گزارش/

کاوه سودای مراغه و حاشیه‌های ناتمام زیست محیطی

1397/12/01 - 15:28 - کد خبر: 189 نسخه چاپی

نصر: کارخانه کاوه سودای مراغه در سال 1383 با اشتغالزایی یک‌هزار نفر آغاز به کار کرد تا بخشی از مواد اولیه کارخانجات تولیدی شیشه، مواد شوینده و سایر واحدها را فراهم کند.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، سال 1389 فعالیت این واحد تولیدی مواد شیمیایی به دلیل تخلفات زیست محیطی و آسیب رسانی به اراضی کشاورزی جنوب آذربایجان شرقی مدتی متوقف شد و سپس به گفته مسئولان وقت با اصلاح مسائل مربوط به محیط زیست فعالیت خود را از سر گرفت. اما اخیرا باز هم شبهاتی در خصوص مسائل زیست محیطی مربوط به این کارخانه مطرح شده است.
تخلفات زیست محیطی سال‌های گذشته کاوه سودا تکرار می‌شود
احمدعلیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی که اخیرا اظهاراتش در خصوص این کارخانه در فضای رسانه ای استان سر و صدا کرده است در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی به آلودگی شدید زیست محیطی توسط کارخانه کاوه سودا اشاره کرده و می‌گوید: کاوه سودا روزانه حدود 8 هزار متر مکعب پساب بسیار خطرناک با مقدار EC بالای 200 هزار تولید می‌کند و این پساب بدون تصفیه در لاگون‌های خاکی در وسعت حدود 300 هکتار رهاسازی می‌شود.
وی به شکست لاگون‌های جمع آوری پساب کاوه سودا در سال 88 اشاره کرده و می‌افزاید: موضوع آلایندگی کاوه سودا از سال‌های گذشته مطرح است، در گذشته با شکست لاگون‌ها، پساب بسیار خطرناک کاوه سودا خسارات زیادی به مردم منطقه وارد کرد و مسئولان این کارخانه متعهد شده بودند که ظرف شش ماه این مشکلات را رفع می‌کنند ولی پساب با رسوخ به منابع زیر زمینی، منطقه را آلوده کرده است.

بیگی با بیان این‌که ادعاهای بنده در خصوص تخلفات زیست محیطی کارخانه کاوه سودا براساس مستندات است، اظهار می‌کند: طبق گزارش کارشناسی و بازدید میدانی از کارخانه‌ی کاوه سودا، تخلفات زیست محیطی سال‌های گذشته تکرار می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که ما در قبال تامین سلامتی آب شرب و محصولات کشاورزی مردم مسئول هستیم، بیان می‌کند: باید گروه دانشگاهی در حوزه‌ی محیط زیست از این کارخانه بازدید کرده و پس از بازدید، وضعیت این کارخانه را از لحاظ رعایت استانداردهای زیست محیطی اعلام کنند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انفعال مسئولان نظارتی استان در مورد آلایندگی شدید زیست محیطی کاوه سودا به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست، می‌گوید: اگر اداره کل محیط زیست استان ادعا می‌کند که این کارخانه استانداردهای زیست محیطی را رعایت می‌کند، بنده از رئیس سازمان محیط زیست درخواست می‌کنم تا گروه بازرسی برای بررسی و رصد وضعیت کارخانه‌ی کاوه سودا اعزام کند.

این گفته های بیگی درحالی است که فرماندار ویژه‌ی مراغه نظر متفاوتی دارد
حمید شکری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این‌که کارخانه‌ی کاوه سودا فعالیت خود را از 15 سال قبل در شهرستان مراغه آغاز کرده است، اظهار می‌کند: فعالیت این کارخانه در سال‌های نخست همراه با آلایندگی بود و در محیط زیست نیز تاثیر داشت ولی به مرور زمان با مدیریت کارخانه و استقرار فیلترها و تاسیسات لازم برای رفع آلایندگی منطقه، مشکل آلایندگی آن نسبت به سال‌های گذشته رفع شده است.

وی با بیان این‌که کارخانه‌ی کاوه سودا بزرگ‌ترین کارخانه‌ی منطقه است، می‌افزاید: این کارخانه تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست شهرستان و استان فعالیت می‌کند وحدود سه هزار نفر در زمینه‌ی تولید شیشه در این کارخانه مشغول هستند. 
وی بیان می‎‌کند: تمامی کارخانجات دارای آلایندگی هستند ولی با توجه به پیشرفت تکنولوژی، می‌توان آلایندگی‌ها آن‌ها را به حداقل رساند و با استاندارد سازی از آسیب رسانی آن به محیط زیست جلوگیری کرد.
فرماندار مراغه ادامه می‌دهد: اکنون این کارخانه مشکل خاصی ندارد و تحت کنترل و نظارت دائمی محیط زیست به تولید محصولات خود ادامه می‌دهد.

وی  می‌گوید: تمامی فعالیت‌های کارخانه‌ی کاوه سودای مراغه از نظر زیست محیطی تحت کنترل سازمان حفاظت محیط زیست، باغات اطراف آن نیز تحت نظارت جهاد کشاورزی و آلایندگی آب‌های زیرزمینی نیز توسط امور آب کنترل می‌شود.

وضعیت فعلی کاوه سودا در خصوص رعایت مسائل زیست محیطی مناسب است
شکری با بیان این‌که وضعیت فعلی کارخانه کاوه سودا در خصوص کنترل و رفع آلایندگی‌ها و رعایت مسائل زیست محیطی مناسب است، تاکید می‌کند: در حال حاضر پساب این کارخانه به هیچ وجه به منطقه منتقل نمی‌شود، پساب آن در لاگون‌ها تصفیه شده و تا زمانی که تصفیه‌ی آن به حد مجاز برسد، با نظارت محیط زیست از طریق لوله به دریاچه‌ی ارومیه منتقل می‌شود.
وی می‌افزاید: اخیرا برخی آقایان و نمایندگان تبریز نیز به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند، بنده پیشنهاد می‎‌کنم این آقایان ابتدا مشکلات مربوط به آلایندگی تبریز را رفع کنند که به مراتب بیشتر از بحث آلایندگی شهرستان مراغه است.

محیط زیست هم صحبت‌های فرماندار را تایید می‌کند
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: با توجه به پتانسیل بالای آلودگی‌های زیست محیطی این واحد، تمامی فرایند های این شرکت به لحاظ ایجاد آلودگی به صورت مستمر نظارت و کنترل می‌شود.
حسن عباس نژاد می‌گوید: سازمان حفاظت محیط زیست فارغ از هرگونه مسایل سیاسی، اقتصادی و بر اساس وظیفه ذاتی خود جهت رفع مشکلات زیست محیطی و نظارت علمی، فنی و عملی را بر فعالیت های واحدهای تولیدی و صنعتی سرلوحه خود قرار داده و شرکت کاوه سودا نیز خارج از این موضوع نیست.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ارج نهادن به دغدغه‎های رسانه ها و فعالان محیط زیست از نظرات سازنده آنها همیشه بهرمنده گ شده است، می‌گوید: در حال حاضر هم کارشناسان محیط زیست نظارت‌های کامل، مستمر و اساسی بر روند فعالیت این شرکت انجام می دهند و خوشبختانه مسولان این شرکت نیز بر تعهدات خود مبنی بر صیانت از محیط زیست پایبند بوده و در مواقع لزوم هشدارهای لازم از سوی محیط زیست داده می‌شود .

عباس نژاد می‌گوید: پساب این شرکت بر اساس طرح اولیه در لاگن‌ها رسوبگیری و ترسیب شده و سپس پساب خنثی شده از طریق لوله به محل‌های مشخص شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه دریاچه اورمیه هدایت می‌شود و بر این روند سازمان آب منطقه ای نیز نظارت مستمر دارد . 

وی می‌افزاید: با توجه به بررسی های کارشناسی صورت گرفته پارامترهای فیزیکو شیمیایی این پساب با پارامترهای فیزیکو شیمایی دریاچه اورمیه مطابقت نزدیکی داشته و به همین علت مجوز انتقال به حاشیه دریاچه صادر شده است.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست می‌گوید: جهت جلوگیری از نشت احتمالی پساب تاکنون تعداد شش لاگن از لاگن‌های موجود این واحد ایزوله شده و مابقی نیز در دست اقدام است و تا پایان سال ۹۸ تمامی لاگن‌های کاوه سودا ایزوله خواهند شد.

 تاکنون گزارشی رسمی در خصوص آلودگی آب‌های زیرزمینی منطقه نیز وصول نشده است

عباس نژاد ادامه می‌دهد: همچنین آب‌های زیر زمینی اطراف هر سه ماه یک بار توسط سازمان آب منطقه ای کنترل می شود و بر اساس آخرین نتایج ارسالی از این سازمان مشکلی در آب‌های زیرزمینی مشاهده نشده و تاکنون گزارشی رسمی در خصوص آلودگی آب‌های زیرزمینی منطقه نیز وصول نشده است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در پایان می‌گوید: کارشناسان و پرسنل این اداره کل بر حسب وظایف سازمانی و ایجاد گشت‌های پایش شبانه همواره بر فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی و خدماتی نظارت مستمر کرده و ضمن بهره گیری از ظرفیت سایر بخش‌های خصوصی و دولتی رصد کرده و با اثبات هرگونه آلایندگی در این واحدها موضوع را وفق ضوابط مورد عمل سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری و برخورد لازم را انجام خواهد داد.

 آلایندگی کارخانه‌ی کاوه سودا از دغدغه‌ی مهم مردم است
نماینده مردم شهرستان مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و گو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست، می‌گوید: نگرانی مردم بهترین سنگ محک برای تشخیص وضعیت و خطرات زیست محیطی است و باید همگام با مردم از خطرات زیست محیطی جلوگیری کنیم . 

وی با بیان این‌که آلایندگی کارخانه‌ی کاوه سودا از دغدغه‌ی مهم مردم است، ادامه می‌دهد: مراجعات زیادی جهت اعلام مشکلات زیست محیطی کارخانه کاوه سودا به بنده می‌شود و مردم نگرانی‌ زیادی در خصوص خطرات زیست محیطی این کارخانه دارند . 
وی ادامه می‌دهد: متاسفانه تاکنون بازدید میدانی از محل این کارخانه انجام نداده‌ام ولی طی چند روز آینده با گروه علمی و تحقیقی بازدیدی برای بررسی وضعیت این منطقه از تمامی جنبه‌ها خواهیم داشت‌ . 
وی در واکنش به سخنان نماینده‌ی مردم تبریز در خصوص خطرات زیست محیطی این کارخانه، یادآور می‌شود: بی شک آقای بیگی اگر به نسبت به موضوعی یقین نداشته باشند آن را مطرح نمی‌کنند. 
بر اساس این گزارش، حقیقت ماجرای پساب کاوه سودا هر چه باشد امیدواریم با تدابیر مسئولان امر و استفاده از روش های نوین علمی برای تصفیه پساب این کارخانه، ضمن جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی و به خطر افتادن جان صدها انسان که در حاشیه کارخانه زندگی می‌کنند و یا  هزاران انسانی که از محصولات کشاورزی تولید شده در حاشیه کارخانه تغذیه می‌کنند، اشتغال سه هزار کارگر فعال در این مجموعه نیز در شرایط اقتصادی کنونی به خطر نیافتد.

گزارش از لیلا جلیلی

انتهای پیام/

کاوه سودای مراغه و حاشیه‌های ناتمام زیست محیطی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار