معاون اول رییس جمهور؛

دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور برای مواجهه با پیامدهای کرونا راهکار علمی ارایه کنند

1399/02/02 - 15:39 - کد خبر: 18929 نسخه چاپی

نصر: معاون اول رییس جمهور با اشاره به تبعات و پیامدهای گسترده شیوع ویروس کرونا در سطح بین المللی و ملی گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور باید این موضوع را به عنوان موضوعی مطالعاتی در همه حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی در دستور کار قرار داده و راهکارهای علمی به دولت ارائه کنند.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز(سه شنبه) در جلسه با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اخبار مربوط به قیمت نفت در سطح جهانی گفت: اقتصاد آمریکا که 25 درصد تولید ناخالص دنیا را در اختیار دارد از شب گذشته نفت را به قیمت منفی به فروش گذاشته و این نشان می دهد که بقیه کشورهای دنیا نیز از پیامدهای اقتصادی کرونا بی نصیب نخواهند ماند.
وی با اشاره به اینکه نفت تا چند ماه پیش به قیمت 50 تا 100 دلار برای هر بشکه در سطح جهانی معامله می شد و کسی باور نمی کرد که قیمت نفت اوپک امروز به زیر 20 دلار برسد، اظهار داشت: قطعاً کشورهای تولیدکننده نفت مثل عربستان که گفته می شد نمی تواند با نفت زیر 70 دلار کشورش را اداره کند با مشکل روبرو خواهند شد، این در شرایطی است که اعلام کاهش ده میلیون بشکه ای تولید نفت اعضای اوپک و غیراوپک نیز نتوانسته بر سیر نزولی قیمت ها اثر بگذارد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به فضل الهی و مدیریت و برنامه ریزی های انجام شده توانسته خود را با شرایط حذف درآمدهای نفتی از بودجه کشور تطبیق دهد، گفت: بحران ها و تحریم های ایالات متحده آمریکا باعث شده تا ما آمادگی لازم را برای اداره کشور در شرایط کنونی داشته باشیم.
جهانگیری با بیان اینکه سایر کالاهای وابسته به نفت مثل صنایع پتروشیمی و حتی فلزات نیز از تبعات اقتصادی بحران کرونا متأثر خواهند شد از دانشگاه ها و مراکز علمی خواست با توجه به احتمال ماندگار بودن این ویروس راهکارهای علمی برای مواجهه با این مسئله انطباق با شرایط جدید ارائه دهند و دستگاه ها نیز به تدوین برنامه های متناسب با این شرایط بپردازند.
معاون اول رییس جمهور سپس به موضوع نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و با تبیین محدودیت های منابع برای سرمایه گذاری های جدید و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی گفت: باید ده تا 12 رشته پیشران اقتصادی را که می توانند بخش های دیگر را به دنبال خود فعال کنند شناسایی و منابع را به آنها تزریق کنیم. یکی از رشته های مورد اجماع به عنوان پیشران فعالیت های اقتصادی بخش مسکن است که می تواند 120 رشته صنعتی را با حرکت خود به فعالیت درآورد.
جهانگیری با بیان اینکه کشور در تولید فولاد، سیمان و همه ملزومات مورد نیاز در ساخت مسکن، خودکفا و بی نیاز از خارج است، اظهار داشت: باید وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی جدی برای احداث مسکن داشته باشد و رسالت این وزارتخانه این است که با تدوین برنامه های جامع و روشن، طرح هایی مثل اقدام ملی مسکن را به دو برابر افزایش دهد.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: مسکن نیاز جدی مردم است، در شرایط امروز به مرحله ای رسیده ایم که به دنبال درخواست از صاحبان خانه ها برای دادن فرصت به مستأجران به منظور عبور از بحران کرونا هستیم این کار، کاری اخلاقی و انسانی است و البته باید با نگاهی جامع در نظر داشته باشیم که کسی از این بابت دچار آسیب نشود قطعاً در کارگروه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره این موضوع بحث وتصمیم گیری خواهد شد.
جهانگیری توافق وزارت راه و شهرسازی با دستگاه های دولتی دیگر به منظور ساخت خانه برای معلمان و فرهنگیان، کارگران و بازنشسته ها و نیروهای مسلح را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه معمولاً دستگاه ها خود دارای زمین هستند چنین توافقنامه هایی می تواند در خانه دار شدن مردم و رفع نیاز مسکن تأثیر بسزایی داشته باشد.
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر فعال شدن بیش از پیش جلسات شورای مسکن در سال جاری از وزیر راه و شهرسازی خواست تا با هماهنگی بانک ها جهش تولید را در بخش مسکن رقم بزند و علاوه بر حرکت اقتصادی از اشتغال کشور حفاظت کند.
جهانگیری با ارزشمند خواندن اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در احداث و ترمیم خانه های آسیب دیده از حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل گفت: 2.5 میلیون خانه روستایی بازسازی و در اختیار صاحبان آن قرار گرفته است خوشبختانه در بازدیدهایی که پس از زلزله از این خانه ها داشتم شاهد بودم که این خانه ها در برابر زلزله های قوی تر نیز مقاومت از خود نشان داده و آسیب ندیدند.
معاون اول رییس جمهور اقدامات دولت در احداث خانه های آسیب دیده از سیل فروردین 1398 در استان های گلستان، لرستان و خوزستان را خوب ارزیابی و بر استمرار این روند برای رفع مشکل مردم تأکید کرد.
 جهانگیری بخش حمل و نقل را نیز از بخش های پیشران اقتصاد دانست و گفت: افزایش حمل و نقل کالا و مسافر می تواند باعث فعال شدن دیگر بنگاه های کوچک شود. خوشبختانه در عرصه ریلی و ساخت واگن که سال گذشته تعداد زیادی تحویل راه آهن کشور شد اقدامات ارزشمندی انجام شده است و باید با بخش صنعت تفاهم های لازم انجام شود تا این روند شتاب بیشتری گرفته و شاهد جهش تولید باشیم.
معاون اول رییس جمهور از نقش وزارت راه و شهرسازی در دوران مقابله با کرونا تشکر کرد و گفت: بنادر و کشتیرانی، راه آهن و جاده ها برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و تولید تجهیزات بهداشتی و پزشکی مورد نیاز کادر درمانی کشور شبانه روز فعال بودند که باید قدردان آنها بود.
جهانگیری با بیان اینکه زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی از کرونا دچار خسارت های بسیاری شده اند، گفت: دولت برای کمک به معیشت طبقات ضعیف جامعه که به خاطر طرح فاصله گذاری اجتماعی و عمل به پویش در خانه ماندن متضرر شدند طرح های خوبی را به مرحله اجرا گذاشته است تا کسانی که زندگی شان از کار روز مزد می گذارد کمتر دچار آسیب شوند.
معاون اول رییس جمهور گفت: رانندگان کامیون ها مسئولیت حمل بار و جابجایی کالا را به خوبی انجام دادند و آمارهای ارائه شده از رشد بالای حمل و نقل کالاها در این ایام نشان دهنده میزان خدمت آنهاست که صمیمانه از آنها تشکر می کنم و انشاءالله در فرصت مناسب به نحو مطلوب از آنها تقدیر خواهد شد آنها به عنوان سربازان گمنام و به صورت بی نشان خدمت کردند.
جهانگیری همچنین از متضرر شدن برخی مشاغل مانند رانندگان اتوبوس و مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی اشاره کرد و گفت: رانندگان بین المللی که وظیفه ترانزیت کالا از کشور به کشورهای دیگر را نیز بر عهده داشتند دچار مشکلاتی مثل ماندن در آنسوی مرزها شدند که باید از تحمل و صبر همه آنها و مردم صمیمانه قدردانی کرد که داوطلبانه و آگاهانه به دستورالعملهای اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا عمل کردند.
معاون اول رییس جمهور از تلاش مسئولان راه های کشور برای ترمیم و متصل بودن شبکه جاده ای کشور پس از بحران ها و موانع طبیعی ناشی از بارش برف و باران نیز قدردانی کرد و گفت: حتماً وزارت راه و شهرسازی باید به دنبال رفع مشکلات کسب و کارهای کوچک و خرد که زودتر در بحران ها دچار آسیب می شوند از روش هایی که دولت مشخص کرده استفاده کند.
جهانگیری گفت: وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به وضعیت همه اقشار زیرمجموعه حساس باشد و نگذارد که آنها متضرر شوند.
معاون اول رییس جمهور بار دیگر بر ثروت دولت و دارایی های راکد آن که هفت هزارهزار میلیارد تومان بر اساس آمارهای سال 97 برآورد شده اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم از این منابع، امسال و سال های آینده به نفع مردم استفاده کنیم.
جهانگیری همچنین به آسیب های وارد شده به بنگاه های بزرگ زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: حذف درآمدهای ناشی از پروازهای عبوری یا کاهش 97 درصدی مسافران فرودگاه ها و راه آهن ضرر بسیاری به این بخش ها وارد کرده که باید برای آن راهکار مناسبی پیدا کرد.
معاون اول رییس جمهور اقدامات وزارت راه و شهرسازی در ساخت بزرگترین آزادراه های کشور، اتصال 5 مرکز استان به شبکه ریلی و احداث بیمارستان ها و ساختمان هایی که در ایام کرونا در خدمت مردم بود را بسیار با ارزش خواند و بر طراحی مدل های اقتصادی برای استفاده از منابع بازار سرمایه به منظور توسعه این اقدامات تأکید کرد.
جهانگیری رشد روز افزون شاخص در بازار سرمایه ایران را علامتی بزرگ برای اجرای طرح های اقتصادی از سوی دستگاه ها خواند و گفت: در همان روزی که دولت شرکت های بزرگ خود را عرضه می کند شاخص سهام 20 هزار واحد رشد می کند این نشان می دهد که مردم به دنبال سود معتدل و حفظ پول و دارایی های خود هستند و می توان بخش قابل توجهی از منابع لازم برای طرح های توسعه ای را از بازار سرمایه ای تأمین کرد.
معاون اول رییس جمهور در پایان با بیان اینکه شرکت ها و بنگاه های خصوصی نیز می توانند برای پیشبرد طرح های خود درخواست اوراق مشارکت کند، از وزارت راه و شهرسازی خواست تا ضمن فراهم کردن تسهیلات لازم برای فعالیت بیشتر بنگاه ها به رفع دغدغه بیکاری در کشور نیز کمک کند.
پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور وزیر راه و شهرسازی گزارشی از عملکرد آن وزارتخانه در زمینه حمل و نقل کالا و مسافر توسط ناوگان جاده ای، ریلی و هوایی و دریایی کشور به منظور رفع نیازها و تأمین تجهیزات مورد نیاز بخش پزشکی به منظور مقابله با کرونا ارائه کرد.
همچنین معاونان و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی به طور جداگانه عملکرد زیرمجموعه خود برای کمک به ورود اتباع ایرانی به کشوردر ایام کرونا، فراهم کردن شرایط خروج اتباع خارجی، مدیریت سفرها در ایام نوروز، تأمین کالاهای اساسی و حفظ جریان صادرات کالا، اجرای پروتکل های بهداشتی توسط کارکنان بخش حمل و نقل، میزان ضررهای وارد شده به زیرمجموعه های وزارتخانه و شاغلان بخش خصوصی،‌ افزایش ظرفیت بنادر، دور زدن تحریم های کشتیرانی، مشکلات رانندگان ترانزیت خارجی، کاهش تلفات جاده ای و ترمیم جاده ها پس از حوادث طبیعی، ظرفیت رشد حمل و نقل ریلی و تولید واگن، میزان کاهش پروازهای داخلی و خارجی، کاهش درآمدهای ناشی از پروازهای عبوری، ایجاد فضای درمانی و بیمارستانی، عملکرد سازمان هواشناسی،‌ احداث، تعمیر واحدهای آسیب دیده از سیل و زلزله، مراحل پیشرفت طرح اقدام ملی مسکن و احیای بافت های فرسوده شهرها و حذف کپرنشینی ارائه کردند.
در این جلسه همچنین از طریق ویدئو کنفرانس با استانداران هرمزگان و خوزستان و روسای سازمان بنادر شهید رجایی، بندر امام خمینی و بندر چابهار در خصوص میزان کالاهای اساسی موجود در بنادر و نحوه ترخیص سریعتر این محموله ها گفت و گو شد.
انتهای پیام/
 دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور برای مواجهه با پیامدهای کرونا راهکار علمی ارایه کنند خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار