خبر/

۵۹ خودرو که در سال ۲۰۲۰ تولید نخواهند شد

1399/02/06 - 10:55 - کد خبر: 19096 نسخه چاپی

نصر: ۵۹ خودرو در سال ۲۰۲۰ دیگر در بین ما نیستند. شکی نیست که از شنیدن بعضی از این نام ها به شدت متاثر و از بعضی دیگر بسیار خوشحال خواهیم شد.

به گزارش نصر، گاهی وقت‌ها بعضی از خودروها آن‌طور که باید انتظار سازندگانشان را برآورده نمی‌کنند. البته این اتفاق صرفاً به خودرو مربوط نمی‌شود و عوامل زیادی در این‌که یک خودرو بسیار کم‌فروش باشد تأثیرگذار هستند. ازجمله این عوامل می توان به انتخاب بازار اشتباه برای خودرو مورد نظر یا اختلاف نامتعارف آن خودرو با رقبایش نام برد. گاهی وقت‌ها نام بعضی از خودروها را می‌شنویم که از خط تولید خارج‌شده‌اند و با خودمان تأسف می‌خوریم که چگونه چنین پتانسیلی از بین رفت و شرکت سازنده آن‌طور که باید از آن استفاده نکرد. البته این اشتباه منحصر به شرکت‌های کوچک نیست و حتی ابر شرکت‌های خودروسازی نیز دچار چنین اشتباهات عجیبی می‌شوند. در این مطلب به معرفی مدل‌هایی می‌پردازیم که دیگر قرار نیست آن‌ها را در سال 2020 ببینیم.

Audi: A3 Convertible
اولین مدل متعلق به یک آلمانی خوش ‌نام است. شکی نیست که یکی از شهرت‌های AUDI به انتخاب استراتژی‌های حیرت‌انگیز در مورد خودروهایش است. کافی است به بازار خودرو آلمان نگاه کنید تا من توجه شوید که عملکرد استراتژیست های این شرکت در چند سال گذشته تا به چه حد خوب بوده است. AUDI توانسته با یک برنامه ‌ریزی دقیق و کامل سهم بازار بیشتری را از مرسدس و BMW برباید. اما سیاست این شرکت در مورد این خودرو اصلاً قابل درک نیست. همان‌طور که می‌دانید خودرو A3 پایین رده‌ ترین خودرو این شرکت در مقابل مدل‌های دیگرش محسوب می‌شود. میزان استقبال از این مدل به‌عنوان یک سدان کوچک اصلاً قانع کننده نبود ولی با این ‌حال AUDI تصمیم گرفت در سال 2015 نمونه CONVERTIBLE آن را راهی بازار کند. این کار اصلاً برای یک خودرو ارزان‌ قیمت معنایی نداشت. ازاین‌رو با توجه به استقبال ناامیدکننده مشتریان از این خودرو AUDI تصمیم گرفت که این مدل را برای همیشه در سال 2020 بازنشسته کند. از ویژگی‌های این خودرو می‌توان به موتور 2 لیتری توربوشارژ اشاره کرد. این موتور یک نمونه 4 سیلندر است که درنهایت تلاش می‌تواند 228 اسب بخار توان تولید نماید. یک جعبه‌ دنده خودکار 7 سرعته نیز این مجموع را همراهی می‌کند. قیمت این خودرو در بازار جهانی از 37 هزارتا 42 هزار دلار است. شاید اگر AUDI یک طراحی جذاب ‌تر و یا حتی نام بهتری برای این خودرو انتخاب می‌کرد می‌توانست مهر این خودرو را در دل هوادارانش بیندازد.

BMW: 3 Series Gran Turismo/Wagon; 6 Series GT/Gran Coupe; Alpina B6; M6 Gran Coupe
اول‌ازهمه از  BMW 3 GTشروع کنیم. همان‌طور که می‌دانید GRAN TURISMO یک عبارت ایتالیایی هست که مخفف آن‌ همان عبارت GT است. اما حالا این عبارت به چه معنا است؟ زمانی که به یک خودرو چنین پسوندی اطلاق می‌شود یعنی این خودرو ازلحاظ بازدهی بسیار قوی است و در کل برای پیمودن مسافت‌های بالا ساخته‌شده. اما حالا برسیم به این خودرو. شاید BMW این را فراموش کرده بود که سری 3 یک سری شهری است و تمام ذهنیت افراد از این سری نیز همین است. حالا شما یکی از خودروهای این سری را با ظاهر یک خودرو مسافرتی جلوه دهید. خودتان را هم که بکشید فایده ندارد و بدون شک عموم مردم آن را از شما نمی‌پذیرند. ازاین‌رو این حرکت BMW اصلاً برای مردم جذاب نبود و همین هم باعث فروش کم این خودرو شد تا جایی که مدیران این شرکت اعلام کرده‌اند که در سال 2020 سری محبوب 3 چنین خودرویی در دل خود نخواهد داشت. BMW در این خودرو از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری استفاده کرده است که به همراه یک توربو شارژ می‌تواند 248 اسب بخار توان تولید نماید. قیمت این خودرو از 45 تا 51 هزار دلار تعیین‌شده است.
BMW 3 WAGON: همان‌طور که می‌دانید واگون ها نوعی از خودروها هستند که هم‌ارتفاع خودروهای سدان هستند اما از فضای بسیار بزرگ‌ تری نسبت به سدان ها بهره می‌گیرند. BMW همواره نشان داده از سود بیشتر بدش نمی‌آید و هرچه که این شرکت را به این هدف برساند را به کار می‌گیرد. اشتباه BMW نه به خود او بلکه این بار به نفرت عمومی مردم از این سبک خودروها بازمی‌گردد. کمتر کسی است که از این سبک خودرو خوشش بیاید. در حقیقت روزی این خودروها برای عموم جذابیت داشتند ولی نکته این است که در آن روزها کلاس SUV یا کراس اوور وجود نداشتند. BMW برای این خودرو قیمت 45 هزار دلاری در نظر گرفته است. باوارایی ها در این مدل از یک ترکیب آشنا به‌عنوان پیشرانه استفاده کردند. یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری به همراه توربوشارژ که می‌تواند درنهایت 240 اسب بخار توان برای این خودرو تولید نماید. در پایان این خودرو نیز در سال 2020 روی خط تولید کارخانه‌ BMW قرار نمی‌گیرد.
BMW 6 GT AND GRAN Coupe: شاید BMW به این فکر نمی‌کرد که برای یک خودرو لوکس که اکثراً قشر مرفه جامعه از آن استفاده می‌کند آپشن خودرو مسافرتی آنچنان کارآمد محسوب نمی شود. واقعیت این است که کسی دوست ندارد با یک سدان پرمصرف به دل جاده بزند. برای مسافرت‌های لذت ‌بخش بدون شک SUV ها انتخاب بهتری خواهند بود. اما مدل دیگر یعنی Gran coupe. باور کنید خود من هم منطق BMW در مورد این‌که یک خودرو دو درب برای مسافرت مناسب باشد را درک نمی‌کنم. مدل 4 درب را کسی انتخاب نمی‌کند چه برسد به این مدل 2 درب. البته اگر بخواهیم کمی رو راست باشیم باید این را اضافه کنیم که سری 6 هیچ‌گاه مانند سری 5 یا سری 7 موفق نبوده و همیشه پاشنه آشیل BMW محسوب می‌شده. البته با جریانی که چند وقتی در BMW شروع ‌شده خودروهای کم ‌فروش در حال حذف از چرخ تولید هستند پس با این توضیح فکر نکنم که عمر سری 6 خیلی طولانی باشد.  BMW در مدل GT  این خودرو از یک موتور 6 سیلندر 3.3 لیتری به همراه یک توربوشارژ استفاده کرده. این موتور می‌تواند 355 اسب بخار توان برای این خودرو تولید نماید. قیمت این مدل به 70 هزار دلارمی‌ رسد. اما در مورد مدل Gran Coupe با دو نمونه موتور طرف هستیم. یکی همین مدل گفته‌شده در مدل GT و دیگر یک نمونه بسیار قدرتمند 8 سیلندر با ظرفیت 4.4 لیتر که می‌تواند 444 اسب بخار توان تولید نماید. قیمت این مدل از 81 هزارتا 95 هزار دلار تعیین‌شده است.
ALPINA B6: این شرکت یک شریک قدیمی و بسیار مطرح درزمینهٔ تیونینگ برای BMW است. از گذشته تاکنون این شرکت در پروژه های بسیاری با این شرکت همکاری کرده است. بهترین محصولی که تا کون این شرکت به‌ طور اختصاصی با BMW تولید کرده است آلپاینا B7 است. اگر به مشخصات مدل B6 که از روی سری 6 ساخته‌ شده است نگاهی بکنید یقیناً متوجه هیچ کم و کاستی نخواهید شد. این خودرو از یک موتور 8 سیلندر دو توربو شارژی با ظرفیت 4.4 لیتر استفاده می‌کند. این موتور که تیونینگ اختصاصی آلپاینا است می‌تواند برای این خودرو 591 اسب بخار توان تولید نماید. این خودرو می‌تواند 0 تا 100 خود را در 4.3 ثانیه طی نماید. این خودرو بسیار قوی و البته لوکس است اما بااین‌ حال از آن استقبال زیادی صورت نگرفته است. شاید بزرگ ‌ترین عامل این اتفاق به تفاوت 20 هزار دلاری قیمت این خودرو با مدل بسیار زیبای B7 بازگردد. گفتنی است قیمت این خودرو دوست ‌داشتنی به 130 هزار دلارمی‌رسد. واقعیت این است که این خودرو یکی از دوست‌ داشتنی‌ترین خودروهای این لیست است که متأسفانه در سال 2020 دیگر تولید نخواهد شد.
BMW M6: اما آخرین خودرویی که تولیدش در 2020 متوقف خواهد شد این خودرو از شرکت M POWER است. درواقع این خودرو اصلاً رنگ خیابان را به خود ندیده و قرار شده بود که در سال 2019 یا 2020 به بازار عرضه شود که به دلیل نامعلومی کلاً تولید آن متوقف خواهد شد. البته شایعاتی وجود دارد که طبق آن شرکت M به‌جای تولید این خودرو تصمیم گرفته که یک نمونه جدید تولید نماید.

Buick: Cascada & LaCrosse
با پایان تولید این دو خودرو رسماً کلاس خودرویی سدان در این کارخانه بازنشسته می‌شود. این باعث شرمساری است چراکه روزی بیوک یکی از نامدارترین خودروسازهای آمریکایی محسوب می‌شد و صدالبته که نماد این خودروساز سدان ‌های غول ‌پیکرش بودند. البته این روال باگذشت سال ها برای بیوک تغییر کرد و این شرکت وارد بحران ‌های بسیار بزرگ شد و از عرش به فرش افتاد و تا ورطه سقوط  نیز پیش رفت. البته با کمک دولت آمریکا به جنرال موتور که صاحب اصلی این برند بود بیوک دوباره احیا شد ولی در حال حاضر کم کسی است که دیگر بیوک را به یاد آورد. درنهایت این خودروساز به گروه PSA فرانسه فروخته شد. گفتنی است که قرار شده این دو خودرو توسط خودروساز دیگر گروه PSA یعنی اوپل در کشور لهستان تولید شود و البته که منحصر به بازار این کشور خواهند بود. از ویژگی‌های Cascada می‌توان به موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر به همراه یک توربوشارژ نام برد. این موتور می‌تواند 200 اسب بخار توان تولید نماید. شتاب گیری این خودرو به طرز فاجعه باری انجام می‌شود و می‌تواند 0 تا 100 را در 8.5 ثانیه بپیماید. بعضی از مدل‌های این خودرو به ‌صورت رودستر عرضه می‌شوند. قیمت این خودرو از 33 تا 37 هزار دلار تعیین‌شده است. اما دیگر خودرو بازنشسته دیگر این کمپانی یعنی LsCrosse از یک موتور بسیار قوی ‌تر 6 سیلندر با حجم 3.6 لیتر استفاده می‌کند. این موتور به‌ صورت تنفس طبیعی کارمی‌کند و می‌تواند 310 اسب بخار توان تولید نماید. این خودرو از یک جعبه ‌دنده 9 سرعته خودکار استفاده می‌کند. قیمت این خودرو از 40 تا 47 هزار دلار تعیین‌شده است.

Cadillac: ATS & ATS-V Coupe; CTS & CTS-V Sedan; XTS
در مورد کادیلاک یک‌چیز اصلاً عجیب نیست آن‌هم این است که بشنویم در شروع یک سال جدید کادیلاک یک گروه محصول را از خط تولید خارج کرده است. البته دلیل خروج تمام خودروهای بالا بیشتر به خاطر مصرف سوخت کمرشکن شان است البته درصد کمی هم به خاطر قیمت‌های نه‌چندان رقابتی آن‌هاست. معرفی را از ATS شروع می‌کنیم. این خودرو یک سدان متوسط و البته خوش‌چهره است. شاید باید نکته مثبت تمام خودروهای کادیلاک را طراحی‌های زیبای آن‌ها نامید. کادیلاک در این خودرو از دو نمونه موتور استفاده کرده. یک نمونه 2 لیتری 4 سیلندر به همراه یک توربوشارژ که می‌تواند 272 اسب بخار توان تولید نماید و البته مدل دیگر که قوی ‌تر است یک نمونه 6 سیلندر 3.6 لیتری است که می‌تواند 330 اسب بخار توان تولید نماید. قیمت این خودرو از 38 تا 50 هزار دلار تعیین ‌شده است. اما برویم سراغ کادیلاک ATS-V. اگر پسوند خودروهای کادیلاک V باشد بدانید که با یک خودرو بسیار قدرتمند و البته اسپورت روبه‌ رو هستیم. البته ساخت این خودرو قریب به 40 سال است که در کارخانه کادیلاک انجام‌ می شود ولی ظاهراً کادیلاک دیگر علاقه‌ای به ساخت این مدل ندارد. این خودرو از یک موتور 6 سیلندر با حجم 3.6 لیتر استفاده می‌کند. به این پیشرانه دو عدد توربوشارژ نیز اضافه کنید تا در این صورت قدرت این خودرو به 476 اسب بخار برسد. درست است که این خودرو یک خودرو پرقدرت است اما به همان اندازه نیز پراستهلاک است. قیمت این خودرو در بازار جهانی به 70 هزار دلارمی سد. اما می‌رسیم به سری CTS این سری تفاوتی با سری ATS در قدرت و پیشرانه ندارند و عمده تفاوت آن‌ها به‌ظاهر لوکس تر این سری نسبت به سری ATS بازمی‌گردد. سری CTS در بحث کارایی شبیه سری 5 BMW است. قیمت کادیلاک CTS در بازار جهانی از 47 تا 71 هزار دلار است و قیمت CTS-V به 86 هزار دلارمی‌رسد. اما آخرین حذف‌ شده از خانواده بزرگ کادیلاک تک خودرو XTS است البته این خودرو برادرانی هم داشته که به لطف کادیلاک همه آن‌ها در این چند سال اخیر از خط تولید حذف‌شده‌اند. مدل پایه نیز از تیغ تیز حذف در امان نمانده و درنهایت از چرخه تولید در سال 2020 حذف می‌شود. این خودرو پر استهلاک ترین خودرو کادیلاک انتخاب‌شده است. کادیلاک در این خودرو از یک موتور 6 سیلندر با حجم 3.6 لیتر استفاده می‌کند. این موتور به‌صورت تنفس طبیعی کار می‌کند. توان این موتور به 304 اسب بخار می‌رسد. قیمت این خودرو در بازار جهانی از 46 تا 72 هزار دلار تعیین‌ شده است.

Chevrolet: Cruze Hatchback/Sedan; Volt
شورلت نیز همانند خودروسازان مطرح آمریکایی در این سال ها کم ‌فروغ شده بود و می‌رفت که کم‌کم به دست فراموشی سپرده شود اما در دقیقه نود و البته به لطف سیاست‌های بسیار دقیق و کارساز دوباره خود را بر سر زبان ها انداخت. اکثر خودروهای این شرکت توان این را داشته اند که دوباره به‌جای گاه خود بازگردند. البته بعضی از این خودرو ها نیز در دنیای شلوغ این روزها جذابیتی ندارند. از خودرو Cruze شروع کنیم. این خودرو قرار بود یک خودرو اقتصادی و کارراه ‌انداز باشد. ظاهراً شورلت زیادی این خودرو را اقتصادی در نظر گرفته بود تا جایی که با شروع طوفان کره‌ای ها در بازار آمریکا این خودرو تقریباً به یک خودرو بلااستفاده تبدیل‌شده بود. اکثر مردم می‌توانستند باقیمت کمتر صاحب یک خودرو خوش‌ساخت و البته با امکانات بیشتر کره‌ای بشوند و ازاین ‌رو کسی دیگر به این خودرو و هم تیپی‌هایش محل نمی‌گذاشت. شورلت که در این سال ها ظاهر جدیدی از خود معرفی کرده تصمیم گرفته تا خودروهای خسته‌کننده‌اش را از دور خارج کند. یکی از این خودروها همین کروز است. این خودرو در دو نوع تولیدشده یکی هاچبک و دیگری یک سدان. آمریکایی ها در مدل هاچبک از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ استفاده کرده‌اند. این موتور می‌تواند 153 اسب بخار توان برای این خودرو تولید نماید. قیمت مدل هاچبک در بازار جهانی 19 تا 26 هزار دلار تعیین‌شده اما در مدل سدان نیز از همان موتور مدل هاچبک استفاده‌شده و درزمینهٔ قیمتی نیز همان بازه قیمتی برای این خودرو انتخاب‌شده است. اما دیگر خودرو شورلت که دیگر آن را نخواهیم دید خودرو volt است. این خودرو اولین و البته تابه‌حال آخرین تجربه خودرو الکتریکی توسط شورلت محسوب می‌شود. شاید بزرگ ‌ترین دلیل کم فروش بودن این خودرو به این برگردد که خیلی زود به بازار عرضه شد. این خودرو زمانی به بازار آمد که تنها تسلا مدعی اصلی خودروهای پاک بود. حال در این زمان خودرویی هیبریدی از برند شورلت وارد بازار شود. قبول کنید که این ادعا در آن زمان آن‌هم توسط برند بنزین دوست‌ چون شورلت بسیار غیر باور بوده است. البته این خودرو درزمینهٔ طراحی نیز حرف آن‌چنانی برای گفتن ندارد. شورلت در این خودرو از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری به همراه 2 موتور الکتریکی و یک باتری 18.4 کیلوواتی استفاده کرده. این مجموعه می‌تواند برای این خودرو درمجموع 150 اسب بخار توان تولید نماید. قیمت این خودرو در بازار جهانی بین 33 تا 38 هزار دلار تعیین‌شده است.

Ferrari: 488 GTB/Spider/Pista/Pista Spider
اینکه نام فراری در این لیست آمده است اصلاً به این معنی نیست که خودروهای این برند ازلحاظ کیفی یا طراحی مشکلی دارند. این سیاست فراری است که پس از گذشت 3 یا 4 سال از عمر یک محصول آن‌ها را بازنشسته می‌کند تا جا برای مدل‌های به‌روز شده یا جدید باز شود. اما برویم سراغ خودروهایی که فراری آن‌ها را بازنشسته خواهد کرد. اولین خودرو مورد بحث ما خودرو فراری 488 GTB است. این خودرو در سال 2015 معرفی شد با این حال خودرو مستقلی به‌حساب می‌آمد. این خودرو در سال 2015 لقب دارنده بهترین موتور V8 جهان را از آن خود کرد. درواقع موتور این خودرو چیزی جز شاهکار نیست. این موتور فوق قوی تنها 3.9 لیتر حجم دارد اما با جادوی خاص فراری می‌تواند عدد حیرت‌انگیز 662 اسب بخار توان تولید نماید. این خودرو می‌تواند 0 تا 100 خود را در 3 ثانیه طی نماید و حداکثر سرعت خود را به بیش از 330 کیلومتر بر ساعت برساند. قیمت این خودرو در بازار جهانی نزدیک 262 هزار دلار است. بدون شک این خودرو همانند دیگر خودروهای فراری یک اسطوره به‌حساب می‌آید و با بازنشسته شدنش دلمان برایش تنگ خواهد شد. آنچه مسلم است این است که فراری کمر به ریشه‌کن کردن سری 488 کرده است و علاوه بر مدل اصلی مدل پیستا که یک بروزرسانی برای مدل اصلی به‌حساب می آید را نیز از چرخه تولید خارج خواهد کرد. مشخصات این خودرو کاملاً با خودرو اصلی یکی است و تنها در ظاهر کمی به ‌روزتر و البته خشن‌تر شده است. این مدل در سال 2018 معرفی‌شده و در حدود 330 هزار دلار قیمت دارد. دو خودرو دیگر همچون GTB SPIDER و PISTA SPIDER  نیز همین مشخصات فنی را دارند و قیمت هرکدام به ترتیب 280 و 350 هزار دلار تعیین‌شده است.

Fiat: 500/500 Abarth; 500c/500c Abarth; 500e
آن‌طور که از شواهد پیداست باید خود را آماده یک خداحافظی با حسی نوستالژیک کنیم. یکی از قدیمی ‌ترین خودروهای شهری جهان یعنی سری 500 فیات به‌ زودی از کار بازنشسته می‌شود. مثل‌اینکه فیات بالاخره فهمیده که برای بازگشت به‌ روزهای اوج خود نیاز مبرمی به خودروهای جدید و به‌ روز شده دارد. حقیقت هم همین است. درست است که این خودرو یکی از خاطره‌ انگیزترین خودروهای تاریخ است اما باید این را قبول کرد که در حال حاضر ما در سال 2020 زندگی می‌کنیم و دیگر چنین طراحی و صدالبته توان های اندکی به‌ دردبخور نخواهند بود. ازاین‌رو فیات تصمیم گرفته که از تمامی این مدل ها خداحافظی کند. ما تنها به مشخصات یکی از این مدل ها می‌پردازیم چراکه همه این خودروها دریک رنج هستند. فیات در نسخه C از یک موتور 1.4 لیتری 4 سیلندر استفاده کرده است. این موتور می‌تواند برای این خودرو 135 اسب بخار توان تولید نماید که به نظر برای یک خودرو شهری با این سایز کافی به نظر می‌رسد. بازه قیمتی خودروهای سری 500 فیات از 16 تا 30 هزار دلار است. طبق برنامه فیات کرایسلر اولین کشوری که با این خودرو خداحافظی خواهد کرد ایالات ‌متحده آمریکا خواهد بود و به ترتیب از کانادا و اروپا این روند انجام خواهد شد.

Ford: Fiesta Hatchback/Sedan/ST; Flex; Taurus
خدا را شکر می‌کنم چراکه فورد تصمیم گرفته از دست به ‌درد نخورترین ساخته‌های خود خلاص شود. نمی‌دانم چه شده که بعد ازاین همه‌سال و ضررهای فراوانی که فورد به خاطر این خودروها متحمل شده است حالا تصمیم گرفته از دست آن‌ها خلاص شود. بگذارید سریع تر در مورد این خودروها صحبت کنیم. بیایید اول‌ ازهمه درباره بدترین SUV جهان صحبت کنیم. FLEX تنها خودرویی است که شبیه یک خودرو معمولی نیست. شاید مهندسان فورد فکر می‌کردند هرچه ظاهر خودرو مسخره‌ تر باشد بیشتر در چشم است ازاین ‌رو چنین ظاهر مضحکی را برای این خودرو ساختند. این خودرو ازلحاظ سایز و پیکربندی موفق شد تمام استاندارهای جهان را به سخره بگیرد واز همه ترسناک ‌تر که این کار توسط خودروساز با سابقه ای چون فورد صورت می‌گرفت. شاید فورد این را انکار کند ولی مشخص است که تصمیم داشته FELEX یک کپی آمریکایی از روی لندروور باشد که البته کاملاً در این کار شکست‌خورده است. فورد در این خودرو از یک موتور تنفس طبیعی استفاده کرده است. موتور این خودرو یک نمونه 6 سیلندر 3.5 لیتری است که می‌تواند تنها 287 اسب بخار تولید نماید. این عدد نشان‌دهنده ضعف  FELEX درزمینهٔ توان نسبت به دیگر رقبایش است. خداروشکر پای این خودرو هیچ‌گاه به بازارهای جهانی بازنشد. این خودرو در بازار آمریکا بین 30 تا 47 هزار دلار قیمت دارد. اما یکی دیگر از افتضاحات فورد فیستا است. این خودرو به معنی واقعی کلمه افتضاح است. برای اینکه عمق فاجعه را بفهمید کافی است بدانید که این خودرو در مدت 2 سال حتی 100 دستگاه نیز فروش نداشته. این خودرو نه توانی دارد نه قیافه‌ای ولی با این‌ وجود فورد به خود اجازه داده که نمونه سدان آن را هم بسازد که خب نتیجه کاراین مدل هم مشخص است. در پایان بازهم خدا را شکر می‌کنم که این خودرو نیز از چرخه تولید محصولات فورد خارج می شود. اما آخرین خودرو حذف‌شده فورد در سال 2020 یک سدان متوسط است که البته مانند نمونه‌های قبلی به‌هیچ‌عنوان یک شکست بزرگ محسوب نمی‌شود. این خودرو ازلحاظ ظاهری نه خیلی زیباست که دلباخته‌اش شوید و نه آن‌قدر زشت است که نتوانید نگاهش کنید. در بحث توان این خودرو یک نمونه موفق و البته پرمصرف محسوب می‌شود. فورد در این خودرو از یک موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری استفاده می‌کند. این موتور می‌تواند 288 اسب بخار توان برای این خودرو تولید کند که البته راضی‌کننده است. اگر بخواهیم واقعیت را در مورد این خودرو بگوییم نمی‌توان آن را در دسته محصولات بد قرارداد. شاید فورد تصمیم دارد روی این خودرو کار کند و این باریک سدان خوش‌چهره‌تر و البته پر امکانات تر را عرضه کند. هرچه که هست دیگر نمی‌توانیم این خودرو را برای سال 2020 ببینیم. قیمت این خودرو 27 تا 42 هزار دلار تعیین‌شده است.
 
Hyundai: Santa Fe XL
اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنید یکی از بهترین خودروهای این لیست که بدون شک دل ‌تنگش می شویم همین خودرو خواهد بود. البته این خودرو بزرگ‌ ترین خودرو خانواده سانتافه محسوب می‌شود. این خودرو در بازار آمریکا مشتاقان زیادی دارد. دلایل مشخصی هم دارد. اولین دلیلش این است که با توجه به سایزش قیمت بسیار خوبی دارد. دوم این‌که خودرو توانمندی است چرا که از یک موتور 3.3 لیتری 6 سیلندراستفاده می‌کند که این موتور توان تولید 290 اسب بخار را دارا است وسوم اینکه ازلحاظ ظاهری خودرو شیک و بسیار زیبایی به‌حساب می‌آید. پس با این‌ همه ویژگی مثبت دلیل هیوندایی برای خارج کردن این خودرو از چرخه تولیدش چیست؟ همان‌طور که می‌دانید چند وقت پیش هیوندایی برای رقابت با SUV خوش قیمت و البته کارآمد رقیب هم‌ وطنش یعنی کیا مجبور شد یک خودرو جدید به نام پالیسید را مخصوص بازار آمریکا توسعه دهد. این خودرو یک SUV  فول سایز محسوب می‌شود. اما یک مشکل در اینجا وجود داشت تلوراید اولین SUV بزرگ سایز کیا محسوب می‌شد بنابراین برای رقابت تنها رقیبان خارجی را بر سرراه خود می‌دید. اما پالیسید یک رقیب هم‌خانواده‌ای داشت و آن‌هم کسی نبود جز همین مدل سانتافه XL ازاین‌رو هیوندایی برای اینکه راه را برای پالیسید باز کند دست به چنین تصمیم سختی زده است و این مدل را از چرخه محصولاتش حذف کرده. این خودرو در بازار آمریکا بین 30 تا 40 هزار دلار قیمت دارد. در پایان این مدل یکی از آن‌هایی است که قطعاً دلمان برایش تنگ خواهد شد.

Infiniti: Q70/Q70L; QX30
ابتدا اجازه دهید تا سرگذشت کوچکی از برند اینفینیتی را برایتان توضیح دهم. در بین سال‌های 1986 تا 1989 سه خودروساز مطرح ژاپنی یعنی تویوتا و هوندا و نیسان رقابت نفس‌گیری را برای حضور در بازار آمریکای شمالی آغاز کردند. با توجه به میزان رفاه مالی در آمریکای شمالی این سه خودروساز دریافته بودند که برندهای لوکس ساز در این کشور شانس بیشتری برای کسب سود دارند. ازاین ‌رو تویوتا با تأسیس لکسوس و هوندا با تأسیس آکورا وارد بازار آمریکای شمالی شدند. نیسان نیز که نمی‌خواست از این قافله عقب بماند برند لوکس ساز خود را تحت عنوان اینفینیتی را تأسیس و در سال 1989 آن را وارد بازار بزرگ آمریکای شمالی کرد. بدون شک اینفینیتی یکی از موفق‌ترین برندهای ژاپنی چند سال اخیر در جهان به شمار می‌آید. خودروهای این برند در بازارهایی چون بازار آمریکا اعتبار خاصی دارند. بگذارید در مورد خودروها توضیح دهم. دو خودرو Q70 و Q70 L دو سدان لوکس هستند که البته هردو در دسته سدان ‌های سایزبزرگ دسته‌بندی می‌شوند. شاید دلیل حذف این دو خودرو را بتوان از گزارش سالانه اینفینیتی دریافت جایی که شاسی‌بلند اول این شرکت یعنی QX80 بیش از 14 دستگاه به فروش رفته در سه‌ماهه آخر سال 2019 داشته ولی دو سدان این برند ژاپنی روی‌هم‌رفته تنها 2100 دستگاه به فروش رفته در آمریکا داشتند. این آمار ضعیف باعث شده تا برند ژاپنی دو سدان خود را از چرخه تولید حذف نماید. در مورد ویژگی این دو خودرو علاوه بر زیبایی طراحی‌شان میتوان به توان خوب آن‌ها اشاره کرد. هردوی این مدل ها از دو نوع موتور یکسان استفاده می‌کنند. یک نمونه از موتور ها یک 6 سیلندر 3.6 لیتری است که می‌تواند 310 اسب بخار توان تولید نماید و دیگری یک نمونه 8 سیلندر 5.4 لیتری است که می‌تواند 420 اسب بخار توان تولید نماید. قیمت Q70 در بازار آمریکا بین 50 تا 66 هزار دلار و قیمت Q70 L بین 51 تا 67 هزار دلار تعیین‌شده است. البته مدل هیبریدی این خودرو همچنان تولید خواهد شد. اما آخرین‌مدلی که از چرخه محصولات اینفینیتی حذف می‌شود یک کراس اوور کوچک سایز است. QX30 یک خودرو مناسب و صدالبته کارآمد است. این خودرو از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر استفاده می‌کند در ضمن یک توربوشارژ نیزاین مجموعه را همراهی می‌کند تا در این صورت توان این خودرو به 208 اسب بخار برسد. شاید بزرگ‌ترین دلیل حذف این خودرو این باشد که اینفینیتی می خواهد خودرو شاسی‌بلند QX50 را یک جایگاه تقلیل دهد و به‌جای این خودرو به فروش برساند. قیمت این خودرو در بازار آمریکا بین 30 تا 41 هزار دلار تعیین‌شده است.

Jaguar: XJ; XJR
شک نکنند که کارشناسان از هر تغییری در کارخانه جگوآر استقبال می‌کنند. وضعیت فروش پرچم‌دار کلاس سدان های جگوآر و البته جانشینش آن‌قدر بد بوده که بالاخره این شرکت انگلیسی تصمیم گرفته از دست آن‌ها خلاص شود. حقیقت این است که جز دولت انگلیس هیچ مشتری بزرگی برای این کلاس خودرو برای جگوار وجود ندارد. اوضاع در قسمت تولید سدان ها در این کارخانه اصلا طبق روال پیش نمی رود اما به‌جای آن در بخش تولید شاسی‌بلند ها اوضاع برای جگوآر به معنی واقعی کلمه عالی است. کافی است بدانید این شرکت در سال گذشته توانسته 13000 هزار دستگاه از SUV محبوب خود یعنی F-PACE به فروش برساند. اما در مورد پرچم‌دار این شرکت یعنی XJR این عدد تنها به 1200 دستگاه می‌رسد. با توجه به این آمار ناامیدکننده جگوآر تصمیم گرفته که روند فروش دو سدان خود را متوقف کند و به‌جای آن تمرکز بیشتری بر روی بازار SUV ها داشته باشد. اگر بخواهیم نگاه اجمالی به این دو خودرو بیندازیم باید بگوییم بزرگ‌ترین ویژگی این دو خودرو موتورهای توانمندشان محسوب می‌شود. جگوآر در XJR از یک موتور 5 لیتری 8 سیلندر استفاده می‌کند. جگوآر این مدل را با یک توربو شارژ نیز همراه کرده در این صورت این موتور می‌تواند 575 اسب بخار توان برای این خودرو تولید نماید. اما خودرو XJ به‌عنوان برادر کوچک‌تر XJR از یک موتور 3 لیتری 6 سیلندر سوپر شارژ استفاده می‌کند. این موتور می‌تواند برای این خودرو 330 اسب بخار توان تولید نماید. قیمت jaguar XJR در حدود 122 هزار و مدل XJ در حدود 70 تا 99 هزار دلار تعیین‌شده است.

Land Rover: Range Rover Evoque Convertible
شاید در ابتدا ایده یک شاسی‌بلند دو در با سقف باز شونده توسط لندروور جذاب به نظر می‌رسید اما در مورد نتیجه کار عبارتی جز افتضاح به ذهن نمی‌رسد. عجیب است که بگوییم یک خودرو LAND ROVER آن‌قدر افتضاح است که ما از فهمیدن کنار رفتنش از زنجیره تولید بسیار خوشحال شدیم. شاید خودروای که در ذهن ما بود بسیار دورتر از تصورات این شرکت انگلیسی بود. این شرکت حتی در طراحی این خودرو نیز تغییراتی حاصل نکرده و تقریباً می‌شود گفت مدل Evoque را انتخاب کرده و سقف را از روی سرش برداشته و به‌عنوان اولین شاسی‌بلند تاریخ با سقف باز شونده به دنیا عرضه کرده است. شکی نیست که مهندسان این شرکت با این محصول ما را تا ابد از ایده‌های جدید خود نگران خواهند کرد. اما تنها نکته منفی این خودرو به‌ظاهر نه‌چندان زیبا آن مربوط نمی‌شود. این خودرو ازلحاظ پیشرانه نیز یک خودرو ضعیف محسوب می‌شود. نمی‌توان منطق مهندسان این شرکت را درک کرد. درست است با برداشتن سقف کمی وزن خودرو را کم کرده‌اند اما این کاهش وزن به‌اندازه‌ای نبوده است که باعث بشود در این خودرو از چنین پیشرانه ضعیفی استفاده شود. این خودرو سنگین ‌وزن از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر استفاده می‌کند. تنها ویژگی این موتور استفاده از تنها یک سوپرشارز محسوب می‌شود. این موتور می‌تواند درنهایت 237 اسب بخار توان تولید نماید که به‌ هیچ ‌وجه برای این وزن و هیکل مناسب به نظر نمی‌رسد. قیمت این خودرو در بازار جهانی بین 52 تا 57 هزار دلار تعیین‌شده است. در پایان باید این را اضافه کنیم که از خداحافظی با این خودرو بسیار خوشحال می‌شویم وامیدوارم که دیگر خودرویی مانند این‌یکی تولید نشود.

Lincoln: MKC; MKT
اگر نمی‌دانید برند لینکلن متعلق به کدام کشوراست باید بگویم که لینکلن یک برند آمریکایی است و عمده شهرتش نیز به دلیل تولید شاسی‌بلند های مطرح و جذاب است. البته این دو خودرو به‌هیچ‌عنوان خودروهای بدی محسوب نمی‌شوند. البته هر دو یک سری مشکلات ریز دارند. درمورد MKT باید این را بدانید که این خودرو یک SUV فول سایز است. مشکل عمده این خودرو به بهره‌گیری از طراحی قدیمی و البته بدفرم برای سال 2020 است. البته این خودرو درزمینهٔ پیشرانه و توان بسیار توانمند و کارآمد محسوب می‌شود. این خودرو از یک موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری استفاده می‌کند. این موتور را یک توربوشارژ نیز همراهی می‌کند تا به‌این ‌ترتیب توان آن به 385 اسب بخار برسد. قیمت این خودرو در بازار جهانی بین 49 تا 52 هزار دلار است. اما در مورد خودرو MKC. این خودرو یک کراس اوور متوسط محسوب می‌شود و برخلاف مدل قبلی بزرگ‌ترین نقطه قوتش به بحث طراحی آن برمی‌گردد. این خودرو درزمینهٔ پیشرانه از یک موتور 2.3 لیتری 4 سیلندر استفاده می‌کند. توان این موتور در حدود 250 اسب بخار است. قیمت این خودرو بین 33 تا 49 هزار دلار تعیین‌شده است.

Maserati: GranTurismo; GranTurismo Convertible
مازراتی پر ابهت نیز دست به تغییراتی زده و دو مدل خودرو را از چرخه تولیدش خارج خواهد کرد. البته نکته اینجاست که این دو خودرو به طرز عجیبی پرطرفدارند و خودروهای بی‌نظیری محسوب می‌شوند. یقیناً دلیل حذف این دو خودرو نه ظاهر و نه میزان فروش آن‌هاست. این دو خودرو در سال 2007 در نمایشگاه جنووا به نمایش درآمدند. البته در این مدت بهبود های متعددی را به خودشان دیده‌اند. همان‌طور که می‌دانید روند جدیدی در صنعت خودروسازی جهان آغازشده. آن روند همان تولید خودروهای پاک یا به ‌قول ‌معروف برقی یا هیبریدی است. مازراتی که از فروش این دو خودرو بسیار راضی است تصمیم دارد که نسخه‌های قدیمی را از دور خارج و به‌جای آن‌ها مدل‌های برقی تولید کند. البته مازراتی تأکید کرده که نسل جدید این دو خودرو از طراحی جدیدی بهره می‌برند که هم جدید باشد و هم شمارا به یاد این دو خودرو بیندازد. هر دو این خودروها به‌ واسطه سوپر کار بودنشان از طراحی‌های چشمگیر و بی‌نظیری بهره می‌برند. در مورد پیشرانه نیزاین دو خودرو از موتور یکسانی بهره می‌برند. توان هردوی این خودروها را یک نمونه 8 سیلندر 4.7 لیتری دو توربویی تأمین می‌کند. ابن موتور می‌تواند برای هرکدام از این خودروها 475 اسب بخارتوان تولید نماید. هر دو این خودروها 0 تا 100 را در زیر 4 ثانیه طی می‌کنند فقط مدل Convertible به‌ واسطه وزن کم ‌تر کمی سریع‌ تراست. قیمت مدل Gran Turismo بین 133 تا 150 هزار و مدل Convertible بین 150 تا 170 هزار دلار است.

Mercedes-AMG: GLE 43 Coupe/SUV; SL63
ظاهراً مرسدس هم از این کاروان عقب نیفتاده است و دست به تغییر در ترکیب خود زده است. البته نکته این است که این شرکت بعضی از مدل‌های بالا رده خود را از چرخه تولید حذف کرده. بگذارید از GLE 43 Coupe شروع کنیم. این خودرو علاوه بر اینکه یک کپی آشکار از روی فرم bmw xm4 است رقیب اصلی آن نیز محسوب می‌شود. شاید جذاب نبودن کافی والبته داشتن یک رقیب سرسخت که حتی برای یک روز هم به این خودرو مجال نفس کشیدن را هم نداده دلایل مناسبی باشند تا مرسدس این خودرو را برای همیشه به تاریخ بسپارد. البته مدل قوی‌تر این خودرو یعنی مدل 53 همچنان در حال انجام‌وظیفه است ولی به نظر نمی‌رسد باوجود رقیبی چون bmw XM6 آن خودرو هم برای مدت زمان زیادی در میدان نبرد دوام بیاورد. این خودرو یک خودرو قوی و البته گران‌قیمت محسوب می‌شود. مرسدس برای این خودرو از یک موتور 2 توربویی 3 لیتری 6 سیلندر استفاده کرده است. این موتور ساخت AMG است و می‌تواند 385 اسب بخار توان تولید نماید. قیمت این خودرو در بازار جهانی در حدود 71 هزار دلار است. اما خودرو دیگر این شرکت یک SUV است. این خودرو یک SUV سایز متوسط است که برای بازار آمریکا توسعه داده‌شده است. دلیل حذف این خودرو بیشتر به خاطر تولید یک نمونه جدیدتر و البته کارآمد تربوده است. درزمینهٔ پیشرانه هم این خودرو از 3 نوع پیشرانه متفاوت استفاده می‌کند. اما آن پیشرانه‌ای که بیشتر از 2 نمونه دیگر مورد استقبال خریداران بوده یک نمونه هیبریدی 6 سیلندر 3 لیتری توربوشارژ است. این موتور می‌تواند 350 اسب بخار توان برای این خودرو تولید نماید. قیمت این خودرو درنهایت بین 55 تا 77 هزار دلار تعیین‌شده است. اما آخرین خودرو حذف‌شده مرسدس در سال 2020 یک پرچم‌دار از کلاس S است. شاید بزرگ‌ترین دلیل حذف این خودرو به قوانین سخت گیرانه اتحادیه اروپا درزمینهٔ ممنوعیت تولید خودروهایی با موتورهای پرمصرف باشد. این قانون در سال 2017 تصویب‌شده و متأسفانه این خودرو نیز تولید 2017 است ازاین‌رو مرسدس مجبور شده این خودرو را از دامنه محصولات خود حذف نماید. این خودرو درزمینهٔ توان از یک موتور 8 سیلندر دوتوربویی با حجم 5.4 لیتر استفاده می‌کند. این موتور می‌تواند برای این خودرو در حدود 600 اسب بخار توان تولید نماید. قیمت این خودرو در بازار جهانی به حدود 155 هزار دلارمی‌رسد.
 
Nissan: Sentra Nismo; 370Z Roadster; Rogue Hybrid; Versa Note
نیسان نیز دست به تغییرات عمده زده و البته کم‌اهمیت ‌ترین مدل‌های خود را از چرخه تولید خارج کرده است. تمام این مدل ها از نمونه‌های کم‌فروش بوده و ما نیز به ذکر مشخصات آن‌ها اکتفا می‌کنیم. مدل 320Z از آن مدل‌هایی است که سالیان سال است که نیسان به داشتنش افتخار می‌کند. این خودرو یک خودرو مطرح اسپرت البته در بازار میان رده ها است. البته عدم موفقیت این خودرو به رودستر بودنش برمی‌گردد. این خودرو از یک موتور 6 سیلندر 3.7 لیتری استفاده می‌کند. متأسفانه این موتور بسیار پرمصرف محسوب می‌شود و می‌تواند 330 اسب بخار توان تولید نماید. قیمت این مدل بسیار معقول است و بین 40 تا 50 هزار دلار است. اما در مورد SENTRA NISMO ابتدا در مورد نیسمو توضیح مختصری بدهیم. این نام به خودروهای تقویت‌شده و البته قدرتمندتر شرکت نیسان تعلق می‌گیرد. البته خود سنترا یک سدان ارزان‌قیمت و نه‌چندان مطرح است. حالا اطلاق نام نیسمو به این خودرو آن‌چنان تغییری را برای این خودرو به وجود نمی آورد. عمده تفاوت این مدل با مدل پایه به بحث طراحی آن برمی‌گردد. البته که این تفاوت در بخش‌های بنیادی نیست و صرفاً این خودرو کمی رنگ و لعاب بیشتری نسبت به مدل اصلی دارد. توان این موتور توسط یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تأمین می‌شود. این موتور می‌توانند 177 اسب بخار توان تولید نماید. قیمت این خودرو در حدود 26 هزار دلار است. اما مدل دیگر یک هاچبک است. نیسان Versa Note را مخصوص بازارهای نوظهور چون هند تولید کرده است. ازاین‌رو نمی‌توان انتظار زیادی از این خودرو داشت. این خودرو از یک موتور 4 سیلندر 1.4 لیتری استفاده می‌کند. این موتور می‌تواند 109 اسب بخار توان تولید نماید. بدون شک این خودرو نه در بحث پیشرانه و نه در بحث طراحی و امکانات به‌هیچ‌عنوان نمره قبولی نمی‌گیرد اما تنها ویژگی بزرگ و البته مهمش قیمت بسیار پایین آن است. قیمت این خودرو در بازار جهانی در حدود 15 هزار دلار است. اما آخرین حذف‌شده نیسان برای سال 2020 مدل هیبریدی شاسی‌بلند Rogue است. این خودرو یک مدل هیبریدی و البته ارزان محسوب می‌شود. پیشرانه‌ این خودرو متشکل از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر و یک باتری 30KW است. این مجموعه درنهایت می‌تواند 177 اسب بخار توان برای این خودرو تولید نماید که به‌هیچ‌وجه راضی‌کننده نیست. درزمینهٔ طراحی نیز این خودرو حرف چندانی برای گفتن ندارد. البته یکی از ویژگی مهم خودروهای نیسان در این خودرو نیز موجود است آن ویژگی همان ارزان بودن این خودروها است. برچسب قیمتی 27 هزار دلاری برای یک خودرو هیبریدی SUV بسیار جالب به نظر می‌رسد.

Ram: 1500 Classic
اجازه دهید تا ابتدا برند رم را معرفی کنم. RAM یک برند آمریکایی فعال درزمینهٔ تولید وانت‌های بسیار پرقدرت است. این وانت هم یک وانت بسیار پرقدرت و البته یک دشمن تمام‌عیار برای جیب خریدارش محسوب می‌شود. درست است که قیمت این خودرو بین 27 تا 49 هزار دلار است. اما این خودرو یک موتور بسیار حجیم 5.7 لیتری 8 سیلندر دارد که از تمام دستگاه‌های تولیدکننده قدرت اضافی مبرا است. بدون شک خریدار این خودرو علاوه بر اینکه یک مبلغ برای خرید خودرو کنار می‌گذارد باید 3 تا 4 برابر این مبلغ را برای سوخت خودرو کنار بگذارد. درست است که این خودرو درزمینهٔ مصرف سوخت به‌هیچ‌وجه نمره قبولی نمی‌گیرد ولی درزمینهٔ توان یک نمونه فوق‌العاده محسوب می‌شود. با تمام این توصیفات این وانت در سال 2020 از چرخه تولید خارج خواهد شد.

Rolls-Royce: Ghost
متأسفانه زمان خداحافظی با یکی از برترین نمونه‌های انگلیسی تاریخ فرارسیده است. شکی نیست که این خودرو در تاریخ خودروسازی جهان تا ابد ماندگار خواهد شد. این خودرو یک جادوی عجیب بود. چراکه با توجه به وزن اعجاب‌آور 3500 کیو گرمی می‌تواند در 4.8 ثانیه 0 تا 100 را بپیماید. البته این زمان معرکه به لطف موتور افسانه‌ای V12 رولزرویس امکان‌پذیر شده است. این موتور حجمی برابر 6.6 لیتر دارد و از دو توربوشارژ نیز در کنار خود استفاده می‌کند. توان این موتور به 570 اسب بخار می‌رسد. این خودرو درزمینهٔ طراحی نیز تمام‌عیار است. این خودرو قیمتی بین 317 تا 400 هزار دلار دارد. احتمال اینکه به‌جای این خودرو جایگزینی ارائه شود بسیار اندک است.

Smart: fortwo Electric Drive Coupe/Convertible
ابتدا باید بگویم که اسمارت از کجا می‌آید. استارت در بحبوحه بحث خودروهای الکتریکی تأسیس شد. در سال 1998 در اروپا با دیدن حرکت سریع و سرسام‌آور شرکت‌های نوآور آمریکایی به سمت تولید این خودرو ها یک شرکت به‌صورت استارت آپی متولد شد. این شرکت توسط دوتیم آلمانی و فرانسوی تأسیس شد. هدف اصلی این شرکت ساخت خودروهای کاملاً برقی است ازاین‌رو خودروهای این شرکت بسیار کوچک و به‌قول‌ معروف کامپکت هستند. در حال حاضر فورتو تنها محصول این شرکت است که ظاهراً قرار است این محصول نیز به‌طور کامل از چرخه تولید خارج شود. البته دلیل اصلی این اتفاق این است که یک شرکت چینی در سال 2018 شرکت اسمارت را خرید. ازاین‌ رو برنامه‌های جدیدی برای این شرکت تعیین‌شده که البته در این برنامه  خودروهای فعلی این برند جایی ندارند. فورتو یک خودرو تمام الکتریکی است. توان این خودرو توسط یک باتری 60KW تأمین می‌شود. اسمارت به کمک یک سیستم قدرتی و یک موتور الکتریکی می‌تواند برای این خودرو 80 اسب بخار توان تولید نماید. قیمت این خودروها در بازه 20 تا 30 هزار دلاری قرار دارد.

Toyota: Prius C
شک نکنید که باید تویوتا را جزو پیشگامان تولید خودروهای هیبریدی بنامیم. دلیل اصلی ‌هم برای اثبات این ادعا همین خودرو پریوس است. بدون شک ما ایرانی ها با این خودرو بیگانه نیستیم و مدل اصلی آن را بار ها در خیابان‌ها دیده‌ایم. این خودرو یک نمونه کاملاً ضعیف ‌تر و البته ارزان ‌تر از مدل اصلی است. یکی از دلایل ارزان ‌تر بودنش هم همین هاچبک بودنش است. مدل اصلی یک سدان است. اما این خودرو یک خودرو کاملاً شهری است و به‌طور حتم هیچ کاربرد جاده‌ای ندارد. این خودرو ازلحاظ توان بسیار ضعیف است. تویوتا در این خوار از یک موتور 4 سیلندر معمولی با حجم 1.5 لیتر استفاده کرده. این موتور می‌تواند 73 اسب بخار توان تولید نماید. البته باید قدرت موتور الکتریکی را هم به این موتور اضافه کنید که البته در این صورت هم اتفاق خاصی نمی افتد و درنهایت توان این خودرو به 99 اسب بخار می‌رسد. قیمت این خودرو در بازار جهانی در حدود 22 هزار دلار است.

Volkswagen: Beetle; Golf Alltrack/R/SportWagen; e-Golf
اما آخرین خودروهای لیست ما متعلق به شرکت فولکس‌واگن هستند. یکی از این خودروها که بدون شک حس نوستالژیکی را به ما منتقل می‌کند خودرو بیتل است که ظاهراً قرار شده برای همیشه از آن خداحافظی کنیم. تا همین‌جا هم تولید این خودرو چیزی جز ضرر برای فولکس به همراه نداشته و فولکس این کار را صرفاً به‌عنوان یک ادای احترام انجام می‌داده است. بیتل از یک موتور 4 سیلندر با حجم 2 لیتر استفاده می‌کند. باید به این سیستم یک توربوشارژ نیز اضافه کنیم تا در این صورت توان تولیدی این خودرو به 174 اسب بخار برسد. قیمت این خودرو در بازار جهانی بین 25 تا 30 هزار دلار است. اما در ادامه فولکس یک تصمیم عجیب گرفته و آن تصمیم مربوط به حذف نمونه‌های مطرح گلف است. نمی‌دانم چرا ولی ظاهراً فولکس تصمیم گرفته که تنوع محصولات خانواده گلف را کاهش بدهد. ازاین‌رو این شرکت اعلام کرده که به‌غیراز مدل اصلی و مدل GTI بقیه مدل‌های گلف را از سبد محصولاتش حذف خواهد کرد.
شاید این حذف کردن ها بسیاری را ناراحت و یا حتی خوش‌حال کند. اما آنچه دراین ‌بین مسلم است این است که انتظار برای محصولات جدید از همه‌چیز شیرین ‌تر است. صدالبته که تمام محصولات تازه معرفی‌شده به‌اندازه نسل قبل یا مدلی که جایگزینش شده‌اند خوب نیستند ولی بااین‌حال نیز ارزش صبر کردن را دارند. باید منتظر بمانیم و ببینیم که رقابت نفس‌گیر خودروسازها در سال 2020 به سود چه کسی به پایان می‌رسد.
انتهای پیام/
۵۹ خودرو که در سال ۲۰۲۰ تولید نخواهند شد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار