و همه امکانات ما در اختیار مردم قرار دارد.


 
به خانواده هایی که فرزندان عزیزشان در ارتش و بخصوص تیپ 25 انجام وظیفه می کنند، عرض می کنم نگران ویروس کرونا در پادگان های ارتش نباشند، چرا که غربالگری ها و ضدعفونی اماکن به طور مدام انجام می شود. ارتش همیشه در کنار مردم بوده است که در همین سال اخیر می توان به نمونه های سیل گلستان، زلزله کرمانشاه، آتش سوزی جنگل های ارسباران، زلزله میانه و... اشاره کرد. انشاالله مردم بیشتر همراهی کنند و با حفظ فاصله اجتماعی کمک کنند از این تهدید بهداشتی هم به کمک همدیگر سربلند بیرون بیاییم.
 
امیر، در پایان گفتگویمان، چه پیامی به دشمنان مردم ایران دارید؟
ما در هر لحظه و هر زمان آمادگی دفاع از کیان ایران اسلامی با وجود همه تحریم ها را داریم. این را بدانند که اولین اشتباه آنها آخرین اشتباه آن ها خواهد بود.
 
* گفتگو از محمد سهرابی

انتهای پیام/
 
اولین اشتباه دشمن، آخرین اشتباه آن ها خواهد بود/ جزئیاتی جدید از عملیات ارتش در شب حمله به عین الاسد/ کلاه سبزهای نیروی مخصوص ارتش کیستند و چه ویژگی هایی دارند؟ محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  ناشناس   4 سالها پیش  

بله....
پژوهشیار