خبر/

ترکش کرونا بر تن مطبوعات آذربایجان‌شرقی

1399/02/04 - 11:10 - کد خبر: 19019 نسخه چاپی

نصر: مطبوعات آذربایجان‌شرقی نیز همانند دیگر زیربخش‌های حوزه فرهنگ از تبعات شیوع کرونا کنار نماندند و با تعطیلی اجباری مشکلات مضاعفی را تجربه کردند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، آذربایجان شرقی دارای حدود ۵۰۳ رسانه بوده که از این تعداد ۳۰۳ رسانه چاپی، ۱۷۶ رسانه به صورت برخط و پایگاه خبری و ۲۴ رسانه نیز به صورت الکترونیکی غیر برخط هستند، اما در این میان روزنامه ها به دلیل چاپ روزانه آنها در روزهای کرونایی با مشکلات متعددی مواجه شدند که پای لنگ آنها را لنگ تر کرد.
محرومیت از چاپ روزنامه، رسیدن درآمدها به کف و بیکار شدن نیروهای تحریریه و بخش های مالی - اداری از جمله تبعات شیوع کرونا و تعطیلی اجباری ناشی از ان برای مطبوعات آذربایجان شرقی در دو ماه گذشته بوده است.
هر چند مدیران مطبوعات آذربایجان شرقی در روزهای کرونایی نیز از پرداخت حقوق همکاران خود کوتاهی نکردندف اما آنها می گویند که تعطیلی اجباری ناشی از شیوع کرونا، تن ضعیف آنها را نحیف تر کرد.
به گفته آنان ریزش مخاطبان، توقف دریافت آگهی و قطع همکاری موقتی با چاپخانه ها و توزیع کنندگان جراید از جمله دیگر مشکلاتی است که مدیران جراید آذربایجان شرقی در ایام شیوع کرونا با آن دست و پنجه نرم کرده اند.
سیدمسعود پیمان، مدیر موسسه مطبوعاتی و انتشاراتی مهد آزادی

درآمد مطبوعات مکتوب در روزگار کرونایی تقریبا به کف رسید
مدیر موسسه مطبوعاتی و انتشاراتی مهدآزادی به خبرنگار ایرنا می گوید: شیوع  ویروس کرونا علاوه بر تاثیر منفی بر فعالیت بخش های مختلف جامعه و محدود شدن فعالیت نهادها و ادارات دولتی و غیردولتی بر رسانه ها و مطبوعات مکتوب این استان نیز تاثیر منفی گذاشت و درآمد آن ها را تقریبا به کف رساند.
سیدمسعود پیمان، اضافه می کند: با توجه به قطع یا محدود شدن آگهی های دولتی و غیردولتی رسانه های مکتوب با شیوع این ویروس، عدم استقبال مردم برای خرید روزنامه ها و نشریات و تعطیلی کیوسک ها و دکه های مطبوعاتی، منابع درآمدی رسانه ها و مطبوعات مکتوب استان تقریبا قطع شد.
وی با اشاره به سابقه ۷۰ ساله موسسه مطبوعاتی مهدآزادی در چاپ و انتشار روزنامه ها و نشریات اقماری با زبان های مختلف انگلیسی و آذری اظهار می کند: هم اکنون حدود ۲۰ نفر پرسنل در این موسسه فعالیت می کنند که با وجود تعطیلی موسسه به علت شیوع ویروس کرونا حقوق آن ها پرداخت شد.
مدیر موسسه مطبوعاتی و انتشاراتی مهدآزادی می گوید: روزنامه مهدآزادی قبلا در ۱۶ صفحه چاپ و منتشر می شد که به مرور زمان به علت برخی مشکلات اکنون تعداد صفحات آن به ۸ صفحه رنگی رسیده است.
پیمان، ادامه می دهد: با وجود اینکه شیوع ویروس کرونا خسارت مالی زیادی به این موسسه تحمیل کرد، ولی برای تامین امنیت شغلی پرسنل و ایجاد آرامش روحی برای آنان هیچ گونه تعدیل نیروی در این موسسه انجام نشد تا آنان در این شرایط دشوار به مشکل مالی برخورد نکنند.
وی با اشاره به اینکه در بهمن سال ۹۷ به علت ادای وظیفه خطیر اطلاع رسانی و پرداخت حقوق به موقع پرسنل در سطح کشور به عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شده ام، یادآوری می کند: این موسسه با وجود تحمل خسارت مادی و اقتصادی در شرایط کرونایی برای عمل به دین و وظیفه خطیر خود از منابع داخلی خود استفاده کرده و به فعالیت خود ادامه می دهد.

ضرر مالی و توقف رسانه‌های مکتوب آذربایجان‌شرقی از وظیفه خطیر اطلاع رسانی در روزهای کرونا 
سردبیر روزنامه فجر آذربایجان و خبرنگار پیشکسوت آذربایجان شرقی نیز به ایرنا می گوید: شیوع ویرس کرونا خواسته یا ناخواسته موجب توقف یا نیمه تعطیلی فعالیت ۹۰ درصد از بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه شد و رسانه های مکتوب و مطبوعات نیز از تاثیر این ویروس بی نصیب نمانده و علاوه بر متحمل شدن ضرر و زیان های اقتصادی و مادی از وظیفه خطیر اطلاع رسانی نیز باز ماندند.
احمد بادیران، اضافه می کند: در پی شیوع این ویروس فعالیت رسانه های مکتوب و مطبوعات استان که عمدتا به صورت چاپی بود بین ۱۲ تا ۳۰ روز متوقف شد، بنابراین منابع درآمدی آن ها از طریق چاپ آگهی های نهادهای و سازمان های دولتی و غیردولتی قطع شد ولی هزینه های جاری آن ها همچنان به قوت خود باقی ماند.
وی یادآوری می کند: در این استان حدود ۱۵ روزنامه و دهها نشریات و هفته نامه در استان ما فعالیت می کنند که با شیوع این ویروس و توقف فعالیت آن ها با مشکلات مختلفی دست به گریبان شدند.
سردبیر روزنامه فجر آذربایجان و خبرنگار پیشکسوت آذربایجان شرقی می گوید: در روزنامه فجر آذربایجان ۹ نفر کارمند و پرسنل مشغول به کار بوده و این روزنامه در فروردین امسال فقط ۸ روز فعالیت داست.
بادیران، ادامه می دهد: روزنامه فجر آذربایجان روزانه در ۸ صفحه به صورت سیاه و سفید چاپ می شود و برای چاپ آن ماهانه به طور متوسط ۶۰ میلیون تومان از بابت خرید کاغذ، فیلم و زینک، پرداخت حقوق و هزینه های جاری صرف می شود و طی مدت توقف فعالیت آن به علت شیوع ویروس کرونا متحمل حدود ۴۰ میلیون تومان خسارت مالی شد.
وی اظهار می کند: مسوولان و متولیان امور فرهنگی و رسانه ها و مطبوعات در چنین شرایط دشواری که رسانه های مکتوب با مشکلات عدیده ای مواجه هستند برای سرپا ایستادن به آن ها مساعدت کنند.

رسانه های مکتوب و روزنامه ها سرمایه در گردش نداشته و از نظر درآمدی در تنگنا قرار دارند
مدیرمسوول روزنامه صائب تبریز نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا مشکلات متعددی برای بنگاه های اقتصادی به ویژه موسسه های فرهنگی و مطبوعاتی استان ایجاد کرده است، می گوید: با توجه به اینکه رسانه های مکتوب و روزنامه ها بنگاه اقتصادی نبوده، بلکه موسسات فرهنگی محسوب می شوند، سرمایه در گردش ندارند و قطع منابع درآمدی آن ها به علت شیوع این ویروس آن ها را در تنگنا قرار داده است.
احمد محمودزاده، ادامه می دهد: عمده روزنامه های استان درآمد ماهیانه خود از محل درج آگهی ها را صرف روی پا ایستادن خود می کنند و اندک سرمایه و درآمد ماهانه خود را صرف هزینه های جاری مانند لیتوگرافی، خرید کاغذ، پرداخت حقوق کارمندان و اجاره بها و آب، برق و گاز می کنند.
وی با بیان اینکه رسانه های مکتوب و روزنامه ها نیز مانند موسسات اقتصادی از تسهیلات و تخفیفات خاصی برخوردار نیستند، اظهار می کند: در دوران کرونا حدود یک ماه روزنامه صائب تبریز تعطیل شد و با وجود نداشتن منابع درآمدی، حقوق پرسنل و سایر هزینه را پرداخت کردیم.
مدیرمسوول روزنامه صائب تبریز می گوید: این روزنامه در پی شیوع این ویروس حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان با کسری درآمد مواجه شد و هم اکنون از بابت خرید کاغذ و هزینه های چاپ با بدهی مواجه هستیم.
محمودزاده، ادامه می دهد: با توجه به اینکه با شیوع ویروس کرونا نهادها و ادارات دولتی و نیمه دولتی تعطیل شد و پول آگهی های سال گذشته وصول نشد بنابراین به شدت با مشکل درآمدی مواجه شد.
وی یادآوری می کند: معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان فرهنگی باید با ارایه تسهیلات کم بهره به موسسات فرهنگی از آن ها برای سرپا ماندن حمایت کنند. 

درآمد روزنامه های آذربایجان شرقی از فروش دکه ای در روزگار کرونایی به صفر رسید
دبیر انجمن صنفی مدیران مسوول مطبوعات آذربایجان شرقی نیز می گوید: در این استان ۱۵ روزنامه چاپ و منتشر می شود که در ۲ ماه گذشته با شیوع ویروس کرونا درآمد آن ها از محل فروش دکه ای و کیوسکی به صفر رسید و توزیع استانی و شهرستانی آن ها از اول اسفند متوقف شد.
فرهاد باغشمال، با اشاره به اینکه درآمد روزنامه ها از محل جذب آگهی های دولتی و غیردولتی نیز در این مدت به شدت افت کرد، می افزاید: برخلاف سال های گذشته به علت تعطیلی یا نیمه تعطیلی نهادها و ادارات دولتی و غیردولتی در روزهای پایانی سال گذشته، درآمد روزنامه ها از محل وصول مبلغ آگهی ها قطع شد و رسانه های مکتوب نتوانستند پول آگهی را وصول کنند.
وی با بیان اینکه برای رعایت حال پرسنل فعال در این موسسه هیچ گونه تعدیل نیرویی در این موسسه انجام نشده است، اظهار می کند: در فروردین سال ۹۸ درآمد این موسسه از بابت آگهی های تکلیفی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۲ میلیون تومان بود در حالی که در فروردین امسال فقط موفق به جذب یک چهارم درآمد سال گذشته و حدود ۵ میلیون تومان شده ایم.
مدیرعامل شرکت سخن نگاران طوبی و مدیرمسوول روزنامه سرخاب، هفته نامه آذرپیام و پایگاه خبری همنوا، می گوید: در این شرایط رسانه های مکتوب و روزنامه های استان نیاز به حمایت داشته و متولیان فرهنگی باید با اعطای تسهیلات کم بهره به آن ها از این رسانه ها حمایت کنند. 
باغشمال، ادامه می دهد: با وجود اینکه درآمد این موسسه و سایر رسانه های مکتوب استان به شدت افت کرده است اما آن ها مجبور به پرداخت هزینه های جاری خود هستند.

خسارت پنج میلیارد تومانی مطبوعات آذربایجان شرقی از کرونا
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز در گفت و گویی با بیان اینکه مطبوعات مکتوب از هفته آخر اسفند پارسال تعطیل شدند، می گوید: مطبوعات معمولا دو هفته نخست فروردین هر سال را فارغ از اینکه اتفاقی رخ دهد یا ندهد، تعطیل هستند. 
محمد محمدپور اضافه می کند: مطبوعات مکتوب آذربایجان شرقی حدود دو هفته به دلیل شیوع کرونا تعطیل بوده اند و می توانستند در این مدت نیز همکاران و  شاغلان شان را به به بیمه بیکاری معرفی کنند؛ ما نیز این موضوع را ابلاغ و پیگیری های لازم را نیز انجام دادیم.
وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه مطبوعات استان اجراه بها می دهند، از بابت فعالیت شاغلان در این نهادها حقوق پرداخت می کنند و در مجموع از شیوع کرونا و ممنوعیت ناشی از جابجایی کاغذ متضرر شدند، ما نیز برای برآورد خسارت مالی آنها کار کارشناسی انجام دادیم. 
وی با بیان اینکه برای حوزه فرهنگ و هنر استان از بابت شیوع کرونا ۷۰ میلیارد تومان خسارت درخواست کرده ایم، تشریح می کند: از این رقم پنج میلیارد تومان به خسارت وارده به حوزه رسانه ای آذربایجان شرقی مربوط می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی می گوید: البته در طول سال گذشته چهار میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان آگهی در بین مطبوعات استان توزیع شد که توزیع این مقدار آگهی برای نخستین بار اتفاق افتاد و تاب آوری نشریات را تا حدودی ارتقا داد؛ سال گذشته بعضی از نشریات استان تا ۲۵۰ میلین تومان آگهی دریافت کردند.
وی یاداوری می کند: توزیع این مقدار آگهی علاوه بر یارانه ای است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت متمرکز به مطبوعات استان در سال ۱۳۹۸ اختصاص داد.
گزارش از پرویر بابایی
انتهای پیام/
ترکش کرونا بر تن مطبوعات آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار