سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل خبر داد:

دستبافته‌های عشایری استان اردبیل زمینه‌ساز معرفی تاریخ در جهان

1399/02/01 - 14:15 - کد خبر: 18824 نسخه چاپی

نصر: سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت:‌ با تولید و صادرات دستبافته‌های عشایری و روستایی در کنار ارزآوری این تولیدات، تاریخ و فرهنگ منطقه در سطح جهانی معرفی می‌شود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، ناصر محمودی روز دوشنبه با اشاره به تولید انواع زیراندازها اعم از قالی، گلیم و ورنی توسط فعالان صنایع دستی استان افزود: در این استان در مناطق مختلف هنرهای دستی زیادی وجود دارد که حتی به مرحله صادرات رسیده است.
وی افزود: ورنی مغان جزو هفت رشته صنایع دستی است که در سال ۹۸ حائز نشان جغرافیایی بین‌المللی از سازمان یونسکو شد.

او تصریح کرد: این دست‌بافته که عمدتا تولید و صادر می‌شود مختص عشایر و ایل بزرگ شاهسون است که در بافت آن از ابریشم هم استفاده می‌شود و به کشورهای ارو‍پایی، آسیای غرب و شرق و آمریکا صادر می‌شود.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گلیم را از دیگر دست‌بافته‌های مهم استان برشمرد و گفت: گلیم در قشلاقات عشایری و روستاهای استان به صورت وسیع تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود و نوعی کمک معیشت برای زنان روستایی و عشایری نیز است.

محمودی این دست‌بافته‌ها را حاصل دسترنج زنان در اوقات فراغت آنها دانست و افزود: معمولا عشایر کوچ‌رو در ییلاق به دامپ‍روری و تولید لبنیات مشغول هستند و در قشلاقات فرصت برای تولید این صنایع اعم از ورنی و گلیم دارند.

او بیان کرد: در روستاها و مناطقی که امور کشاورزی انجام می‌شود نیز معمولا زنان روستایی در فصول پاییز و زمستان که فارغ از کارهای کشاورزی می‌شوند به تولید قالی و گلیم روی می‌آورند و ذوق و قریحه هنری خود را در قالب این بافته‌ها به نمایش می‌گذارند.

اردبیل از استان‌های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می‌شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته‌های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می‌کنند.

بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان اردبیل در ۶۲ رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.

چرم و ملیله اردبیل، معرق نمین، مرصع و معرق سنگ خلخال، گلیم عنبران، جاجیم بافی، قالی بافی، پالاز بافی، ورنی بافی، تراش شیشه، مسند بافی، سفالگری، چاقو سازی، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.
انتهای پیام/
دستبافته‌های عشایری استان اردبیل زمینه‌ساز معرفی تاریخ در جهان خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار