مدیر اداره شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی؛

۸۹۸۰ تُن ماهی پرورشی در آذربایجان‌غربی تولید شد

1399/01/28 - 13:30 - کد خبر: 18530 نسخه چاپی

نصر: مدیر اداره شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی گفت: سال گذشته در مجموع هشت هزار و ۹۸۰ تُن انواع ماهی پرورشی سردآبی و گرمابی در استان تولید و روانه بازار مصرف شد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محمدباقر قریشی‌ نجف‌آباد امروز در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: سال ۱۳۹۸ از مجموع این میزان تولید، هشت هزار تُن آن ماهی سردآبی و ۹۸۰ تُن نیز ماهی گرمابی بوده است.

وی اضافه کرد: در این مدت تولید ماهیان گرمابی در آذربایجان‌غربی در مقایسه با سال قبل ۱۲ درصد افزایش داشت اما تولید ماهی سردآبی در استان در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال قبل از آن دو درصد کاهش پیدا کرده است.

وی در خصوص مراکز پرورش ماهی فعال در آذربایجان‌غربی نیز افزود: در سال گذشته تعداد ۴۲۰ مجتمع و مزرعه پرورش ماهی، پنج مرکز تکثیر بچه‌ماهی سردآبی، یک مرکز تکثیر بچه‌ماهی گرمابی و ۱۰ مرکز تکثیر ماهیان زینتی فعال بودند.سال ۱۳۹۸ بیش از ۵۵ میلیون قطعه انواع بچه‌ماهی و تخم چشم‌زده در آذربایجان‌غربی تولید شد که در مقایسه با سال قبل از آن ۱۱ درصد افزایش پیدا کرده است

وی گفت: پارسال همچنین در مجموع بیش از ۵۵ میلیون قطعه انواع بچه‌ماهی و تخم چشم‌زده در آذربایجان‌غربی تولید شد که این تعداد تولید در مقایسه با سال قبل از آن بیش از ۱۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

مدیر اداره شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی در خصوص صید ماهی در استان نیز  اظهار داشت: آذربایجان‌غربی سال گذشته در مجموع با صید ۶ هزار و ۴۴۵ تُن انواع ماهی از سدها و منابع آبی، همچنان رتبه نخست صید آبزیان را در بین استان‌های غیرساحلی کشور به خود اختصاص داده است.

«قریشی‌ نجف‌آباد» با اشاره به انجام عملیات صیادی در ۱۱ منبع نیمه‌طبیعی (دریاچه پشت سدها) آذربایجان‌غربی اضافه کرد: این منابع شامل سدهای نوروزلوی میاندوآب، شهیدکاظمی و خراسانه بوکان، بارون ماکو، قیقاچ پلدشت، ارس، ارس دو، شهرچای ارومیه، سنجاق مهاباد، احمدآباد تکاب و حسنلو نقده است.

وی افزود: در آذربایجان‌غربی انوع آبزیان از جمله شاه‌میگو و ماهیان گرمابی شامل انواع ماهی کپور، فیتوفاک، بیگ‌هد و آمور و ماهیان بومی از جمله زردماهی صید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

صید بیش از ۶ هزار تُن انواع ماهی در منابع آبی آدربایجان‌غربی و فعال بودن ۴۲۰ مزرعه پرورش ماهی سردآبی و گرمابی در این استان، آذربایجان‌غربی را به یکی از قطب‌های تولید انواع آبزیان در کشور تبدیل کرده است.

این در حالی است که سرانه مصرف آبزیان در کشور ۱۰ کیلوگرم بوده و این مقدار در آذربایجان‌غربی کمتر از هفت کیلوگرم برای هر نفر است که با افزایش گسترش صنعت آبزی‌پروری و تغییر در ذایقه غذایی مردم، می‌توان امید داشت که میزان مصرف ماهی در این استان نیز به میانگین کشوری نزدیک‌تر شود.
انتهای پیام/
۸۹۸۰ تُن ماهی پرورشی در آذربایجان‌غربی تولید شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار