تداوم تعطیلی ناوگان حمل و نقل، گامی مهم در قطع زنجیره انتقال کرونا

1399/01/25 - 14:35 - کد خبر: 18285 نسخه چاپی

نصر: طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، بستر مهمی برای شیوع ویروس کرونا بوده و تداوم تعطیلی آن می‌تواند د رکاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا مثمر ثمر باشد.

به گزارش نصر، سرعت شیوع ویروس کرونا در محیط، مهمترین عامل نگرانی و ترس از این بیماری است که دولت‌ها را مجبور به اعمال سیاست‌هایی برای پیشگیری از این انتقال کرده است.

شاید آمار تلفات این بیماری در مقایسه با دیگر بیماری‌ها خیلی کم باشد، ولی به دلیل ناشناخته بودن راه درمان و همچنین شیوع سریع آن، موجب شده است که هیولایی از کرونا در ذهن افراد جامعه شکل بگیرد.

در حالی آثار سوء این ویروس تمام جهان را فرا گرفته است که می‌توان با اقدامات پیشگیرانه راه را بر همه‌گیری آن بسته و زنجیره انتقال آن را قطع کرد.

مراکز پرتردد و مملو از جمعیت بهترین مکان برای تکثیر و همه‌گیری این ویروس است که متأسفانه در کشور ما هرچند دیر، ولی بالاخره از ازدحام جمعیت در مکان‌های عمومی کاستند. بازار، مراکز خرید، مراکز تفریحی و دیگر مکان‌ها که با شدت گرفتن شیوع کرونا، با محدودیت‌هایی روبرو شدند.

یکی از مراکز خدماتی که روزانه خیل عظیمی از مردم با آن سر و کار داشتند، ناوگان حمل و نقل عمومی است که با شیوع ویروس کرونا، ابتدا با محدودیت مواجه شده و سپس به طور کلی تعطیل شد. سازمان اتوبوسرانی، سازمان قطار شهری، تاکسیرانی شهری و ترمینال بین‌شهری، مراکزی هستند که هر روز حجم عظیمی از مردم را جابجا می‌کنند و بهترین بستر برای تداوم زنجیره انتقال به شمار می‌روند.

قطار شهری و اتوبوس‌های شرکت واحد، هر روز میزبان هزاران تن از شهروندان است که در سطح شهر تردد دارند و اگر تعطیلی این دو نهاد به موقع اتفاق نمی‌افتاد، چه بسا امروز با حجم وسیعی از بیماران کرونایی روبرو بودیم.

اگرچه تمامی تجهیزات این دو نهاد خدمت‌رسان، به صورت مداوم ضدعفونی و گندزدایی می‌شدند، ولی تماس‌های نزدیک و فاصله‌ کمی که افراد با یکدیگر داشتند، مسئولان را مجاب به تعطیلی این دو مرکز خدمت‌رسان نمود. در کنار این دو، ترمینال بین شهری نیز ابتدا با محدودیت و کنترل مسافران کار خود را آغاز نمود که در ادامه، این مرکز حمل و نقل مسافر نیز تعطیل گشت تا راه برای هر گونه انتقال از طریق حمل و نقل کاهش بسته شود.  

سازمان تاکسیرانی نیز مزایایی برای تاکسیرانان شهر همچون بیمه بیکاری در نظر گرفت تا تردد درون شهری کاهش یابد و علاوه بر آن به ضدعفونی تاکسی‌های شهری در مراکز ثابت و سیار اقدام کرد.  

تا بدین جای کار اقدامات قابل قبولی در حوزه حمل و نقل عمومی به منظور قطع زنجیره انتقال صورت گرفته است، ولی با پایان یافتن مدت زمان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، تغییر محسوسی در ابتلای شهروندان به بیماری کرونا مشاهده نمی‌شود.

ضرورت دارد تا این تعطیلی و اعمال محدودیت در فعالیت ناوگان عمومی شهر، به عنوان بستری بالقوه برای شیوع بیماری کرونا، ادامه یابد و در قدم‌های بعدی فاصله‌گذاری هوشمند نیز طرح‌های پیشنهادی همچون محدودیت سوار کردن بیش از حد مسافر، ساعات کاری مشخص در روز، نصب علائم راهنما با نظارت مستمر بر فعالیت آنها صورت پذیرد تا دوباره با پیک ابتلاء بالا مواجه نشویم.

نباید در بازگشت وضعیت کشور به دوران پیش از شیوع کرونا، عجله‌ای داشته باشیم؛ چرا که هر گونه عجله در این کار، تمامی زحمات دو ماه اخیر مدیریت شهری و کادر درمانی را به هیچ خواهد سپرد.

بایستی کارشناسان امر طرح‌هایی را در مرحله دوم فاصله‌گذاری اجتماعی ارائه کنند که سلامت جامعه و شهروندان در آن لحاظ شده و از هر گونه تجمع و ازدحام مردم در قطار شهری، اتوبوس‌رانی ممانعت به عمل آید.

افزایش تعداد اتوبوس‌های شهر، کاهش ساعات کاری، نصب علائم راهنمای ایستادن در ایستگاه‌ها و واگن‌های قطار شهری و اتوبوس‌های شرکت واحد، و مهمتر از همه این ها، تداوم تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تا زمانی که آمار مبتلایان در یک روز کاهش قابل توجیهی داشته باشد، اقداماتی است که در گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توان انجام داد.
انتهای پیام/
تداوم تعطیلی ناوگان حمل و نقل، گامی مهم در قطع زنجیره انتقال کرونا نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار