یادداشت/

کارآفرینی ضامن " جهش تولید"

1399/01/30 - 13:44 - کد خبر: 18636 نسخه چاپی

نصر: مقام معظم رهبری سال 1399 را سال " جهش تولید " نامگذاری کردند. ایشان در پیام نوروزی خود اینگونه فرمودند: «سال گذشته گفتیم «رونق تولید»، امسال بنده عرض می‌کنم «جهش تولید»؛ امسال سالِ جهشِ تولید است.

این شد شعار امسال؛ کسانی که دست‌اندرکار هستند جوری عمل کنند که تولید ان‌شاءالله جهش پیدا کند و یک تغییر محسوسی در زندگی مردم ان‌شاءالله به وجود بیاورد. البتّه این احتیاج به برنامه‌ریزی دارد؛ سازمان برنامه به نحوی، مجلس شورا و مرکز تحقیقاتش به نحوی، قوه قضائیّه به نحوی -قوه قضائیّه هم نقش دارد- مجموعه‌های دانش‌بنیان به نحوی. مجموعه‌های جوان و مبتکر بحمدالله در کشور زیادند و بنده در طول امسال -سال ۹۸- و سال قبل، با تعدادی از این‌ها نشست‌های بسیار خوب و مفیدی داشتم، آن‌ها را از نزدیک دیدم، حرف‌هایشان را از نزدیک شنیدم؛ جوان‌های علاقه‌مند به کار و پای کار و پُرامید و پُرنیرو و پُرانگیزه و پُر استعداد و ابتکار. این‌ها بحمدالله هستند؛ این‌ها باید همه در برنامه‌ریزی‌ها شرکت کنند و این کار با برنامه‌ریزی ان‌شاءالله پیش برود.»

در پیام نوروزی رهبر فرزانه انقلاب که همانند سایر پیام های ایشان حاوی نکات قابل توجه می باشد بر ضرورت برنامه ریزی، توجه به مجموعه های دانش بنیان، هماهنگی قوا، بها دادن به جوانان و در نهایت ایجاد تغییر در زندگی مردم تاکید شده است.

در واقع باید گفت یکی از راهکارهای تحقق "رونق و جهش تولید" کارآفرینی می باشد. كارآفريني و كارآفرينان نقش كليدي در روند توسعه و پيشرفت اقتصادي جوامع مختلف ايفا مي‌كنند. تجارب كشورهايي مانند ژاپن، كره جنوبي، مالزي و هند آكنده از فعاليتهاي چشمگير كارآفريناني بوده است كه امروز به توسعه يافتگي كشور خود مي بالند.

باتوجه به نقش و اهميت كارآفريني و سابقه درخشان كارآفرينان در توسعه بسياري از كشورها و باتوجه به مشكلات اقتصادي زيادي كه كشور ما با آن مواجه بوده و دست ياري از هر سويي مي طلبد، ترويج و اشاعه مفهوم كارآفريني، بسترسازي براي فرهنگ حامي كارآفريني و مهمتر از همه تربيت افراد (بويژه تحصيلكردگان) كارآفرين سازماني براي تمامي جوامع بــه خصوص براي جوامع درحال توسعه اي مانند ايران از اهميت و ضرورت حياتي برخوردار است. 

آنچه باید مورد تاکید قرارگیرد این است که کارآفرینی صرفا ایجاد شغل نیست بلکه کارآفرینی ایجاد ارزش، نوآوری، خلاقیت، ایده پردازی، آینده نگری، خلق ثروت، برنامه ریزی و در نهایت ایجاد اشتغال است.

كارآفرينان با مهارتي كه در تشخيص فرصتها و موقعيتها و ايجاد حركت درجهت توسعه اين موقعيتها دارند، پيشگامان حقيقي تغيير در اقتصاد و تحولات اجتماعي محسوب مي شوند. آنها تصديق مي كنند كه موفقيت و بقا در چشم اندازهاي برخواسته از فردا، نيازمند چالاكي، قوه ابتكار و خلاقيت است. علاوه بر اين كارآفريني به ريسك پذيري، نوآوري و كنش كارآفرينانه هم نياز دارد. براساس نظريات اقتصادي و تجارب حاصله در اقتصادهاي روبه رشد، كارآفرينان موتور محركه توسعه و رشد اقتصادي محسوب مي شوند و بالطبع اشتغالزايي يكي از رهاوردهاي مهم كارآفريني است.

متاسفانه در كشور ما و در چند برنامه اخير توسعه، توجه خاص به اين مهم نشده و حتي مي توان گفت كه اين مفهوم براي بسياري از دست اندركاران و افراد جامعه ناشناخته و غريب است. شـــايد به همين دليل تاكنون برنامه ريزي و بسترسازي مناسبي در حوزه هاي اقتصادي، اجتماعي و نظام آموزشي كشور براي توسعه كارآفريني بويژه در دانشگاههاي كشور صورت نپذيرفته است.

در پایان باید تاکید کرد جهت تحقق " جهش تولید" در سال 1399 سه قوه با تعامل و همکاری تمرکز ویژه و خاصی رو موضوع کارآفرینی داشته باشند و در این راستا از ظرفیت های موجود همانطور که رهبری فرموند همچون جوانان و افراد متخصص و مجموعه های دانش بنیان استفاده نمایند که این موضوع محقق نمی شود مگر با برنامه ریزی دقیق، قدم به قدم و کارشناسانه.

سید حسین هاشمی/ مدرس و مشاور ارتباطات و کسب و کار
انتهای پیام/
 کارآفرینی ضامن نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار