رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون؛

اختصاص دو هزار و 500 میلیارد تومان برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در سال جاری

1399/01/27 - 13:57 - کد خبر: 18446 نسخه چاپی

نصر: رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: با هماهنگی با بانک کشاورزی و حوزه‌های برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی، امسال مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به خط اعتباری شماره هشت مکانیزاسیون کشاورزی برای تجهیز و نوسازی ناوگان مکانیزاسیون اختصاص یافت.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، « کامبیز عباسی» با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جاری به سال جهش تولید، مرکز مکانیزاسیون کشاورزی نسبت به تبیین و جهت گیری برنامه های خود اقدام کرد افزود:بنابراین در بخش مکانیزاسیون و با تاکید وزیر جهاد کشاورزی برای تمامی زیر بخش‌ها اعم از مکانیزاسیون زراعت، باغبانی، دام و طیور، شیلات، گیاهان دارویی، جنگل و مرتع و گلخانه ها برنامه و هدف گذاری انجام شده است.

وی اظهارداشت: با راه اندازی خط اعتباری شماره هشت مکانیزاسیون، استان‌های کشور در هر یک از این زیربخش ها با توجه به اهداف پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی، تسهیلات دریافت خواهند کرد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اظهار امیدواری کرد: این مبلغ را تا پایان سال به صورت کامل و قطعی جذب کنیم و اگر استان‌ها نیازشان بیش از این مبلغ باشد، مبالغ به حساب آنها واریز خواهد شد.

عباسی گفت: در دو سال گذشته نوساناتی را در بازار ماشین‌آلات کشاورزی داشتیم که قیمت ادوات کشاورزی افزایش نسبی داشت و از این رو در این اعتبار تمام افزایش قیمت‌ها و نوسانات را لحاظ کردیم و امیدواریم که حوزه صنعت بتواند با ما همراهی بیشتری را در تامین و رفع نیازهای ماشینی و ثبات قیمت ماشین‌های مورد عرضه داشته باشد.

وی با اشاره به این نکته که عمده خرید کشاورزان به صورت تسهیلات بوده و زمان بیشتری برای تکمیل پرونده تسهیلاتی و اقدام به خرید ماشین‌آلات نیاز دارند، تصریح کرد: از این رو ثبات قیمتی برای ما بسیار حائز اهمیت است و خواهش ما از بخش صنعت این است که حمایت‌های بیشتری از کشاورزان به عمل آورند تا این صنعت هم در تامین مواد اولیه و هم در تعیین قیمت دچار مشکل نشود و بتواند ثبات قیمتی کاملی را در طول سال داشته باشد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: درآمد کشاورزان سالانه تعیین می‌شود و این افراد مبتنی بر درآمدهای خود اقدام به خرید ماشین‌آلات می‌کنند که ۳۵ درصد از افزایش تولید محصولات کشاورزی هم ثمره استفاده از ماشین‌آلات است.

وی اظهارداشت: در حوزه مکانیزاسیون برنج از یک افزایش و جهش تاریخی برخوردار بوده‌ایم که دلیل آن وجود نشاکارهای برنج و کمباین‌های برداشت است و خوشبختانه توانستیم میزان استفاده از این ماشین‌آلات را از ۱۰ تا ۱۵ درصد به ۸۰ درصد در سال ۹۸ برسانیم.

عباسی اضافه کرد: حضور نشاکار باعث می‌شود در اراضی شالیزاری به شدت بیماری ویروسی مانند کرونا متوقف شود؛ به این خاطر که در صورت عدم وجود افراد شالیکار در کنار هم در اراضی، جلوی شیوع این بیماری گرفته می‌شود و تنها یک نفر اپراتور ماشین آلات را در مزرعه هدایت می‌کند.

وی درباره مکانیزاسیون گندم، گفت: در حوزه محصول اساسی مانند گندم در حال حاضر به طور متوسط ۷۰ درصد کشت به صورت مکانیزه است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ۹۹ به محدوده ۹۰ درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه در حوزه محصولات ردیفی مانند ذرت و چغندرقند هم در حوزه کاشت با مشکل مواجه نیستیم و در بخش برداشت نیازمند فناوری‌های نوین به خصوص در زمینه محصول پنبه هستیم اظهارداشت:

در حوزه مکانیزاسیون شیلات کماکان به دنبال ارتقاء بهره‌وری سیستم تصفیه هرچه مناسب‌تر منابع آبی و توسعه و به کارگیری سیستم هواده هستیم.

به گفته رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: در حوزه مکانیزاسیون دام و طیور هم کماکان در صدد توسعه تکنیک‌های نوین شیردهی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه گلخانه‌ها هم سیستم‌های کنترل گلخانه ها، تنظیم دما، رطوبت و آبیاری در گلخانه ها را در دستور کار قرار دادیم گفت: در بخش گیاهان دارویی هم با محوریت زعفران کماکان در حال برنامه‌ریزی و توسعه این بخش هستیم.

عباسی افزود: در مکانیزاسیون کاشت زعفران موفق بودیم و در حوزه برداشت هم چندین دستگاه را در کشور تولید و بومی‌سازی کردیم که در حال تکثیر است.

وی با بیان اینکه با استمرار خطوط اعتباری مکانیزاسیون بخش عمده‌ای از نیازهای کشاورزان برطرف شده است اظهارداشت: اما حوزه صنعت از بخش کشاورزی جا مانده و باید ماشین‌های مورد نیاز بخش کشاورزی را تامین کند و کشاورزان نباید در نوبت دریافت تراکتور و کمباین بمانند.

وی افزود: بانک کشاورزی همراهی خوبی را با ما داشت و به لحاظ منابع مالی و سرمایه‌گذاری وضعیت مناسبی داریم اما در حوزه صنعت و در تامین ماشین برای نیازهای بخش کشاورزی مشکلاتی در تامین مواد اولیه و عدم ثبات قیمت را داریم و ما خواهشمندیم با ارتقای جایگاه ماشین‌آلات کشاورزی در صنعت این مشکلات را مرتفع سازند.

براساس گزارشات، در دولت یازدهم ردیف اعتباری مستقلی به بخش مکانیزاسیون کشاورزی تعلق گرفت؛ به شکلی که برای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی با محور اقتصاد مقاومتی از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ تاکنون به تدریج  هفت خط اعتباری به این بخش اختصاص یافته است.

خط اول اعتباری در سال ۱۳۹۲ به ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال (۷۵۰ میلیارد تومان)، خط دوم به میزان هشت هزار میلیارد ریال (۸۰۰ میلیارد تومان) در سال ۱۳۹۳، خط سوم در سال ۱۳۹۴ به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال، خط اعتباری چهارم در سال ۱۳۹۵ به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال، در دولت دوازدهم  خط اعتباری پنجم در سال ۱۳۹۶ به مبلغ  ۱۵ هزار میلیارد ریال، خط اعتباری ششم در سال ۱۳۹۷ به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال و خط اعتباری شماره هفت در سال ۱۳۹۸ به مبلغ یک هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

آمارها نشان می دهد سالیانه ۲۵ هزار میلیارد ریال تقاضای تسهیلات برای توسعه و نوسازی ماشین آلات کشاورزی وجود دارد.پس از چند دهه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی کشور ما به ۱.۶۵ اسب بخار در هکتار رسیده و قرار است این رقم به ۲.۱ اسب بخار افزایش یابد.
انتهای پیام/
اختصاص دو هزار و 500 میلیارد تومان برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در سال جاری خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار