یادداشت/

چرا ارومیه از پرداخت عوارض معاف است ولی تبریز نه؟!

1398/03/05 - 16:02 - کد خبر: 1865 نسخه چاپی

نصر: پل روگذر دریاچه ارومیه در ۲۷ آبان ۱۳۸۷ توسط محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری وقت مورد بهره‌برداری قرار گرفت و روند اخذ عوارض برای عبور از پل نیز ۱۸ فروردین سال ۱۳۸۸ آغاز شد.

زمانیکه روند اخذ عوارض برای عبور از روی پل دریاچه ارومیه آغاز شد محل اخد عوارض از سمت تبریز به سمت ارومیه و با اتمام مسیر طی شده از روی پل تعیین گردیده بود ولی یکباره مشاهده شد محل اخذ عوارض از اواسط سال ۱۳۸۹ از سمت ارومیه به سمت تبریز انتقال داده  شد و علیرضا رحمان زاده مدیرکل وقت راه و ترابری آذربایجان غربی در این باره اعلام کرد:  به درخواست مردم گیشه های عوارضی بزرگراه شهید کلانتری ( بزرگراه تبریز – ارومیه )‌ که در ابتدای پل میانگذر دریاجه ارومیه مستقر است از سمت ارومیه به سمت تبریز انتقال داده می شود!

وی اظهار کرد : این اقدام سبب می شود که مردم ارومیه و علاقمندان بازدید از این پروژه ملی و غرور آفرین بدون پرداخت هزینه (عوارض)‌ بر روی پل تردد کرده و به طرف ارومیه برگردند!

این اظهار نظر در نوع حود جالب به نظر می رسید چراکه اینگونه تلقی می شود که بزرگراه شهید کلانتری و پل احداث شده متعلق به مردم ارومیه است و علنا مسافران و گردشگران تبریزی باید عوارض بپردارند!

از آن سالها به بعد که روند خشک شدن دریاچه ارومیه آغار شد و علنا آن منطقه جذابیت گردشگری خود را از دست داد میزان حضور گردشگران در اطراف دریاچه ارومیه و میانگذر و پل شهید کلانتری به طرز چشمگیری کاهش یافت و محل اخذ عوارض نیز جابجا شد و به ابتدای جاده ورودی به دریاچه ارومیه از سمت جزیره اسلامی منتقل شد. هر سال نیز نرخ عوارض، افزایش قابل توجهی  یافت بطوریکه برای سال ۱۳۹۸ رقم ۵۵۰۰ تومان برای عبورهر اتومبیل سواری اخذ می گردد.

طی سالهای گذشته اتومبیل هایی که قصد سفر به ارومیه و شهرهای اطراف را داشتند از این مسیر تردد کرده و عوارض پرداخت می کردند ولی هم اکنون که دریاچه ارومیه به نظر می رسد که رو به احیا است و نسبتا پر آب شده و گردشگران از سمت تبریز برای حضور در آن منطقه سرازیر شده اند با عوارضی ۵۵۰۰ تومانی مواجه می شوند که باید پرداخت کنند و این در حالیست که گردشگرانی که از سمت ارومیه و شهرهای مجاور آن به دریاچه ارومیه مراجعه می کنند عوارضی پرداخت نکرده و امکان اینکه تا انتهای مسیر تردد کرد و سپس دور زده و بازگردند برایشان فراهم است و فقط پرداخت برای گردشگرانی که از سمت تبریز به آن منطقه سفر می کنند الزامی می باشد.

حال که میزان سفرها با توجه به آغاز احیا دریاچه ارومیه و نزدیک شدن به فصل تابستان افزایش می یابد از مسئولان درخواست می شود تا برای گردشگرانی که صرفا برای گذران چند ساعت در حاشیه دریاچه ارومیه از سمت تبریز حضور پیدا می کنند نیز تمهیداتی همانند مردم ارومیه اندیشیده شود تا عوارضی پرداخت نکنند واگر دلیل دریافت عوارض صرفا درآمد زایی می باشد با ایجاد مراکز تفریحی و خدماتی در حاشیه دریاچه ارومیه به درآمد زایی بپردازند و با این روش هم نیازهای گردشگران را تامین نمایند و هم اینکه بخشی از درآمد ایجاد شده را برای نگهداری بزرگراه، پل و احیای بیش از پیش دریاچه ارومیه هزینه کنند و بگونه ای رفتار و عمل نکنند که انگار مردم ارومیه از پرداخت عوارض معاف هستند و مردم تبریز ملزم به پرداخت عوارض هستند.

در پایان یادآوری و تاکید بر این نکته نیز ضروری است که نقش تبریز و استان آذربایجان شرقی در احیا دریاچه ارومیه به جهت تامین اعتبار و درنظر گرفتن‌حق آبه و همکاری با مسئولان کشوری و … اگر بیش از استان آذربایجان غربی و ارومیه نباشد کمتر هم نیست.

منبع: سازه خبر

انتهای پیام/

چرا ارومیه از پرداخت عوارض معاف است ولی تبریز نه؟! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار