مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان خبر داد:

آغاز مبارزه با آفت سن گندم در آذربایجان شرقی

1399/02/04 - 17:35 - کد خبر: 19066 نسخه چاپی

نصر: مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از آغاز مبارزه با آفت سن غلات در مزارع گندم استان خبر داد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، محمود کیا با اشاره به تداوم پایش و بررسی مزرعه‌ای توسط کارشناسان، اظهار کرد: در مزارعی که در حد نرم مبارزه باشند، گندم‌کاران با راهنمایی کارشناسان اقدام به مبارزه شیمیایی می‌کنند.
وی با بیان این‌که بارندگی‌های بهاره، رگبارهای فصلی و رطوبت بالا در مزارع نیاز به پیشگیری و کنترل بیماری‌های غلات را افزایش می‌دهد، گفت: به زارعان توصیه می‌شود، قبل از شیوع هرگونه بیماری در مزارع غلات نسبت به سمپاشی به ویژه در مزارع آبی اقدام کنند.
وی افزود: با توجه به محدودیت زمانی لازم است در اسرع وقت نسبت به مبارزه با علف‌های مزارع گندم و جو در مناطق سرد استان اقدام شود و در صورت ریزش سن مادری نیز به محض رسیدن به حد مبارزه اقدام به سمپاشی کنند.
کیا با اشاره به اهمیت محصول گندم و استراتژیک بودن آن برای کشور، گفت: یکی از عوامل موثر در تولید بالای گندم، پایش و مبارزه با سن غلات، قبل از طغیان در مزارع کشاورزی است.
وی متذکر شد: طرح پایش، ردیابی و مبارزه با سن غلات باید قبل از طغیان در مزارع کشاورزی انجام و عملیاتی شود.
وی با بیان این‌که اولین ریزش سن مادری از اکثر شهرستان‌ها اعلام شده است، افزود: به منظور مبارزه آگاهانه، به موقع و همگانی، فعالیت‌هایی از قبیل اجرای دوره‌های آموزشی مجازی، نصب بنر و توزیع اطلاعیه‌های فنی و ترویجی بین بهره برداران انجام می‌شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از آغاز انجام مبارزه با سن گندم در مرحله مادری در اراضی کشاورزی آلوده به مهمترین آفت گندم خبر داد و بیان کرد: خسارت سن گندم از نظر اقتصادی همواره در کشور ما مطرح بوده و توجه ویژه به مبارزه با این آفت همیشه باید مد نظر گندم کاران استان باشد؛ میزبان اصلی این آفت گندم و جو است.
وی با بیان این‌که پوره‌های سن گندم بیشتر عمر خود را روی خوشه غلات سپری می‌کنند و از دانه‌های گندم و جو تغذیه می‌کنند، ادامه داد: پنج مرحله سن پورگی وجود دارد و حشرات کامل جدید به چربی بیشتر نیاز داشته و پوره‌های سنین آخر تحرک کمتری دارند و در این مرحله اگر گندم‌ها زود برداشت شوند، این حشرات قادر نخواهند بود به میزان کافی چربی ذخیره کنند و این مسئله در بقای آن‌ها درآینده اثر می‌گذارد. 
وی بیان کرد: وقتی حشرات کامل برای پرواز آماده شدند و در عین حال شرایط در مزارع مناسب باشد شروع به پرواز مهاجرتی می‌کنند و به اماکن زمستان گذران می‌روند، از این رو مبارزه جدی با سن گندم جهت جلوگیری ازخسارت کمی و کیفی اهمیت زیادی دارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، کیا با اشاره به ریزش سن مادری و آلودگی مزارع غلات در تعدادی از شهرستان‌های سن خیز استان، گفت: ستاد مبارزه همگانی با سن غلات استان کار خود را با بسیج دستگاه‌های سمپاش 400، 700 و 2000 لیتری پشت تراکتوری و توربولاینر، با مشارکت مردمی جهت مبارزه همگانی با سن غلات شروع کرده است.
انتهای پیام/
آغاز مبارزه با آفت سن گندم در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار